Rapport från ett dimmigt Sydney

Vi landade här i Sydney i tisdags efter en drygt 7 timmars lång flygning från Singapore. Immigration gick smidigare än vanligt och när två av mina gäster ville deklarera för sin snus så viftade bara tulltjänstemannen snusarna genom kontrollen och välkomnade dom med – Enjoy your snus!

Iris som var vår guide mötte upp och tog oss på en drygt tre timmar lång sightseeing ut till Bondi Beach och via förorterna in till centrum. Vi kunde märka direkt att det var väldigt disigt, men ingen röklukt. Dimman har kommit till av alla bränder i närheten av denna fem miljoners stad och när vinden ligger på som i onsdags kunde man tydligt känna rökigheten.

Redan vid mitt första besök i Sydney för säkert 15 år sedan fick jag en favoritrestaurang nere i Darling Harbour: Nick´s. Här hade man dukat upp den läckraste skaldjursplatå man kan tänka sig. Bläckfisk, räkor, musslor, ostron, hummer och fish & chips. Till detta en utsökt Sémillon från Tyrrell´s i Hunter Valley. Eftersom vi nu låg tio timmar före i huvudet så var gruppen helt slut och slocknade snabbt efter incheckning på Amora Hotel Jamison. Några av gästerna lämnade inte hotellet utan sov gott hela kvällen och natten. Själv tog jag mig en promenad ner till The Rocks och åt en utsökt japanske meny med saké och allt på Restaurant Saké.

I onsdag inledde vi dagen med en kryssning i hamnen och på bilden kan ni tydligt se att inte sikten var helt klar. Denna dag kände vi av bränderna i luften och man varnade speciellt folk med astma att vara försiktiga. Efter denna tur hade vi en sightseeing inne på Sydney Opera House med proffsigt berättande om detta välkända byggnadsverk som stod klart 1973. Jag och några vänner satt utanför operahuset och åt en lättsam lunch och trots disen fick vi rejält med färg i våra pannor. På kvällen åt hela gruppen en riktigt fin middag på Cafe Sydney.

Igår torsdag gick jag en guidad tur genom The Rocks. Det var här som 800 straffångar landsteg 1788 efter en åtta månaders lång seglats från England via Kanarieöarna, Rio de Janeiro och Cape Town till Sydney. När dessa skummisar landsteg fanns här ingenting utan man började att bygga upp Sydney och stadsdelen The Rocks.

På kvällen var vi sex personer som åt en bättre middag på Quay Restaurant som rankas No. 1 i Australien. Senast jag besökte krogen var för säkert tio år sedan då jag var med tidningen Mat & Vänner och gjorde en bilaga till Dagens Industri. Vi satt oerhört fint med världens vackraste utsikt ut över Harbour Bridge och Opera huset. Det fanns två menyer att välja mellan. 6 eller 10 rätter och vi valde det större alternativet. Samtliga rätter landade helt rätt och restaurangen höll högsta klass. Vi drack även mycket gott. Grant Burge sparkling från Tasmanien, Grosset Riesling ”Polish Hill” från Clare Valley, Tyrrell´s Vat 1 Sémillon från Hunter Valley, Vasse Felix ”Heytesbury” Chardonnay från Margaret River, Bass Philips Pinot Noir från Yarra Valley, The Standish Shiraz från Barossa Valley och en fin Muscat från Torbreck i Barossa Valley.

Idag är det fredag morgon här i Sydney och det är inbokat en cykel sightseeing i fyra timmar. Solen börjar titta fram och man har lovat trettio grader. Kanske hoppar jag cyklingen och väljer Bondi Beach istället likt flera av mina resenärer. Man kan ju inte lämna Sydney utan ett underbart dopp i Stilla havet. Ikväll blir det en avslutande middag här i Sydney med Tower 360.

Imorgon förmiddag flyger vi vidare till Adelaide vid lunchtid. När vi landar är det planerat att en buss skall ta oss till Cape Jervis och sedan båt till Kangaroo Island. Dessvärre är det fortlöpande nyheter här om intensiva bränder på ön och att man evakuerar folk. 25 % av ön har brunnit ner och deras rika djurliv är väldigt drabbat. Jag har via agenten på plats fått en liten omdirigering i vårt program. Jag hoppas att vi kommer dit och upplever merparten av vårt tidigare inplanerade program. Vi flyger tillbaka till Adelaide på söndag kväll för incheckning på vårt hotell i Glenelg.

Sen blir det mycket vin under några dagar med besök i både Barossa Valley på Yalumba, Peter Lehmann och Rockford Estate samt i McLaren Vale på Wirra Wirra och d´Arenberg. Vi knyter ihop säcken med en väldigt exklusiv kväll på Penfolds Magill Estate där vi får prova deras bästa viner med Grange i spetsen. Sen väntar Melbourne och ny rapport kommer till nästa helg