På väg ner till Rhonedalen med en grupp

Gästspel med Ulf Wagner på Vikentomater

Igår lördag så gästade jag och Ulf Wagner från Sjömagasinet i Göteborg Vikentomater. Vi var på plats strax innan klockan nio på morgonen och fick en trevlig rundvandring i växthuset av Mats som äger Vikentomater tillsammans med sin fru Susanne. Ett oerhört imponerande företag där man tagit fram drygt 100 olika sorters tomater. Efter denna inblick i företaget fick man en insikt av vilket enormt arbete och slit som ligger bakom deras fantastiska tomater. Vi stod och showade fram till klockan tre då Ulf stod bakom olika recept och jag var mest en handräckning och bidrog med lite historier och kombinationer tomat & vin.

Imorgon måndag är vi 29 personer som flyger via Paris ner till Marseille i södra Frankrike. Vi inleder med ett besök med lunch på vingården Chateau Vignelaure i byn Rians i appellationen Coteaux d´Aix-en-Provence. Min vän Sigge som är vinmakare tar hand om oss och kommer att leda en provning av deras goda viner. Har vi tur är även ägarna Mette & Bengt Sundström på plats och visar oss sin konstskatt. Vi fortsätter efter besöket norrut till Chateauneuf-du-Pape och vingården Domaine Mont-Redon. Här brukar man alltid överraska med någon äldre årgång innan vi checkar in på vårt fina hotell i Avignon. På kvällen äter vi en gemensam middag på hotellet.

På tisdag inleder vi med en väldigt fin provning hos Chateau La Nerthe. Ett par rariteter som är slutsålda är undanlagda för min grupp att prova. Senast blev jag speciellt imponerad av deras vita Chateauneuf-du-Pape. Vi fortsätter sedan till en härlig lunch på Les Verger des Papes uppe på höjden ovanför byn. Deras underbara Foir Gras är förbeställd som förrätt. På eftermiddagen besöker vi favoriten Domaine de la Janasse som blivit överöst med höga poäng av världens vinskribenter. Jag har valt att lägga allt fokus på deras viner från Chateauneuf-du-Pape. På kvällen är det fritt och vi är några som bokat bord på enstjärniga Christian Etienne inne i Avignon ett stenkast från påvepalatset.

På onsdag morgon checkar vi ut från hotellet och fortsätter vår resa norrut till Tain l´Hermitage. På förmiddagen har vi ett besök på utsökta Domaine Combier i Crozes-Hermitage. Adrien på Compagnie de l´Hermitage har sedan dukat upp en lättare lunch i sin vinbutik där vi kommer att prova ett koppel av goda viner. Här kan det bli lite köpläge och skicka hem lite lådor. På eftermiddagen åker vi över Rhonefloden och checkar in på vårt hotell i byn Tournon. På kvällen har jag ett bord bokat på trestjärniga Pic i Valence. Ann-Sophie Pic basar vid grytorna och aldrig har detta gastronomiska tempel varit bättre. Jag var där senast för ett år sedan och blev oerhört imponerad.

På torsdag besöker vi vinhuset Delas där min vän Bruno står som värd. Efter en fin provning av deras fina sortiment dukar man upp för en bättre lunch med fler utsökta viner i glasen. Vi fortsätter ytterligare norrut till lyxiga La Pyramide i Vienne. Här bor vi väldigt fint under de två avslutande nätterna. På kvällen äter vi middag på hotellets bistrot Espace PH3.

Den sista dagen på resan blir det fokus på Condrieu och Cote-Rotie. Vi inleder med Christophe Billon i Ampuis innan vi äter lunch på Beau Rivage i Condrieu. På eftermiddagen blir det ett besök hos Yves Cuilleron. En avslutande dag med två riktigt fina producenter. På kvällen blir det en fin avslutningsmiddag på hotellets tvåstjärniga restaurang La Pyramide där Patrick Henriroux basar i köket.

På lördag blir det tidig uppstigning och flyg hem från Lyon. Vädret lär vara riktigt fint under veckan och skörden är i full gång. Denna resa har jag ett koppel av resenärer på väntelista. Och jag kommer att uppta denna väldigt fina resa igen 2020.

Det skall bli riktigt kul att komma iväg och ta hand om mina trevliga gäster.