Rapport från resan till Rhonedalen…. nu väntar Madrid & Ribera del Duero

Rhonedalen är underbart och genom åren är det många med mig som susat igenom denna vackra dalgång med sin bil i snabb fart via Route de Soleil ner till franska Rivieran utan ett stopp. Detta är ett misstag för här finns det mycket att uträtta vad det gäller inköp och vinbesök.

Jag och min grupp landade i måndags vid lunchtid i Marseille efter mellanlandning i Paris. Solen lyste från en klarblå himmel och närmare 30 grader varmt. Vår chaufför Philippe mötte upp och körde oss en timme nordöst till byn Rians norr om Aix-en-Provence till Chateau Vignelaure. Här mötte vinmakaren Sigge upp och levererade en fin provning på vitt, rosé samt tre årgångar rött från 2010, 2011 samt 2012, där 11:an var den mest imponerande. Det dukades fram en härlig buffé med quiche, charkuterier samt ostar på den härliga terrassen. Ägarparet Mette & Bengt Sundström var inte hemma denna gång utan väntas i nästa vecka då skörden startar på allvar. Efter en tidig uppstigning så somnade många till i bussen när vi fortsatte upp till Avignon för incheckning på vårt hotell. Vi åt en gemensam middag på hotellet innan sängen kallade.

I tisdags var det Chateauneuf-du-Pape på programmet och vi inledde på vackra Chateau La Nerthe. Ett välskött slott som inbjuder till en fin rundvisning i deras historiska källare med valv där äldre årgångar ligger och väntar på att bli upphämtade av några av Frankrikes främsta restauranger som Ledoyen, La Tour d´Argent, L´Oustau de Baumaniere och Le Petite Nice i Marseille. Vi provade deras goda viner där de båda toppvinerna: vita Le Beauvenir samt röda Cadette är fantastiskt goda. Vi åt sedan en lunch uppe ovanför byn med både gåslever, kalv och vacherin på hallon till utsökta viner från Chateau-Neuf-du-Pape. Vi fortsatte till uppskrivna Domaine de la Janasse där man hyllade sina 2016. En årgång som blivit lika hyllad som 2015. Dessvärre var deras underbara Vieilles Vignes redan slut i årgång 2016 och vi fick hålla tillgodo med 2013. Eftermiddagen avslutades på sverigebekantingen Mont-Redon där charmerande Eric ledde en provning tillbaka till 2006.

På kvällen var det ledigt och jag tillsammans med fyra vänner gick till enstjärniga Christian Etienne alldeles intill påvepalatset. Vi satt ute på deras terrass och efter en lite seg start kom man igång med servicen. Vi åt deras avsmakningsmeny med skum på gåslever, friterade ostron, fisken John Dory, hummer, lammracks, ostar samt två desserter. Maten höll hög enstjärnigklass. Deras Sommelier var klockren och ledsagades oss genom menyn med bra tips. Tyvärr var inte servisen i övrigt riktigt uppmärksam. Det blev både Condrieu & vit Saint-Joseph från Villa samt både vit och röd underbar Domaine de Trévallon från Les Baux-de-Provence.

I onsdags åkte vi norrut mot Tain l´Hermitage. Adrien på vinbutiken Compagnie de L´Hermitage hoppade in i vår buss och tog oss till utsökta Domaine Combier i Crozes-Hermitage. Välgjorda organiskt odlade viner föll mina gäster på läppen innan vi åkte in till Tain. Vi var ute i god tid så det blev en vandring uppför Hermitage-berget där skörden var i full gång. Endast 130 hektar producerar några av världens allra största viner. Solen var stekhet och temperaturen på 32 grader denna sista skördedag. Adrien förgyllde verkligen vår dag med att bjuda på läckerheter utanför hans bar Bateau Ivre. Gravlax, gåslever, charkuterier, ostar till ljuvliga viner från mindre producenter i Condrieu, Saint-Joseph, Cornas, Cote-Rotie, Hermitage innan vi avslutade med en storstilad Chateau de Beaucastel från utmärkta 2015. Det blev sedan rejäl inhandling i deras butik av viner som skickas hem till en av mina gäster.

Vi checkade in på underbara Hotel Villeon på andra sidan floden i byn Tournon. Detta är en gömd pärla som mina gäster verkligen älskade. Kvällen var fri och samma vänner som dagen innan tog en taxi till staden Valence 25 minuter bort. Här basar legendariska Ann-Sophie Pic vid grytorna på denna trestjärniga krog med mycket gamla anor. Ann-Sophie var inte själv hemma denna kväll då hon säkert var på någon av hennes andra krogar i London, Paris eller någonstans i Asien. Kvällen bjöd på en fint matsalsarbete där många tillbehör till våra rätter preparerades vid vårt bord. Det märks att Mme. Pic tagit upp många asiatiska influenser i sin kokkonst som landade helt perfekt denna kväll. Det blev deras stora avsmakningsmeny. Vi var otrogna mot Rhonedalen när det gällde vinvalet i början på menyn då jag hittade två prisvärda viner från Chablis från favoriten Jean-Francois Raveneu. En 2010 premier cru från ”Montee de Tonnerre slog faktiskt storebror Grand Cru 2Valmu” från 2009 på fingrarna. Vi fortsatte sedan med viner från Rhone där den röda 1999 Cote-Rotie från Jamet var fantastisk. Kvällen avslutades med ett glas av den närliggande grön Chartreuse.

I torsdags åkte vi bara tio minuter med buss till byn St.-Jean de Muzols och vinhuset Delas. Min vän Bruno var vår väldigt uppskattade värd. Han berättade om kopplingarna till Roederer-familjen som äger Delas och att man även förvärvat sorheter som Deutz, Domaine Ott, Ramos Pinto och inte minst Chateau Pichon Comtesse de Lalande från Pauillac i Bordeaux. Vi fick prova deras olika appellationer där samtliga älskade deras vita Hermitage. Gamon är en mycket bra cateringfirma som levererade en fin lunch till oss där Bruno och jag fyllde på glasen med ännu fler godsaker som tre magnum buteljer av 2014 Hermitage Domaine Tourette. Vi lutade oss tillbaka i bussen och åkte upp till fashionabla La Pyramide i Vienne för två avslutande nätter. På kvällen bjöds vi på en trerätters i deras vackra trädgård.

Vi avslutade vår vistelse i fredags med två mindre producenter att besöka. På förmiddagen Christophe Billon i Ampuis med sina prisade Cote-Rotie-viner. Han har varit Guigal´s vinmakare i över tjugo år innan han startade eget tillsammans med sin hustru Maryne. Vi åt en god lunch nere vid floden på Beau Rivage innan Yves Cuilleron i Condrieu presenterade åtta av sina viner. Hans viner föll än bättre i smaken och efter en vecka tillsammans har många pusselbitar fallit på plats för mina gäster. Skillnaden på Roussanne och Marsanne, Saint-Joseph VS. Saint-Peray samt elegansen i Cote-Rotie mot kraften i Hermitage. Jag tror främst att de underbara vita vinerna överraskat mest.

På kvällen i fredags klädde vi upp oss för avslutningsmiddagen i hotellets tvåstjärniga restaurang. Jag hade i samspråk med deras sommelier valt ut passande viner till deras avsmakningsmeny. Middagen blev en succé och samtliga var helt lyriska när kökschefen kom till våra bord och tog emot superlativ. Jag hade valt ut viner från magnum buteljer som passade fint. Champagne, Saint-Peray på Roussanne samt en röd Saint-Joseph från Ferret. Vi somnade gott och drömde oss tillbaka om så oerhört mycket vi upplevt under den gångna veckan. Jag tror jag måste klämma in en Rhoneresa även under 2020. Efter denna succé kan jag inte vänta till 2020.

I skrivande stund är det lördag morgon och vi skall efter frukost på La Pyramide åka med vår buss till Lyon för att flyga hemåt via Amsterdam. Ikväll skall jag och Lis njuta av lite goda skaldjur från Borgmans och bara mysa.

Sen gäller det att ladda batterierna inför en ny vecka då jag flyger ner till Madrid på onsdag. Men först skall jag hinna med lite vinkurser och svampplockning med grabbarna på måndag.

På onsdag skall jag ta hand om 21 gäster från Stockholm i Madrid då vi efter landning åker in till stadsdelen Salamanca för ett besök i vinbutiken La Vinia där man dukat upp en finare lunch på deras ovanvåning. Jag kommer att välja ut viner från olika distrikt i Spanien som jag kommer att presentera som inledning på resan. Vi bor under två nätter centralt i Madrid och på kvällen äter vi en bättre middag på TenConTen.

På torsdag blir det en sightseeing till fots med en svensktalande guide innan vi äter en klassisk lunch på Hemingway´s favoritkrog Casa Botin. Det blir både spädgris och dilamm. På kvällen äter vi middag på ”heta” Amazonico.

På fredag åker vi norrut mot Valladolid. Vi inleder med ett besök hos Bodegas Mauro. En legendarisk vingård som ägs av Mariano Garcia med förflutet på Bodegas Vega Sicilia. Här blir det provning på deras viner Mauro, V.S, San Román samt Terreus. Vi skall därefter åka till Bodegas Pico Cuadro där ”vårt vin” Éxzito ligger och lagras i källaren. Detta projekt startades upp 2014 och mina partners Oscar & Diego kommer att plocka fram en vertikal av detta vin med fatprov på 2017 som avslutning. På kvällen äter vi middag på Oscar Garrote´s krog Vino Tinto. Här presenterar han sina viner från Toro till en grillad chuleton.

På lördag inleder vi med Bodegas Aalto. Detta vin har blivit mångas favorit och vi får säkert prova deras nylanserade viner från 2016. Vi fortsätter österut till Pago de Carraovejas för besök och lunch i deras nyinvigda utsökta restaurang. Här blir det ett koppel av storstilade viner till deras avsmakningsmeny. På kvällen besöker vi min favorit bland tapasbarer i Valladolid. Vila Peramesa kommer att bjuda på sina prisade tapas ackompanjerade av goda viner från Ribera del Duero.

På söndag åker vi med bussen till Madrid´s flygplats och mina gäster flyger hem. Själv tar jag ett eftermiddagsflyg till Bilbao och checkar in på Carlton Hotel. Denna kväll laddar jag batterierna i väntan på min nya grupp på 31 personer som dyker upp på måndag förmiddag. Sen väntar fem dagar med nya äventyr i Rioja & San Sebastian.