Rapport från Rhoneresan….och nu är vi inne i vecka 41

Hermitage med sina 137 hektar producerar några av världens största vita och röda viner

Efter landning i Marseille i måndags åkte vi direkt upp mot Rians och vingården Chateau Vignelaure. Här mötte Sigvard ”Sigge” Johnsson upp och föreslog att vi skulle gå på provning och lunch direkt. Denna gård har verkligen gjort avtryck med sitt kvalitetstänk och vinerna är lysande. Likt övriga Europa har man ett betydligt lägre skördeuttag 2017 i jämförelse med ett normalt år och detta beror på den heta och torra sommaren. Vi provade deras vita, rosé och tre årgångar rött där den begynnande mognaden i 2007an uppskattades av mina 30 gäster.

Den färgstarke ägarinnan Mette Sundström anlände strax efter oss och hälsade oss extra välkomna. Mette satt med under vår buffélunch och småpratade om ditt och datt. En helt fantastisk kvinna som gjort en enorm resa med sitt och makens lauritz.com. En ödmjukhet och klass som gav stor respekt. Efter detta korta möte fick de som ville en hjärtlig kram av Mette.

Vi var något försenade efter tekniskt strul i Paris, bortkommen väska etc.. så jag ringde till Chateau Mont-Redon i Chateauneuf-du-Pape och sköt upp vårt besök till tisdagen. Vi bodde trevligt i Avignon och åt en middag tillsammans under denna första kväll.

I tisdags inledde vi med ett besök på Chateau La Nerthe. Ett vackert slott som producerar bra viner och kan uppvisa en väldigt fin och historisk viktig källare. Bakom gallergrindar med skyltar med namn som L´Oustau de Baumaniére, La Tour d´Argent, Ann-Sophie Pic etc. låg äldre årgångar och väntade på att vid mognad levereras till diverse krögare på skyltarna. Vi provade säkert tio viner där deras vita Beauvenir cuvée prestige tog mitt pris. Vi hade väldig tur med vädret och satt ute i den 26 gradiga värmen och åt en bättre lunch med Foie Gras och lamm ute på terrassen på Vergers des Papes på toppen av byn Chateaunuf-du-Pape. Vi fortsatte med besök på moderna Domaine de la Janasse där man likt övriga producenter under veckan hyllade årgång 2015. Deras Vieilles Vignes imponerade som vanligt stort på mig. Dagen avslutades med ett trevligt besök på den största egendomen i regionen: Chateau Mont-Redon. Eric välkomnade oss och berättade återigen att Sverige är deras marknad No. 1. Visningen handlade mycket om deras äldre årgångar och jag blev sugen på att testa deras 1961a.

På kvällen i tisdags skulle jag få uppleva ett mycket märkligt restaurangbesök. Eric hade tipsat om ett antal bra krogar i Avignon och det blev tredjealternativet. Jag tog med mig fyra vänner och vi gick igenom lite oslipade kvarter innan vi kom fram till ”ett hål i väggen”. Krogen hade plats för 18 gäster totalt och vi välkomnades med ett stort leende av en lång, svart kille med rastaflätor från Ghana. Vi slog oss ner och fick en meny med några få alternativ att välja mellan. – Vad hade jag tagit mina vänner på för ställe? Den trevliga killen tog emot vår beställning och vips.. satte han på sig kockmössan och gick ut i köket och tillredde vår förrätt. Allt gick i ett bra tempo och vi blev serverade goda viner. Det visade sig att han var helt ensam på krogen!? Han skötte all servering och matlagning helt själv till 18 gäster. Och maten var helt fantastiskt god. En perfekt stekt tournedos på tonfisk. Min köttbit var stekt till perfekt precision. Vi gick från krogen och var mäkta imponerade.

I onsdags åkte vi norrut till Tain l´Hermitage. Vi hämtade upp min vän Adrien Lelektsoglou som följde med oss till Domaine Combier i Crozes-Hermitage. Vi provade åtta viner från olika cuvéer. Ytterst välgjorda viner som föll samtliga på läppen. Vi åkte in till byn och hälsade på Adrien´s far ”Greken”. En av mina äldsta och bästa vänner i vinvärlden. Man hade dukat upp vinfat med bordsskivor, pallar och stolar som vi satt på när vi blev serverade gravlax, gåslever, charkuterier och ostar till utsökta till och med storslagna viner från Saint-Peray, Condrieu, Crozes-Hermitage, Cote-Rotie, Cornas och Chateauneuf-du-Pape. ”Greken” Georges satt själv med och höll hov i vanlig ordning. Detta blev en riktig höjdpunkt och många köpte viner i hans butik.

Vi åkte över bron till Tournon-sur-Rhone och checkade in på vårt hotell. Jag och två vänner skulle äta extra gott på kvällen och jag hade bokat bord på trestjärniga Ann-Sophie Pic i Valence. Efter taxiresa på 25 minuter var vi framme och det blev ett inledande glas Champagne från Tarlant. Vi valde deras mellanstora meny på sju rätter. Vackra presentationer och höga smaker hela kvällen. Ann-Sophie har jag besökt tidigare och jag kunde återigen bara bekräfta hennes storhet som en av världens främsta matlagare. Rätten på fisken Saint-Pierre tog mitt pris. Det blev både vit och röd Saint-Joseph samt en trevlig Condrieu som ackompanjerade vår utsökta meny.

I torsdags tillbringade vi nästan hela dagen på vinhuset Delas. Man ägs av Champagnehuset Louis Roederer som även äger Deutz i Champagne, Chateau Pichon-Lalande 2 Cru i Bordeaux, Ramos Pinto i Porto samt Domaine Ott i Provence. Deras hospitality manager Buno tog hand om oss på ett perfekt sätt. Rundvisning i vineriet med efterföljande provning av 6 viner Vi tog en paus ute i den gassande solen när cateringfirman dukade upp tre långbord för att senare servera oss en gåslever, pärlhöna samt Vacherin till dessert. Här toppade vi med Condrieu samt Hermitage på magnum buteljer vilket fick mina gäster i toppform. Vi lutade oss sedan tillbaka i bussen och åkte upp till Vienne för att checka in på legendariska La Pyramide. Alla var hänförda av kvalitén på de fina rummen. Vi åt väldigt gått på kvällen i hotellets fina Bistro. Det blev för mig och några gäster en V.E.P 2016 grön Chartreuse som lagrats i minst 10 år på fat. Rivig, söt och god med sina 54 %.

Sista dagen på resan i Rhonedalen inledde vi med ett besök i byn Ampuis hos den ytterst sympatiske Stephane Ogier. Han har byggt upp ett imponerande vinhus med start 2013. Han är den sjunde generationen Ogier i norra Rhone som sysslat med vinodling. Hans tidigare förfäder odlade aprikoser och druvor som man sålde. Efter fem års studier i Bourgogne beslutade sig Stephane att förverkliga sin dröm och snabbt har han placerat sig i toppen bland vineliten. Skörden var bärgad om han var extremt positiv över kvalitén 2017. Likt många andra producenter lovordade han årgången 2015 som vi fick prova. Han gör även en lysande Syrah norr om Vienne som han hoppas kunna bli en egen appellation. Generöst bjöd han även på sin Cote-Rotie Belle Helene 2013 (230 euro). Vi åt en vällagad lunch i Condrieu på Beau-Rivage. Eftermiddagen bestod av ett besök ovanför byn Malleval och den utsökte producenten Pierre Gaillard. Jag har alltid föredragit hans vita viner före de röda, vilket jag fick bekräftat. Hans vita Saint-Joseph är gjord på 100 % Roussanne och den överglänste mycket vi testat under resan.

Avslutningsmiddagen på veckan hade vi självklart på vårt Hotel La Pyramide i Vienne. Patrick Henriroux hade komponerat en förträfflig meny med krabba, Saint-Pierre, piggvar, duva ostar och chokladdessert + mycket annat plock både före och efter. Samtliga mina gäster tyckte att denna tvåstjärniga kock var värd 3 stjärnor och inte bara 2 som han har. Det blev stort kramkalas vid midnatt med min underbara grupp innan vi skildes åt och jag skulle få fyra timmars sömn innan taxin hämtade upp mig 04:00.

I skrivande stund sitter jag på flygplatsen i Amsterdam och väntar på min connecting flight till Köpenhamn. Jag tänker tillbaka på en oerhört lyckad resa och ser redan fram emot att få anordna samma resa nästa höst. Anledningen till min tidiga uppstigning och utcheckning innan övriga gruppen är att jag skall på bröllop i eftermiddag i Maria kyrkan i Helsingborg. Caroline och ”Tobbe” Holst skall gifta sig och vi lär bli 130 gäster. Markus och hans Sofia är också bjudna och tyvärr är Lis i Paris på körresa och missar festligheterna.

I veckan som kommer inleder jag med vinkurser och temat kommer att bli ”Norra Rhone”. På onsdag är det dags för ännu en ”smörrebrödstest” i Köpenhamn med Gustav, Magnus och Staffan. Vi har bokat Kronborg som lär vara riktigt trevlig.

På torsdag skall jag, Lis, Magnus & Ann Alqvist gästa min gamle vapendragare Torbjörn Lagmark för en avsmakningsmiddag.

På fredag skall jag på eftermiddagen träffa vinmakaren från Cloudy Bay i Marlborough för en provning på Sillen & Makrillen. Är det någon som är ledig och vill prova deras eminenta viner från Nya Zeeland så kommer man att köra en middag samma kväll på Sillen…

Själv skall jag gästa Höganäs på kvällen och köra en Toscanaprovning till en fin meny.

Annars i veckan hoppas jag på att kunna lira lite padel igen. Jag har hållit upp i över en månad på grund av en ond axel. Jag skall göra ett försök.

Sen laddar jag inför nästa resa kommande måndag till Piemonte.