Ett nytt fantastiskt uppdrag samt på väg ner till Italien….

Torkade Corvinadruvor till en härlig Recioto della Valpolicella

I veckan som gick besökte vi i ”smörrebrödspanelen” Restaurant Koefoed i Köpenhamn. Denna Bornholmska krog visade sig vara en riktig fullträff. Det finns säkert en del stelbenta smörrebröds-älskare som inte tycker att krogen serverar klassiskt smörrebröd och jag fick någon sådan kommentar på min Facebooksida när jag lovordade konceptet. Koefoed´s inredning är sparsmakad i grått med textiler och putsade väggar. På tallriken får man lite modernare tolkningar. Min inledande currysild presenteras följande: En bit gott grovbröd, fyra halvor ljummet nästan löskokt ägg, stavar av äpple, vattenkrasse samt en vacker bit marinerad sill. Sen kommer servisen och häller över en underbar currydressing. Och samtliga rätter landar helt perfekt med fina smaker. Att man tar ut svängarna och serverar egentillverkad snaps får man stå ut med. Besöket var en riktigt fin upplevelse även om man inte placerar sig i den absoluta toppen.

I veckan fick jag även ett nytt väldigt spännande och udda uppdrag. En god vän i Stockholm hörde av sig om en resa till Napa Valley och Kalifornien med sina två bästa kunder. Jag gav tips om vad som kunde besökas under deras två dagar i Napa Valley innan de skall resa vidare. Jag fick frågan vad det kostar om Nilsson följer med? Flyg på söndagen i Business Class från Köpenhamn till San Francisco. Två dagars vinbesök och fina krogar på måndagen och tisdagen samt flyga hem på onsdagen. Aldrig lätt vad man skall ta betalt!? Men efter lämnad offert kom svaret med vändande e-mail – Det är taget!. Kul.

I veckan som kommer är det först vinkurs. På onsdag är det dags får en återkommande resa varje år under vecka 12 sedan 1986. Vi är fyra goda vänner inom gastronomins och vinets tjänst som gör ett nedslag i ett ”nytt distrikt” med fantastiska krogar och vinbesök inbokade.

Anledningen till årets resa är min fina kontakt med Francesco Allegrini på vinhuset med samma namn väster om Verona i distriktet Valpolicella. Francesco har bra försänkningar på två trestjärniga krogar vilket avgjorde valet av årets resa. Vi flyger på morgonen på onsdag till Milano. Här hämtar vi ut vår hyrbil och kör direkt österut till Bergamo. Här har vi en trevlig krog inbokad uppe i toppen på den gamla byn. På sena eftermiddagen checkar vi in på Da Vittorio som har tre stjärnor i Guide Michelin. Och på kvällen får vi säkert en fin gastronomisk resa i deras matsal.

På torsdag fortsätter vi österut mot Fumane i Valpolicella-distriktet. Vi inleder med ett besök hos Allegrini. Det blir presentation av tillverkning samt besök uppe på deras legendariska vinfält La Poja där druvan Corvina uppträder ensamt. Vi blir bjudna på en lunch på vingården. På eftermiddagen har jag fått in ännu ett besök hos ”favoriten” Roccolo Grassi. Vi bor denna natt inne i Verona och på tidiga kvällen möter Francesco upp för att ta ut oss på en bättre middag.

På fredag skall vi besöka de båda ”mästarna” Giuseppe Quintarelli samt hans lärjunge Dal Forno. Dessa båda vinhus står i en klass för sig både vad det gäller kvalitet och pris. På sena eftermiddagen åker vi vidare söderut till byn Canneto sull´Oglio där vår andra trestjärniga krog Dal Pescatore ligger. Vi bor på ett närliggande hotell och äter en riktigt fin middag på denna anrika krog som placerat sig i toppen av Guide Michelin´s skala.

På lördag morgon styr vi bilen tillbaka till Milano-Malpensa för att flyga hem. Som vanligt brukar vi spika nästa års resa redan under denna resa. Så många fantastiska minnen genom åren. Och att dela dessa intryck med kunniga, likasinnade härliga kamrater som välvilligt delar på kostnaderna är en ynnest.