Rapport från Piemonte.. I veckan kommer Miguel Roquette från Quinta do Crasto på besök

Tryffelhunden Rocky i La Morra

Då var resan till Piemonte avslutad och jag måste säga att detta varit en av det särklass bästa resorna jag arrangerat. I våras stötte jag på problem då ett antal producenter meddelade att de inte kunde ta emot mig och min grupp eftersom vi kom mitt i skörden. Detta brukar inte vara något större problem. Men i Piemonte var det problem. Jag tog då hjälp av mina vänner Barbro och Jan Gustavsson och med deras breda kontaktnät som ambassadörer för Piemonte. Jag kom i kontakt med svenskan Paola Brosow som tillsammans med hotellägaren Riccardo på Tota Virginia varit till ovärderlig hjälp. Och nu är jag hemma efter en riktig succévecka.

Vi landade i Milano i måndags och åkte med vår buss två timmar västerut mot Alba i Piemonte. Vi kom fram lagom till lunch på Fontanafredda, där vi åt gott innan rundturen med avslutande provning under proffsig ledning. Jag skall i ärlighetens namn säga att jag aldrig tidigare ätit bättre i Italien som under denna resa. Förra året i mars var jag här och rekade och valde då krogar med stjärnstatus vilket inte var roligt alls. Nu hade jag valt krogar i klassen under och åt helt fantastiskt. På kvällen åt vi en inledande middag med en fem-rätters meny som var fantastisk.

I tisdags inledde vi med ett besök hos Massolino i Serralunga d´Alba. Välgjorda goda viner rakt igenom från Arneis, Dolcetto, Barbera d´Alba, Nebbiolo d´Alba, Barolo samt Barolo från deras Cru Vigna Ronda. Vi åt makalöst gott på Osteria Veglio i La Morra så att mina gäster tappade hakan när de samtidigt drack härlig Barolo i stora klunkar. Vädret är onormalt bra för årstiden med en stor sol och runt 23-24 grader. Detta gillar alla utom tryffeljägarna. På grund av torkan denna sommar så är den vita tryffelskörden i det närmaste obefintlig. Priset ligger på runt 50.000:- Sek. kilot. På eftermiddagen var vi ute i skogen i ett par timmar med en tryffeljägare, två översättare samt hunden Rocky (bilden). På ett par timmar fick han upp fyra svarta- och en vit tryffel. På kvällen var det ledigt och vi var sex personer som bokat bord på en närliggande krog. Målet var att dricka lite ”av det bästa” i regionen eftersom några i sällskapet är lite svårflörtade vad det gäller Barolo och Barbaresco. Vi inledde med min favorit bland samtliga Barberaviner: Larigi från Elio Altare från 2008 samt en fruktdriven variant från La Spinetta La Gallina. Vi fortsatte med två helt otroligt fina viner från modernisten La Spinetta: 2005 Barbaresco La Gallina samt 2004 Barolo Vigneto Campé. För att knyta ihop säcken med något mer traditionellt valde vi två viner från Aldo Conterno: 2011 Barolo Bussia Cigala samt 2008 Barolo Bussia Colonello. En helt makalös kväll som för säkerhets skull avslutades med 1999 Luce Mondavi/Frescobaldi, 2001 Barbaresco Vigneto Stardei La Spinetta samt 2013 Solaia från Antinori i Toscana.

Onsdagen bjöd på lika vackert väder och vi tillbringade en heldag i La Morra. Först uppe på Cantina Comunale där Silvia Altare och Paola Brosow presenterade sina viner från Elio Altare samt Revello & Figli. Oerhört uppskattat av mina gäster och jag lockade upp Silvia till Helsingborg igen nästa år i november för en ny WineMakers Dinner. Vi åt en härlig lunch i byn utomhus på More e Macine och ingen ville lämna krogen i det gassande solskenet. Vi fortsatte till Mascarini där vi mötte underbara Valeria Rapalino. Hon var sprudlande glad eftersom hon snart skulle bli ingift i familjen och presenterade husets viner på ett härligt sätt. På kvällen skulle vi ha krogen Centro Storico för oss själva. Halva gruppen i bottenplan och resten uppe på andra våningen. Traditionella rätter serverades och vi drack mycket gott vin. Man kan förstå varför så många vallfärdar till detta ställe uppe i byn Serralunga d´Alba.

I torsdags drog vi ner lite på tempot och besökte granngården till hotellet. Ettore Germano. En nybyggd vinkällare sedan ett par år tillbaka. Efter att ha varit druvodlare i två generationer bestämde man sig för att etikettera under eget namn, vilket var ett klokt beslut. Vi fick prova säkert tio viner innan bussen styrde in mot Alba. Här var lunch och eftermiddagen fri på egen hand. Vi var sex personer som sedan länge bokat in den trestjärniga Piazza Duomo. Tryffelmenyn stod färdigtryckt centralt på bordet och en vit tryffel på 78 gram presenterades. Det skulle komma in ett koppel av aptitretare innan vår fem-rätters meny satte igång. Och vilken föreställning det skulle bli. Höga genomtänkta kombinationer och jag rankar detta besök oerhört högt bland mina restaurangupplevelser. Vi drack ett koppel av vita. för mig helt okända viner från druvor jag aldrig stött på. Väldigt gott, prisvärt och intressant. Vidare en underbar Barbera från Braida. Två Barbaresco Stardei från La Spinetta från 2005 & 2010. På kvällen blev det sedan en kvällsmat på hotellet med lite mer goda viner.

Vi skulle avsluta vår resa med ett mycket bra besök på La Spinetta i Barbaresco. Denna gård är min klara favorit i Piemonte med sin fruktdrivna och koncentrerade stil. Här blev vi varmt välkomnade med en intressant visning och provning av hela deras sortiment. Smakar det så kostar det! Inga billiga viner.. men gud så goda. Vi åt sedan en enstjärnig lunch på Tornavento i byn Treiso. Vi satt fint på tre runda bord i den rymliga och fullsatta matsalen. Jag hade beställt ett vinpaket till vår meny som gillades skarpt av samtliga gäster. Som avslutning fick vi besöka deras enorma vinkällare, där ingenting fattas. Här gick vi runt i en halv timme med ett glas grappa i handen och imponerades av deras rariteter i stora format på flaskorna. På kvällen avslutade vi med ännu en trevlig middag och sammanfattade en fantastisk vecka.

Med facit i hand har denna resa till Piemonte utan tvekan varit en av de bättre jag arrangerat. Jag har redan pratat med Riccardo på hotellet Tota Virginia om att återkomma med en ny bokning för hösten 2019.

Nu väntar en ny vecka som inleds med vinkurser och då blir självklart temat Piemonte. På onsdag får jag besök av Miguel Roquette från Quinta do Crasto i Portugal. Vi kommer att inleda med en skön bastu på Pålsjöbaden innan det blir fin middag hemma hos oss. Efter allt Miguel ställt upp med genom åren… så kommer jag att gräva djupt i källaren.

På torsdag skall jag ta hand om Miguel innan det vankas WineMakersDinner på Gastro. Det är fullbokat sedan länge och 80 gäster. Miguel och jag kommer att presentera sju viner till en tre-rätters meny.

När Miguel åkt hem så laddar jag inför en liten eftermiddagsprovning för pensionärsföreningen Möllan där jag kör ett vitt tema. På kvällen gästar jag Munskänkarna i Kristianstad och kör en Spanien afton med viner ur Utvalda viner´s sortiment.

Till helgen blir det god middag hos oss med vänner innan det är dags att återigen ladda inför en ny vinresa. Denna gång till Bordeaux som får avsluta en väldigt lyckosam höst.