En avslutande fantastisk vecka på resan på Nya Zeeland

Efter ett par veckor i Australien så flög vi över till Christ Church på Nya Zeeland för att efter sightseeing förflytta oss norrut. Första stopp var Pegasus Bay som producerar oerhört välgjorda viner, där för min del alltid deras rieslingviner i olika söthetsgrader utmärker sig. Trädgården imponerade stort på mina gäster när vi intog den goda lunchen utomhus. Det fylldes på i glasen av deras utsökta pinot noir Réserve och början på en vecka på Nya Zeeland kunde inte ha börjat bättre.

Efter det fina besöket åkte vi längs östkusten norrut mot Kaikoura för en övernattning. Det blev ett skönt dopp i det härliga havet innan vi åt en nyfångad grillad hummer till kvällsmat. Dagen därpå var det dags för valsafari på morgonen. Vid min senaste resa hit kunde vi inte nå Kaikoura efter att man drabbats hårt av en jordbävning 2017 då det var omöjligt att ta sig fram. Vi hade en lyckad tur till sjöss och fick se en ”Sperm Whale” på 15 meter på nära håll.

Resan fortsatte norrut mot vindistriktet Marlborough. Tänk er att den första vinrankan som sattes i marken där var så sent som 1973. Alltså en mycket kort historia och i slutet av 1970-talet fanns endast 15 vingårdar i Marlborough. Det blev ett välsmakande lamm till lunchen på Allan Scott Winery innan vi besökte min vän Matt Sutherland på Dog Point Winery. Det var hans far som startade denna vingård för drygt 12 år sedan. Tidigare hade Ian Sutherland varit vingårdsansvarig under 25 år på Nya Zeeland´s mest kända vingård Cloudy Bay. Familjen Sutherland som är druvodlare behåller 25 % av skörden för sin egen etikett och säljer resten av frukten till andra vingårdar. Man producerar fyra olika viner och samtliga var väldigt fina. På kvällen som var fri bjöd Matt ut mig på Scott´s Winebar där han hade plockat med sig två rariteter från Bourgogne. Innan vi skiljdes åt lovade min vän att gästa Helsingborg under året för en WineMaker´s Dinner.

Cloudy Bay stod på tur som nästa besök i tisdags. Denna gård är utan tvekan den mest representerade på världens alla vinlistor, om man söker ett vin från Nya Zeeland. Med anknytning till Cape Mentelle i Margaret River i Western Australia och LVMH-gruppen som ägare så har man rejält med muskler. Här fick vi en mycket genomtänkt provning av hela deras fina sortiment innan vi fortsatte till Greywacke. Namnet Greywacke kommer från den sten som man hittar ute bland vinfälten i Marlborough. Ägare är Kevin Judd som även han var knuten till Clody Bay som vinmakare. Likt familjen Sutherland så ville även Kevin prova sina egna vingar och idag producerar han de bästa vinerna i hela distriktet. Richard Ellis som är assisterande vinmakare tog hand om oss och ledde en fantastisk provning på Sauvignon Blanc, Chardonnay, Pinot Gris, Pinot Noir samt Late Harvest Pinot Gris. Vi åt en god lunch hos Sverige bekantingen Saint-Clair och njöt av deras utsökta viner. På kvällen åt vi middag på områdets bästa restaurang som heter Arbour. Källarmästaren Liz hade matchat menyn med perfekta viner.

Vi tog i onsdags båten över från Picton till huvudstaden Wellington. Här hade jag en lite spännande överraskning med ett besök på Weta-studios. Eftersom mycket handlar om filmen Sagan om ringen här på Nya Zeeland så kände jag att vi måste hitta på något speciellt. På Weta producerar man filmer samt designar masker, vapen etc till storfilmer som Avatar, King Kong, TinTin m.f.l.. Detta besök blev väldigt spännande och avslöjande hur allting går till framför kameran. Vi har nu bott två nätter på centralt belägna Rydges. Första kvällen åt vi en väldigt god middag nere i Waterfront på Dock´s Restaurant.

Igår torsdag åkte vi över bergen österut till Martinborough för en heldagstur. På Ata Rangi producerar man de bästa vinerna i distriktet och dottern i huset: Vanessa samt vinmakaren Helen, som blivit utsedd till ”WineMaker of the Year” på Nya Zeeland 2019 ledde provningen. Vi satt ute i deras trädgård där grundaren Clive kom och hälsade. Ett oerhört varmt och fint besök av en underbar familj där mamman i huset: Phyll satt ner med oss och käkade desserten under våran lunch.

I skrivande stund är klockan 10:30 här i Wellington. Bussen avgår 11:00 till flygplatsen med ett flyg via Melbourne till Singapore. Där blir det ett avslutande dygn med b.l.a besök på akvariet på Sentosa Island innan avslutningsmiddagen på Fullerton Hotel. Vi flyger vidare vid midnatt och landar i Köpenhamn på söndag morgon 06:00.

Resan har varit en stor fullträff. Det är bara besöket på Kangaroo Island som vi fått stryka på grund av bränderna. Annars har allt flutit på till 100 %. Ett stort tack skall riktas till min samarbetsparter Tour Pacific som gjort ett fantastiskt, gediget arbete. En helt fantastisk samarbetspartner som på denna resan höll i flyg, transfers, hotell, guider, bokningar av aktiviteter och vissa restauranger. Jag ser redan fram emot att få arrangera denna resa om ett år igen!

Och som vanligt gör också resenärerna resan. Ett väldigt härligt gäng på 28 personer som trivts väldigt bra tillsammans.

Men nu när jag börjat ladda inför hemresan så skall det bli väldigt skönt att komma hem till min familj och hustrun Lis som jag har haft daglig kontakt med via Facetime, har som vanligt varit ett fantastiskt stöd.

Såååå… mycket kul vi fått uppleva!! Jag får nya mig i armen för att tro att det är sant.