Fantastisk helg i San Sebastian

Fantastisk middag hos Martin Berasategui i Lasarte-Oria utanför San Sebastian med familjen

Helgen i San Sebastian har varit fantastiskt trevlig. Vi landade i Bilbao strax före lunch i torsdags och smidigast att ta sig de tio milen österut till San Sebastian är att ta flygbussen. Den avgår var trettionde minut och kostar 17 euro enkelväg. Vi åkte genom ett bergigt landskap som kan liknas med alperna och efter en dryg timme var vi framme.

Jag brukar vanligtvis bo på fina Hotel Londres. Men mitt under högsäsongen i augusti månad går det inte att lösa ett rum, speciellt när vi var fem och behövde tre rum. Därför hyrde vi en mycket fin lägenhet genom agenturen FeelFree.

Förutom massor av stjärnkrogar så är staden känd för sina läckra tapasbarer inne i gamla stan. Och vi började med favoriten Zeruko där vi fick ett koppel av spännande pintxos. Deras hummertoast är en klassiker. Eftersom det var uppstigning tidig morgon 03:00 så var vi något trötta och behövde en välbehövlig siesta på eftermiddagen efter en brandy till cortado´n samt en god Brockman´s Gin & Tonic.

På kvällen hade vi ett bord på kreativa A Fuego Negro där man satt ihop en avsmakningsmeny. Men dessvärre kan jag avråda er från detta annars så trevliga ställe. Fullständigt knasiga kombinationer där väldigt få rätter smakade bra. Ett riktigt bottennapp. Som exempel Tail Brownie?! Ett bakverk på oxsvans med en klick vispgrädde och strössel. Nej tack!

Vädret har varit strålande och vi har slappat mellan måltiderna på Playa de La Concha. I fredags åt vi en god lunch med grillad bläckfisk, kummel och Iberico gris. Och det trevligaste var prissättningen på vinerna. En utsökt Roda I Reserva 2009 från Rioja för 35 euro, en utmärkt cava för 20 euro buteljen och en riktigt fin La Pola från Ribeira Sacra i Galicien för 23 euro. Det är kul! På kvällen skulle det bli en riktig höjdare med en helkväll på Casa Alcalde med ett koppel av pintxos innan en perfekt grillas xuleton på 1,4 kilo. Till detta en underbar Pago de Carraovejas från Ribera del Duero från utsökta 2015.

I lördags efter frukost blev det playan igen med en god lunch. Vi tog det ganska försiktigt eftersom höjdpunkten på resan var middagen hos Martin Berasategui i Lasarte-Oria. Denna trestjärniga mästerkock rankas högst i världen hos Trip Advisers följare. Med spänning tog vi en taxi till restaurangen som slår upp portarna först 20:30. Valet av meny var inte speciellt svårt då det var första gången för våra ungdomar. Det blev säkert 15 rätter och varje rätt presenteras med det årtal då rätten skapades. Självklart var klassikerna millefeuille på gåslever och rökt ål samt den öppna färgsprakande salladen på skaldjur med bland rätterna. Jag bad även om deras tortellini med bläckfiskbläck som är så himmelskt bra. Man har en ny chefsommelier som hjälpte oss proffsigt med helt perfekta kombinationer till vår meny och jag testade nästan enbart viner jag aldrig tidigare testat. Martin Berasategui kom sedvanligt till vårt bord och hälsade samt ställde glatt upp på en bild.

Hur bra är då detta gastronomiska tempel? För mig är man fullständigt outstanding. En väl avvägd meny med fantastiska kreationer utan att bli fjantigt. Det handlar om mat och varje kombination sitter till 100 %. Det är värt en egen resa att få uppleva denna kokkonst och service. För din information kan nämnas att vi var 40 gäster denna kväll och 55 i köket samt 25 i servisen. Nästa besök hos Martin Berasategui blir fredagen den 5 oktober då jag och min grupp besöker honom på resan då vi inleder med Rioja.

Nu är man hemma igen i vardagen och regnet strilar ner utanför mitt kontor fönster denna måndag den 13e augusti. En stor dag för mig och Lis då vi firar 30-årig bröllopsdag. Trettio fantastiska år med våra underbara barn Markus & Frida. Eftersom vi firat hela helgen så blir det firande med Mama Mia II på bio innan vi äter en god middag ikväll med Frida. Då blir det löjrom och Champagne samt Confit de canard och någon riktigt bra röd.

I veckan med start idag blir det padel. På onsdag åker ”smörrebrödstestarpanelen” till Köpenhamn och gör ett nedslag på något trevligt ställe. På lördag skall vi på fin smoking-middag då Vivi-Ann Lindén & och Stig Carlson bjudit till fest på Villa Thalassa. Detta par som nyligen fyllt 80 år är några av mina absolut största ambassadörer. Förra året åkte dom på 4 resor med mig och dom skall b.l.a med till Bordeaux i höst. Det blir många vänner som firar Stig & Vivi-Ann denna kväll. Vänner dom stött på på mina vinresor.

Hoppas det regnar hela dagen idag. Sen får det gärna bli sommar igen!