Hemma från två väldigt lyckade resor i Spanien. I veckan väntar två stora Champagne upplevelser.

Skörden av den gröna druvan Viura startade i tisdags på BaiGorri i Rioja Alavesa. Min vän Mattias Lange var som vanligt en utmärkt värd

Jag har nu varit på resande fot i elva dagar med två resor på raken till Madrid & Ribera del Duero samt Rioja & San Sebastian. Den senaste resan startade förra måndagen i Bilbao där jag övernattade på natten mellan söndag och måndag. Jag mötte upp mina nya resenärer på flygplatsen i Bilbao och vi gjorde ett kort stopp vid Guggenheim museet. Eftersom man håller stängt på måndagar fick vi njuta av arkitekturen från utsidan innan vi åt en god tapaslunch inne i centrum. Vi lutade oss tillbaka i bussen och åkte ner mot Riojadistriktet. Eftersom det varit en tidig morgon för mina gäster var det inte många som höll sig vakna.

På Ysios fick vi en fin visning och provning på två av deras viner. Vinerna är helt ok men det är byggnaden som är ritad av Calatrava som imponerar mest. På kvällen åt vi en riktigt god middag tillsammans med fantastiska dilammskotletter till huvudrätt. Vi drack de båda toppvinerna San Vicente samt El Puntido från familjen Eguren.

I tisdags besökte vi först Bodegas Roda i byn Haro. Man startade upp sitt vinhus 1992 och var lite av pionjärer av den nya, fruktdrivna stilen av Riojaviner som frälst en hel värld. Deras Roda I föll många på läppen och supervinet Cirsion 2015 för 150 euro buteljen gjorde samtliga lyriska. Vidare åkte vi till moderna BaiGorri där min vän Mattias Lange stod som värd. Vi gick de sju våningarna ner till källaren och allt handlar här om gravitation. I bottenplanet har man en utsökt restaurang där vi blev serverade en femrätters lunch till deras olika viner. Stämningen var på topp denna eftermiddag. På kvällen återsamlades vi och åt en bättre tapasmiddag tillsammans inne i Logroño.

I onsdags fick vi lite sovmorgon och åkte först 10:30 från hotellet till byn Samaniego för ett besök hos Rémirez de Ganuza. Min vän Monica gjorde ett mycket bra jobb och serverade oss fem viner efter den obligatoriska rundvandringen där vi fick reda på allt om bodegans förträfflighet. Deras vita Reserva 2011 tillhör landets bästa viner och att jämföra Reserva 2010 med deras Trasnocho 2014 är väldigt intressant då det sistnämnda vinet enbart är gjort på saften som urlakas ur skalen. I byn Laguardia hade jag bokat en riktigt fin lunch där Rémirez de Ganuza levererat sina bästa viner. På kvällen var det fritt och jag tog med lite gäster på en bejublad tapasrunda på gatan Laurel där vi provade lite olika specialiteter som ostronskivling, Jamon Iberico, ostar, kronärtskockor samt en liten solomillo.

I torsdags avslutade vi vår vistelse i Rioja med ett längre besök hos familjen Eguren. Först på Viñedos de Paganos med besök på vinfälten El Puntido och La Nieta. Vidare till San Vicente de la Sonsierra för besök och provning i deras historiska faciliteter. Vi provade även deras viner från Toro och för att uppskatta dessa kraftpaket dukades det upp goda charkuterier och ostar. Jag delade ut varsin San Vicente 2014 som present till mina härliga gäster. Vi åt sedan en helt fantastisk lunch på Asador Alameda där deras T-bone steak till varmrätt tar alla pris. Mina gäster satte i sig med god aptit och drack ett vin från Benjamin Romeo i stora klunkar. Vi fortsatte sedan upp till San Sebastian. En färd på drygt två timmar i buss.

Vi checkade in på fina Hotel Londres där vi avslutade med två nätter. Gastronomin är höjdpunkten i denna stad och vi var några som bokat bord på trestjärniga Arzak. Det är dottern Elena som driver krogen idag efter sin far. Vi tog avsmakningsmenyn och jag valde ut väldigt goda viner. Jag har alltid upplevt Arzak som väldigt upp och ner. De två senaste åren oerhört bra, men i torsdags var det inte så kul. Lite trög start innan aptitretarna kom in. Till detta en ljuvlig 2002 Cuvée William Deutz Champagne. Första rätten var en ”rökt melon” med marinerad makrill!? Det var en skiva melon med lite fisk på toppen? Nej, detta var inte gott och man talade om för oss att melonen bara rökts i 45 sekunder eftersom vi frågades oss om den uteblivna rökigheten. Sen höjde sig inte något rätt. Det var gott men inte mer. Vi drack oerhört gott som 2016 As Sortes från Valdeorras, 2009 Pazo de Señorans Sellecio Añada från Rías Baixas, 2014 Coma Blanca från Priorat samt 2015 Ossian I Capitel från Segovia. Min duva var i det närmaste rå och denna fågel sköljdes ner med 2010 Anejon 2010 från Pago de Carraovejas i Ribera del Duero. Vi lämnade krogen en timme efter midnatt efter en mycket trevlig kväll där våra höga förväntningar inte infriades helt.

Den sista dagen i fredags var helt underbar med kalasväder och 28 grader. Först en lång promenad i stan med lite olika stopp. En kall öl i solen innan vi åt en god lunch vid vår strand La Concha nedanför hotellet. Sen badade och solade vi ett par timmar. På kvällen var det dags för ”favoriten” Martin Berasategui på hans trestjärniga restaurang i byn Lasarte-Oria. Förväntningarna var gigantiska hos mina gäster att jag snackat upp krogen rejält. Och kvällen blev en helt fantastisk upplevelse. Det blev 14 kreativa rätter som servicen serverade i ett perfekt tempo. Martin Berasategui själv kom ut och hälsade och fick stående ovationer. Många rätter var nya med årtalet 2018 inskrivet som året för skapelsen. Mille feuille på rökt ål, foie gras och äpple från 1995 serverades självklart liksom hjärtsalladen med seafood från 2001. Efter år av restaurangbesök för min del så är denna krog utan tvekan min klara favorit i världen. Till detta läckra, noga utvalda viner i kombination. 2016 Capsigrany Cava, Manzanilla Barbiana från Jerez, Pedrouzos från Valdeorras, Amaren Blanco Malvasia från Rioja, Les Cerveres Xarel-lo från Penedès, Lomba Dos Ares från Mencia, Abadia Retuerta ”Pago Negralada” Tempranillo från Castilla y Léon samt det sötaJosefina Piñol från Terra Alta.

Denna helgen blir det bara avkoppling på söndagen och jag får ta tag i lite bokföring. Jag har b.l.a en avbeställd resa till Kalifornien som jag måste brottas med vad det gäller kostnader. Den 27e november har jag en bokning på trestjärniga, heta The French Laundry i Yountville i Napa Valley. Dom har dragit 1.400 dollar från mitt kreditkort i bokningsavgift och dom betalar inte tillbaka någonting. Även om hundratals gäster står i kö för ett bord så hjälper dom inte till. – Ni får fixa gäster som ersättare själv!! Är svaret. Dom är inte kloka!! Så är det någon som är sugen på en stor restaurangupplevelse i Napa Valley 19:00 den 27/11 så har jag ett bord för fyra personer.

I veckan inleder jag med vinkurs och det lär bli Spanientema.

På onsdag är det åter dags för en WineMakersDinner på Gastro. Denna gång gästar fantastiska Charles Heidsieck från Champagne Helsingborg.
Följande viner kommer att serveras till en trerätters meny: Brut Rosé Non Vintage, Blanc de Blancs Non Vintage, Brut Réserve Non Vintage, Vintage 2006, Vintage 2005(Magnum) samt de båda toppvinerna Blancs des Millénaires 2004 och Blancs des Millénaires 1995.

På lördag blir det utan tvekan min största Champagne upplevelse någonsin. Det är min mycket gode vän Marina Olsson från Champagne-klubben Gomseglet som återigen anordnar en hisnande dag med helt unika viner. Marina har jag känt i många år och hon är helt underbar med sin stora kunskap och entusiasm för fin Champagne. För några år sedan anordnade Marina en provning av 28!! Olika prestige cuvéer från legendariska 1996. Inget vin fattades. Även Krug Clos Ambonnay för 40.000:- buteljen var med. Nu har Marina skrapat ihop en unik vertikalprovning av Clos des Goisses från Champagnehuset Philipponnat.
Clos des Goisses vertikal innehåller: 2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997, 1996, 1995, 1994, 1993, 1992, 1991, 1990, 1989, 1988, 1986, 1985, 1983 , 1982, 1980 + one older vintage . Detta blir som ni förstår en heldagsprovning med efterföljande middag hos Peter Skogström. Rapport från provningen kommer till nästa helg!

Efter mycket resande får man ofta tacka nej till trevliga middagar.Nu är två trevliga middagar inplanerade både på fredag kväll och söndag lunch.