Underbara dagar på safarin och nu är jag hemma igen…..

Tshukudu Game Lodge

Jag sa redan under första veckan till mina gäster på resan i Sydafrika att när ni kommer hem så har ni glömt vad ni åt på ”den bästa lunchen  i ert liv” och vilka fantastiska viner ni provat. Detta för att minnet från safarin är så starkt och lätt raderar ut de första intrycken. Därför är det bra med en kamera i telefonen så att man kan gå tillbaka och minnas hur bra vi har haft det.

Sedan några år tillbaka i tiden så går det direktflyg från Cape Town upp till Hoedspruit utan någon onödig mellanlandning i Johannesburg som jag alltid vill undvika. När vi steg av planet ute i bushen slog värmen emot oss och vi kunde konstatera att termometern stod på 38 grader. Och dom på Tshukudu Lodge som lovat inte så värst varmt väder med endast 28 grader.

Vi välkomnades av den nya ledningen på Tshukudu, en Lodge som jag varit trogen de senaste 15 åren. Och jag som kritiserat Tshukudu de senaste åren då jag (inte mina gäster) förtäljt att servicenivån gått ner kunde jag direkt märka en avsevärd uppryckning som i de ”Old Good Days”. Vi installerade oss i våra små hus efter en välsmakande lunch och det var dags för vår första Game drive.

Mina gäster var förväntansfulla som små barn och jag kan villigt erkänna att jag alltid känner detsamma själv. Att åka ut i öppna Range Rovers bland de vilda djuren är en fantastisk upplevelse. Under våra två dygn fick vi se samtliga Big Five förutom den svårfunna leoparden. På plats var även deras tre cheetah´s där det två pojkarna inte vill bli klappade längre. det har hänt lite incidenter då dessa båda katter satt sina vassa klor i några turister. Deras syster som lever sitt eget liv i bushen fick vi till slut syn på och hon poserade villigt med oss samtidigt som vi förstörde hennes påbörjade jakt på en Impala. Jag hade ett möte med ägarinnan innan vi åkte till flygplatsen. Jag berättade hur oerhört nöjda jag och mina gäster var samt att jag gav henne en ny bokning till nästa år vid samma tid.

Flyget hem med Swiss via Zürich gick smidigt och lätt. Men det gick inte många minuter innan jag kände att varför skall jag komma hem till detta gråa kalla väder när man kan ha det så helt fantastiskt nere i värmen. Men så har man en underbar fru och barn som jag kommer hem till. Hade inte min familj funnits hade jag direkt nappat på Richard Hilton´s påtryckningar om att dubblera resan till nästa år. Han tycker säkert också att jag arvoderar honom riktigt bra, vilket Richard verkligen är värd. Vi är ett ”Dream-team”!

Men jag och Richard har redan bokat upp våra så uppskattade hotell till 2020, 2021, 2022 samt 2023. Och för er som är sugna på resan till nästa år kan jag nämna (utan att vara trycksäljare) att det endast finns sex platser kvar och den resan går mellan den 8 – 22 februari.

Igår fredag gästade jag Munskänkarna här i Helsingborg då jag höll i en Toscanaprovning på H55-paviljongen. Det var 105 gäster samlade och jag fick höra att det var 12 personer på kö. Alltid kul att träffa gamla vänner i denna förening där jag varit medlem sedan 1983.

Idag skall vi åka till Köpenhamn då Clas Håkansson skall utnyttja sin 60-års present med ett dygn i Dronningens by. Vi blir fyra par som skall smörja kråset med lunch, middag och övernattning.

Nästa vecka är det vecka 8 och sportlov här i Helsingborg. Det innebär tomt i boken med uppdrag. Jag beslutade att ta det lite lugnare denna vår och har b.l.a pausat mina vinkurser i Domsten under måndagar och nu kan jag följa HIF från läktarplats då många av deras matcher spelas på måndagar. På tisdag är vi ett gott gäng som är hembjudna till Bengt Bengtsson i Strandbaden på en Champions-Leaguekväll då var och en tar med sig varsin riktigt bra flaska rött. Efter provning och god mat följer vi matchen mellan Liverpool – Bayerns München.

På torsdag flyger jag till London med min vän Patrik ”Bjärred” Andersson för att titta på returmatchen mellan Chelsea – Malmö FF. Det är Thomas Raber som släppt sina båda årskort på Stamford Bridge till oss. Vi inleder med en bättre lunch på Barrafina i Soho där jag hoppas att min barndomsvän Thomas hänger med på. Sen blir det en dag i London med uppladdning inför matchen. Vi bor på ett trevligt hotell vid Sloane Square.

På fredag flyger jag hem på förmiddagen och på kvällen är vi ett gäng som skall till Helsingborgs Arena och lyssna på Eric Gadd till en god supé.

Hoppas ni får en fin helg och en härlig vecka