Gastronauterna i Rhonedalen och Lyon… På fredag kommer Taittinger till Helsingborg

Intensivt provande hos Maison Chapoutier i Tain l´Hermitage av närmare 25 viner varav två "hundra poängarna" L´Orée samt Le Pavillon från Hermitage

Då var årets sista resa avklarad och nu är jag hemma en månad innan det bär iväg till Sydafrika för att fira jul- och nyår med familjen. Den senaste resan har varit en studieresa med vår gastronomiska förening Gastronauterna till norra Rhonedalen samt Lyon. Var hade sparat ihop en bra slant i vår klubbkassa som täckte stora delar av våra kostnader för resan.

Vi flög ner till Lyon i torsdags och vi landade strax efter lunch. Vår chaufför Michel hämtade upp oss med sin mini-buss och körde oss till byn Ampuis där de dynamiska Cote-Rotie vinerna produceras. Vi inledde med en trevlig lunch på Bistro des Serenes. 15.00 inväntade man mig och mina åtta kamrater hos Guigal. Det blev en tur i källaren innan vi fick en riktigt fin provning med storheter som Condrieu ”La Doriane”, Saint-Joseph ”L´Hospices”, Cote-Rotie La Landonne + 10 andra viner. Guigal visade sin förträfflighet återigen och att man har en förkärlek till ek var det inget tvivel om.

Vi checkade sedan in på fina La Pyramide i Vienne hos den tvåstjärniga kocken Patrick Henriroux. Man hade preparerat sin avsmakningsmeny och till denna välkomponerade meny drack vi: L´Amour de Deutz Champagne från 2008, 2016 Condrieu från Gangloff, 2015 vit Saint-Joseph ”Les Oliviers” från Pierre Gonon, 2008 vit Hermitage från Jean-Louis Chave samt som rött den förträffliga hundrapoängaren 2007 Clos des Papes från Chateauneuf-du-Pape. Efter denna långa dag somnade vi väldigt gott.

I fredags efter en briljant frukost åkte vi en knapp timme söderut till Tain l´Hermitage. Cyrille var vår värd hos Maison Chapoutier och denna dag skulle visa sig att gå till historien. Först åkte vi över bron till byn Tournon för att åka upp på toppen av Saint-Joseph platån med en vidunderlig utsikt som sträckte sig långt norrut genom Rhonedalens appellationer. Vi blev smått bilsjuka av denna kringliga färd upp för slänten. Men det skulle bli bättre då vi fick en fantastisk provning på säkert 20 viner med de båda 100 poängarna vit Hermitage L´Orée samt röd Hermitage Le Pavillon som toppviner. Det finns ingen producent i världen som fått lika många 100 points från Robert Parker som Chapoutier. Det är 42 till antalet! Man dukade sen fram en god lunch med ännu fler viner att bedöma där deras Chateauneuf-du-Pape ”Barbe Rac” var väldigt välsmakande till pärlhönan med murklor.

Glada i hågen tackade vi för oss och promenerade knappt 300 meter bort till min vän ”Greken” i hans vinbutik. Efter sin hjärtoperation såg Georges välmående ut och på ett som vanligt strålande humör. Som sig bör öppnade han ett koppel av stora viner och vi började att handla på oss lite godsaker. Vi provade b.l.a Clos des Papes 2016, Hermitage 1981 från odlingar som senare skulle tillhöra mästaren Jean-Louis Chave, 1998 Cote-Rotie ”La Turque från Guigal samt säkert tio andra godsaker.

På kvällen åt vi en trerätters meny på hotellets bistro och drack lite Condrieu ”Chery” från Andre Perret samt de båda röda Saint-Joseph från Bernard Gripa ”Le Berceau” samt Jean-Louis Chave.

I Frankrike var det strejk i lördags. Hundratals demonstranter blockerade utfarten från Vienne p.g.a höjda bensinpriser och vi satt fast någon halvtimme innan det lättade och vi kunde ta oss till gamla stan i Lyon. Vårt rum var inte riktigt klart så vi bara slängde in väskorna på hotellet innan vi promenerade genom centrum mot Les Halles – Paul Bocuse. Hallarna i Lyon måste besökas och man får en enorm inspiration när man går runt och kollar på de fina råvarorna. Det blev ett stopp och lite ostron från Gillardeu samt Champagne från Phillipponnat samt en god Macon-Clessé. Mitt mål med besöket var också att inhandla några goda ostar hos Mme. Richard. Med hem har jag sex Saint-Marcellin samt en Saint-Felicien aux truffes som snyggt vakuumförpackades till mig. Mme. Richard var vänlig och hjälpte oss med en bokning av ett bord på en av Paul Bocuse´s bistros: Brasserie des L´Est. Oj vilken stämning och tryck det var här! Efter promenaden dit inledde vi med en kall pilsner. Vi åt lite blandat, men jag och de flesta åt sniglar samt en klassisk Entrecote ”Black Angus” med Bearnaise och pommes. Vi fortsatte vårt testande och det blev en vit Hermitage ”Le Chevalier de Sterimberg från Jaboulet samt både vit och röd Domaine des Télegraph från Chateauneuf-du-Pape. Vi gick sen tillbaka mot vårt hotell med ett stopp på en vinbar i centrum där vi testade två utsökta viner: Macin-Pierreclos ”Tri de Vigne” 2008 från Guffens-Heynen i Bourgogne samt 2009 Domaine de Trévallon från Le Baux.

På kvällen avslutade vi vår resa med ett enstjärnigt besök uppe på toppen av gamla stan med gigantisk utsikt på Tetedoi. I ärlighetens namn måste jag erkänna att vi inte direkt var så värst vrålhungriga. Men den förbeställda menyn slank ner med fler goda viner. Vi fick ett korkskadat vin som sommeliern slarvigt nog inte uppmärksammade. Vi tyckte nog att vinvalet var en större upplevelse än maten även om vi nöjda gick ned för slänten till vårt hotell och vi alla slocknade strax före midnatt.

Resan har varit en fullträff med väldigt fina kamrater och nu tar det säkert 4-5 år till nästa studieresa med Gastronauterna. Om två veckor ses vi igen och då är Lagmark värd.

I veckan är det inledningsvis lite vinkurser och på onsdag har jag dragit ihop en vinkväll på Gastro för lite vinvänner. På fredag är jag bjuden på en trevlig ”gubb-lunch” då vi skall fira en trogen resenär till mig. Kjell Pehrsson fyller 80 år och det vill han fira med ett gäng grabbar.

På kvällen är det årets sista WineMakersDinner på Gastro. Det har varit ”lapp på luckan ” länge med över 80 gäster bokade då Taittinger från Champagne gästar Helsingborg. Detta hus rankar jag oerhört högt och på mina resor till Champagne avslutar jag alltid med detta besök där deras Comtes des Champagne är alldeles ljuvlig.

På lördag skall jag sätta på mig min nya frack. Då är det den årliga högtidsmiddagen med det roliga sällskapet I.V.V vilket står för In Vino Veritas. Det blir som vanligt mycket galenskaper vid denna årliga högtid (som jag tyvärr inte kan avslöja om vad som händer). Men mitt namn kan jag avslöja! PAVA-RÖTI

Ha en riktigt fin vecka!