Hemma från Mallorca… och nu är det full fräs under den kommande veckan.

Utsikt från terrassen på HotelFeliz

Mallorcaresan blev som väntat en riktig fullträff. Vi bodde väldigt trevligt på Hotel Feliz där Mats Jacobsson med personal skämde bort mig och mina gäster på ett förträffligt sett. Vi gjorde utflykter varje dag och under veckan besökte vi vingårdarna Oliver Moragues, Santa Catarina, Son Puig och Ribas.

Vinerna från Mallorca har verkligen lyft sig i kvalitet och stilen känns väldigt tillgänglig med softade tanniner i ett elegant utspel. Mallorca var en gång i tiden större än Rioja som vinregion. Men man drabbades väldigt hårt av phylloxeran i slutet av 1800-talet.

Gastronomin är riktigt bra på denna så populära ö och vi åt väldigt bra på Koa, Emilio´s Innobar, Bens d´Avall och nybekantingen Santi Taura uppe i byn Lloseta mitt på ön. Här avnjöt vi en av mina bästa måltider jag upplevt på Mallorca och jag blir inte förvånad om man kommer att belönas med en stjärna. En annan krog som verkligen kan rekommenderas om man gillar japansk kokkonst är krogen Arume inne i Palma. Magiskt bra! En annan nyhet var Restaurante Lila ovanför badstranden i Portals. Här levererade man högklassig mat med spännande kombinationer.

När jag kom hem igår (läs lördag) blev det en snabb bastu och sen direkt iväg till Sillen & Makrillen där jag stod som värd för årets sommarfest. Och vilken kväll vi fick! med både riktigt bra mat samt generöst med riktiga kvalitetsviner i glasen. Som extra krydda på kvällen så uppträdde duon Smith & Thell. Dessa sommarpremiärer har blivit väldigt populära och vi skulle lätt kunnat fylla krogen ett par kvällar till..

Idag skall jag bege mig upp till Kungsbacka där jag skall hålla i en Alsaceprovning för Munskänkarna. Det är 100 gäster bokade till denna jubileumskväll där stjärnkocken Ingemar Lyxell basar vid grytorna. Det blir övernattning för mig på Hotell Halland.

På måndag åker jag till Göteborg där jag, Lis och dottern Frida skall njuta på Sankt Jörgen Spa och fira Frida´s 25-årsdag.
På tisdag kör jag hemåt och hämtar upp Francois Lurton från Bordeaux på Ängelholms flygplats. Lurton är en välkänd familj från Bordeaux som ägare till slotten La Louviere, Bonnet, Cruzeau samt Rochemorin. När pappan André styrde skutan med järnhand valde brödraparet Francois och Jacques att hitta på ett eget projekt med kvalitetsviner från alla världens hörn. Så denna kvällen blir det viner från b.l.a Chile, Argentina och Frankrike.

På onsdag är det Champions-Leaguekväll hemma hos mig med ett gäng kompisar som tar med sig varsin riktigt bra butelj rött vin som serveras blint.

På torsdag har jag avslutning på vinkursen nere på Jacob Hansens hus och på fredag säsongsavslutning med ”Domstensgänget” med middag på Pålsjökrog.

Till helgen blir det Wilson Tennis Camp i Båstad med Ola Kristiansson & Pontus Bergvi med mycket hård träning, Spa, god middag och vinprovning på Hotell Sand/Skansen.
Sen får jag ladda om batterierna inför nästkommande veckas gruppresa till Ribera del Duero och Madrid.
Därefter skall jag försöka ta det lite lugnt.

Ha en riktigt fin vecka!