Lyckad resa till Champagne med ett glatt gäng…men nu skall det vara skönt att vara på hemmaplan i två veckor

En av mina stora favoriter på resan var 2007 Comtes De Champagne hos Taittinger

I veckan har jag varit med ett mycket trevligt gäng från Värnamo i Champagne. Allt började för två år sedan då några i gänget var med på min Bordeauxresa. De gillade mitt koncept på resan och frågade om jag kunde skräddarsy en resa för deras två vin-gäng. Sagt och gjort och nu är vi på väg hem efter fyra väldigt lyckade dygn tillsammans.

Vanligtvis brukar jag starta mina resor med en väldigt tidig uppstigning på morgonen, för att vara på plats strax innan lunch på den första vingården. Denna gång åkte vi ut från Kastrup i tisdags eftermiddag till Paris för att komma fram till Reims i Champagne halvåtta på kvällen. Efter incheckning inledde vi med en Champagne-middag på Restaurant La Vigneraie. Fortfarande kan jag inte förstå varför man envisas med att servera en knastertorr rosé Champagne till en söt dessert!? Men vi får se det som intressant att följa deras traditioner i Champagne. Än värre är nu när chokladfirmor försöker att slå sig in på marknaden och kombinera Champagne med choklad, vilket inte passar alls.

I onsdags hade jag bokat upp två besök i Reims. Först det äldsta huset i Champagne: Ruinart med sina imponerande crayéres (kalkstenskällare). Här hade jag valt att fokusera på deras Blanc de blancs-viner där båda dessa fenomenala viner imponerade stort på mina gäster. 2007 Dom Ruinart är ljuvlig men många går och väntar på lanseringen av deras 2008:a. Vi åt en god lunch hos Laurent på enstjärniga Le Millenaire. En krog som jag varit trogen under många år. Men nu har denna gamle köksmästare valt att sälja sin krog och gå i pension.

På eftermiddagen skulle vi få uppleva det bästa Champagnebesöket någonsin med underbara Sophie Kutten på Charles Heidsieck. Sophie besökte mig och Gastro förra året vid en bejublad WineMakersDinner i Helsingborg. Hennes charm fängslade mina gäster under detta unika besök som avslutades med en provning på fem viner. Deras 2004 Blanc de Millenaire är en stor favorit för mig, men när vi besökte deras fantastiska bibliotek av gamla viner i källaren bad Sophie mig att ta fram en magnum butelj av deras ”Mis en Cave 1990”. Ett vin som det bara finns femton buteljer kvar av. Denna helt magiska Champagne med hemligt innehåll med reserv-viner i en ålder av 35-40 år var alldeles ljuvligt. Mina vänner var gråtfärdiga av glädje.

I torsdags körde vi söderut till Epernay och ett besök hos jätten Moët & Chandon. Som vanligt proffsigt bemötande och duktiga Lena som guide, dressad i Louis Vuitton som sig bör då vinhuset ägs i LVMH-gruppen. Denna gigantiska grupp äger även Veuve Cliquot, Mercier, Ruinart & Krug. Här väljer jag alltid en uppgraderad ”Vintage provning” där de båda vinerna från utsökta 2012 var väldigt goda. Lunchen på Grillade Gourmande är alltid den bästa lunchen i Champagne.

Vi fortsatte till byn Aÿ och mytomspunna vinhuset Bollinger. Här råder stolthet, med privat ägarskap och att man äger över 300 hektar mark, vilket tillgodoser 50 % av druvbehovet. Caroline är kanske Champagne´s bästa guide. Först lite nobel och stolt. Men mina gäster tyckte hon mjuknade efter hand. Eller så var det att vi vande oss med hennes jargong. Kunskapen är fullständigt outstanding och vi fick klart för oss varför Bollinger är så speciella. Lagring av reserv-viner på magnum, naturkork i dessa viner, fatlagring på begagnade tunnor från Bourgogne och inte minst anknytningen till James Bond. Vanligtvis får man ”bara” prova ett vin här. Deras Special Cuvée. Men denna eftermiddag hade Caroline radat upp tre set med glas och vi fick även prova deras rosé samt den nylanserade, fenomenala 2008 Grande Année. Den finns på Systembolaget för 1.200:- och flera av mina gäster knappade in en beställning.

Vi knöt ihop säcken igår fredag med ett fint besök på Taittinger. Flera av mina gäster våndades över att gå ner i ännu en källare. Men på plats i deras vackra crayéres blev samtliga lyriska och jag fick beröm för att jag bokat in fem helt olika besök vilket gjorde att rundvandringarna och presentationerna inte blev tjatiga. Jean-Pierre var som vanligt på ett lysande humör och vi fick prova tre viner med den lysande 2007 Comtes de Champagne som avslutning. Gästerna blev helt vilda och vi fotograferades ute på deras trappa. Jean-Pierre tackade mig för min stora support och jag fick en fantastisk flaska i present. En 2006 Comtes de Champagne rosé som betingar ett pris på 1.700:-.

På mina resor till Champagne avslutar jag alltid med en lyxig fem-rätters lunch på tvåstjärniga Les Crayéres. Två aptitretare följt av äggrätt med sabayon, god torsk med sparris, spädgris, Comte-ost samt soufflé med glass på grapefrukt. Vi avslutade i deras vackra kaffesalong med kaffe och en god Armagnac från 1983. Samtliga gäster var lyrisk och vissa utropade besöket som den bästa måltiden någonsin, där jag inte får glömma den fläckfria servicen.

Jag hade lämnat kvällen fri av förklarliga skäl efter en sådan stor meny. Men vi var tio tappra som på hotellets skaldjursrestaurang Le Paix satte i oss en stor skaldjursplatta. Idag lördag flyger vi hem från Orly med Norwegian eftersom Air France ställt in sin lunch-flight från CDG.

Nu skall det bli så otroligt skönt att få hålla mig hemma i två veckor. Ta hand om familjen och min egen kropp. Det är ett lugnt schema då vi skall träffa lite vänner. Jag har ett återbesök inbokat hos min ortoped på tisdag då jag får domen om mitt vänsterknä efter magnetröntgen i Halmstad. Även ett möte är inbokat med Christin på Tour Pacific på tisdag för att stämma av lite kring Australien/Nya Zeeland resan. Där är 26 bokade på de 30 platserna, vilket är fantastiskt kul. Själv har jag bokat in samtliga vinbesök och krogar.

På torsdag håller jag i en vinmiddag på Gastro då Saronsberg från Tulbagh gästar Helsingborg. Deras vinmakare kommer att vara på plats och vinerna representeras av min gamle vän Björn Persson. Det finns platser kvar till denna fina kväll.

På fredag är jag i Båstad och håller en provning på Wilson Tennis Camp. Vanligtvis är jag med och spelar samt äter middag och sover över. Men mitt knä säger nej, så jag kör hem efter provningen.
Det blir en sen middag istället med b.l.a Oscar Garrote från Bodegas Pico Cuadro och vårt Éxzito projekt. Oscar gästar restaurang Nabo på lördag samtidigt som jag håller i den stora sommarfesten på Sillen & Makrillen.

Jag tror det är femte året som jag håller i trådarna vid denna festliga tillställning med ”klackarna i taket”. Årets kväll blev fulltecknad på mindre än tre timmar?? Då ryktet spridit sig om fastställt datum.

Lanseringen av Éxzito 2018 har börjat och det har ramlat inte lite beställningar på detta unika vin där man köper en hel tunna och 2018 är en riktigt bra årgång.

I skrivande stund är det lördag morgon här i Reims. Jag tänkte ta en bastu här på hotellet innan frukost. Sen skall jag gå bort till saluhallen och se vad de har att bjuda på. Det kan säkert bli en bunt sparris med hem.