Minnesvärd resa till Ryssland.. bröllop på Mallorca och nu väntar semester på Korsika

Resan till St.Petersburg med min vän Jarl Cederholm var en riktigt höjdare och jag fick radera ut alla mina förutfattade meningar om Ryssland. Sen vet jag att St.Petersburg är mer tillrättalagt än de flesta andra platser i detta land som jag besökte för första gången.

Att resan blev en fullträff beror helt och hållet på det enorma värdskap som Tjalle´s partners på plats ställde upp med. Sergey & Andrey stod i givakt efter landning och hade sedan lagt upp en snitslad bana under tre dygn. Man skall veta att alla skyltar är på ryska och man har ingen aning om det gömmer sig en butik, ett skrädderi eller en krog bakom skylten. Vi besökte St.Petersburg´s TOP 5 restauranger och ingen av dessa hade jag hittat själv.

Jag hade förväntat mig vodka i massor. Men det blev bara ett litet glas i samband med caviar-provningen på CAVIAR RUSSIA- – Vodka dricker man bara för att bli full! Berättade Sergey för mig efter att jag inhandlat två lite dyrare buteljer av märket Beluga. Man föredrar vin och så blev det även för oss under dessa dagar.

Mitt största minne är den guidning jag fick av utsökt caviar vid ett flertal tillfällen. Jag kom fram till att burken från Armenien föll mig bäst i smaken och i kofferten med hem hade jag tryckt ner maximal ranson för mig & Tjalle + lite till… Det blev totalt 600 gram. Och då av bästa kvalitet från Rysslands största och mest seriösa shop CAVIAR RUSSIA. Här fick jag lära mig massor om denna lyxiga produkt:
– Det tar 15 år innan en stör kan producera caviar
– Denna förhistoriska fisk kan man finna i fossiler 70-85 miljoner år tillbaka i tiden
– Inom stör-familjen finns det idag 27 olika varianter
– Den största stör som påträffats var en fisk på 1,5 ton som fiskades upp 1827
– Man dödar inte fisken utan masserar fram caviaren
– Det viktigast av allt är att köpa laglig caviar. Det finns mycket oäkta och hälsofarlig caviar på marknaden. Och stören är odlad.

Annars besökte vi även en dag Petershof, där även tusentals kineser hittat dit. Detta palats i guld och fontäner är Rysslands variant på Versailles. Väldigt imponerande!
Våra ryska vänner hade även hyrt en liten speedboat som tog oss runt genom stadens vackra kanalsystem. Samtidigt som vi tittade på vackra byggnader njöt vi av kyld Champagne och två rejäla burkar caviar. Ja ni hör själv!

Jag hade förväntat mig en viss otrygghetskänsla efter alla historier och den uppmålade bild jag har av Ryssland. Inledningskvällen avslutades med ett gigantiskt fyrverkeri då 1,5 miljon St.Petersburg´s-bor befann sig på gatorna. Inte en fimp eller nedskräpning överhuvudtaget. Städade människor och helt olikt vår egen ”Helsingborgs Festival” då vår stad ser ut som en krigszon dagen efter firandet.

Gastronomiskt sett blev jag överraskande imponerad. Fyra av fem krogar vi besökte ägdes av krögarparet Dimitriy Blinov & Renat Milokov. Fyra olika koncept-restauranger med namnet DUO. Harvest var i särklass och rankas som 92a bland världens TOP-100 restauranger. Internationell kokkonst där det snabba tempot från köket var slående. Man fick lugna ner personalen en aning då tanken är att man skall hinna med en full middag på två timmar. Men vi hade ingen brådska.

Jag vill ännu en gång tacka min vän Tjalle för ett oförglömligt värdskap och jag hoppas kunna återvända någon gång i framtiden.

Nu är jag på Mallorca och i Palma där jag och Lis varit på ett bröllop i helgen. Vi var många Helsingborgare på plats och där mötte jag ett flertal vänner från grundskolan på Fredriksdalsskolan. Det var Ricky Modin som gifte sig med Yoleta. Vi kom ner i fredags och njöt en hel dag på stranden i Portals med god lunch på nya SALT. På kvällen var vi ett gäng som åt en god middag på Portixol. Igår lördag kopplade vi av på stranden i Camp de Mar med god Paëlla-lunch innan det var dags för att byta om och vara på plats vid vigselakten på Melia Palma Marina. Det var vackert, stämningsfullt och en lång middag som avslutades med disco-dans. Idag söndag har vi varit ett gott gäng på Grand Folies där vi njutit av fantastiska bad och en god långlunch.

Nu sitter vi på flygplatsen i Palma och är på väg hem till Köpenhamn. Det blir nu två dagars småjobb därhemma då min web-kille Jonas Linné kommer på besök för att hjälpa mig med att lägga ut samtliga vinresor för 2020 på min hemsida. Efter denna helgen på Mallorca känner jag för en comeback för min gastronomiska- vinresa till Palma och Mallorca i maj nästa år.

På tisdag bär det iväg till Korsika och en två veckors semesterresa på den södra delen av ön. Vi har bokat in tre olika boenden och hyrbil. Det är första gången vi besöker denna spännande ö som jag hört så mycket om. Till helgen återkommer jag med en sprudlande rapport.