Vinexpo i Bordeaux efter en fin lördag i Paris

Lunch med Ulf Wagner på Restaurant La Tour d´Argent i Paris

Jag är nu på väg till vinmässan Vinexpo i Bordeaux med min vän Ulf Wagner från Sjömagasinet i Göteborg. Vi inledde vår resa igår (läs lördag) med en heldag i Paris. 12:30 var ett bord bokat på Restaurant La Tour d´Argent och som återkommande gäster bjöds vi på ett gott glas Champagne vid ankomsten. Vi åt deras mycket prisvärda lunchmeny bestående av en aptitretare på ankhjärta och anktunga. Vidare deras gäddqueneller, självklart ungankan Caneton La Tour d´Argent och som avslutning en dessert baserad på jordgubbar. Vi drack väldigt gott med en Chablis 1 Cru ”Butteaux” 2002 från Francois Raveneau. Därefter en 1999 Gevrey-Chambertin från Domaine Ponsot innan vi avslutade med ett glas Port Colheitha 1992 från Dow´s. Jag har besök denna krog många gånger och denna gång visade man upp sig från sin bästa sida. Det var en fullsatt matsal och hela staben var verkligen på tårna. Kanske strävar man efter att få tillbaka både två och tre stjärnor?

Vi tog sedan en liten siesta för att ladda batterierna inför kvällen. Ulf tog mig till Harry´s Bar för en cocktail före middagen. Harry´s Bar är stället där Bloody Mary uppkom. För er som kommer till Paris och vill uppleva en trevlig cocktail på ett antikt ställe kan detta rekommenderas och man ligger ett stenkast från Operan på en tvärgata.

Efter en liten stänkare tog vi en taxi till Monnaie palatset nära Saint Germain des Prés, som är den trestjärniga kocken Guy Savoy´s nya adress. Vi välkomnades av Le Chef själv och det blev deras stora avsmakningsmeny. Allting smakade och presenterades på ett förstklassigt sätt. Men som vanligt hade man vissa favoriter på menyn. Vi drack här samma vita Chablis som på lunchen fast årgång 2010 istället. Hittar man ett vin från Raveneau gäller det att passa på. Som rött blev det en Saint-Joseph från Jean-Louis Chave i Rhone. Guy Savoy var otroligt generös och bjöd oss på ett glas Deutz 2006 Cuvée William Deutz till osten samt två trevliga söta viner till de båda desserterna. Först en Auslese från Mosel och därefter en Banyuls till chokladdesserten. Lyckliga och nöjda tog vi en taxi hem till hotellet och somnade gott.

Nu väntar Vinexpo under tre dagar. När vi anländer till Hotel Majestic så väntar vår legendariska slantsingling om vet som skall få 3,20 sängen eller 0, 80 sängen!? Denna slantsingling har många följare. Och jag har vunnit 9 gånger av 10!!

Ikväll skall vi till Chateau La Louviere i Graves för en middag med ägaren Francois Lurton. Imorgon måndag drar mässan igång på allvar och jag har många vänner runt hela vinvärlden som har montrar och presenterar sina nya viner och årgångar. På måndagskväll blir det den största och mest exklusiva provningen utanför Spaniens gräns. 110 bodegor ställer ut och kommer att presentera sina prestigecuvéer. Ferran Adría från El Bulli kommer att laga en meny tillsammans med 12 andra stjärnkockar.

Vi skall även prova 2016 primeur Bordeaux. En årgång som blivit väldigt upphaussad och som jag med spänning ser fram emot att få testa. Vi denna provning brukar jag hinna med 70-80 olika viner. På kvällen knyter vi ihop säcken med en finare middag på Bordeaux´s bästa krog: tvåstjärniga Gordon Ramsay. På onsdag flyger vi hem och sedan startar min långa semester som sträcker sig till den 1 september.

På torsdag skall jag och Lis på begravning för vår nära vän Olle Carlsson. Olle har flitigt deltagit på våra trevliga vinkvällar på Pålsjö krog under många år. Vi har även de två senaste åren gjort resor tillsammans till Bolgheri i Toscana samt Bourgogne. Det var inplanerat en resa till Rhonedalen denna vår. Men tyvärr tog cancern denna mycket fina man.

På fredag blir det glädje igen med midsommarfirande hemma hos Bosse, Lill och Kristoffer i Viken. Klackarna i taket vill jag lova.. och på lördag åker jag och Lis till Grekland och ön Skiathos för en veckas härlig semester.

När jag nu skall lägga ut denna text kan jag tyvärr avslöja att Ulf vann slantsinglingen och får den breda sängen här på Hotel Majestic. Jag fick trösta mig med en Foie Gras samt en grillad kalvnjure till lunch på Les Noailles här i Bordeaux innan vi gick till vinbutiken Max. Här kan man ladda ett kort med pengar och testa viner glasvis från en automat och det blev riktiga höjdare innan pengarna tog slut: Lafite-Rothschild, Cheval Blanc, Haut-Brion, Léoville-Barton, Montrose och d´Yquem.

Ha en riktigt fin vecka!