I veckan bär det av till Piemonte…

Enrico Crippa på trestjärniga Piazza Duomo i Alba skall besökas på torsdag lunch

För en dryg vecka sedan kom jag hem från Rhonedalen med min grupp. Vid den avslutande middagen på tvåstjärniga La Pyramide i Vienne höll Eskil från Mölle ett mycket finurligt och värmande tal till mig. Detta känner jag att jag gärna vill dela med mig av. Tack Eskil! :

Håkan ! – ( som på engelska betyder He  can! )

-kan allt om viner längs Rhone, Loire och Seine!

Det heter ju – äras den som äras bör !

särskilt en connaisseur, estradeur och en minnes-konstens prestidigitateur (!!)

Vi har fått njuta med Dig, på ställen –  svåra att uttala

och alltid  ” la Du ut ” – så vi slapp betala.. (?)

Vi provat de ädlaste franska drycker

muntert och trevligt – tror jag alla tycker

Vi ätit  fantastiskt, på  krog efter krog

-men nu ! –  får det på gastronomin vara nog

nu far  vi hem från denna ” sköna leken ”

och längtar efter lådor från allas ” vår Greken”

men innan vi detta bladet slutligen vänder

skall Du notera  följande i Din kalender !! :

Du har numera namnsdag varje månads ”den förste ”

för Du är kungen i branschen – den absolut störste !

Vi borde kanske klätt oss i krinolin och frack

för att ytterligare markera – uppskattningen i vårt TACK !!

Annars i veckan som gått har det varit en rad trevligheter. I onsdags var det åter dags för ”Smörrebrödstestarpanelen” att åka till Kongens By för att testa ett för oss nytt ställe. Kronborg stod på programmet och den inledande currysillen var ljuvlig med sin spänst och höga currysmak. Dessvärre skulle det sedan gå lite utför. Spättfilén med remouladsås gjorde en undrande över när man senast bytte ut oljan i flotyrkokaren. Hönsesalaten bestod mer av majonnäs än kyckling och den avslutande leverpastejen med champinjoner och bacon var snustorr. Detta gjorde att betyget inte blev speciellt högt på maten även om servicen var toppen och stället trevligt. Tyvärr placerar sig Kronborg i botten. Vi fick läka våra sår med två goda buteljer i skattkammaren på Kjaer & Sommerfeldt. Först det vita vinet från Chateau Mouton-Rothschild: Aile d´Argent. Sedan ett helt ljuvligt vin från Rhonedalen: Av Robert Parker 99 poängaren 2009 Cornas från Clape. För säkerhets skull avslutade vi denna trevlig dag med middag på Drottninggatan 35 efter hemkomst till Helsingborg.

I torsdags bjöd Torbjörn Lagmark mig, Lis samt Ann & Magnus Alqvist på en ljuvlig avsmakningsmeny på sin krog på Sundstorget. ”Tobbe” hade verkligen vässat knivarna och visade prov på sin klass som oerhört duktig matlagare.

I fredags gästade jag Hotellet & Co i Höganäs där jag höll i en Toscana-afton. Paret Marie & Anders Truedsson har skapat en fantastiskt atmosfär på gamla Köpmansgården. I köket har man satsat på en Italiensk inriktning och menyn som serverades var helt underbar. Jag gästar Hotellet & Co. nästa gång torsdagen den 23 november då jag kör Verona som tema.

Igår var det massor av Portvin hemma hos Eva & Lars. 1994 Quinta do Vesuvio är som vanligt mycket svårslagen.

Imorgon måndag väntar en ny resa för min del. Då åker jag och min grupp direkt till Milano där vår buss väntar på oss för att köra västerut till Hjärtat av Piemonte. Vi inleder med en god lunch hos Fontanafredda innan vi får en visning. Vi bor under hela veckan på Tota Virginia i Serralunga d´Alba där vi äter vår välkomstmiddag.

På tisdag bsöker vi först Massolino innan vi äter en god lunch på Osteria Veglio i La Morra. På eftermiddagen har jag bokat in två tryffel letare som med hjälp av sina hundar skall försöka att nosa rätt på ”det vita guldet”. Det är möjligt att det blir en liten svamp med hem. Men det beror på kilopriset detta år som jag hört varit ganska svagt beroende på en allt för varm sommar. Kilopriset brukar ligga på mellan 30-40.000:-Sek. kilot.

På onsdag nöter jag svenska Paola som varit till stor hjälp vid denna resa. Vi besöker Cantina Communale där Paola presenterar vinerna från sin make Carlo Revello & Figli. Silvia Altare kommer att presentera sina viner också från familjegården Elio Altare. Det blir sedan lunch på More e Macine innan vi avslutar eftermiddagen med besök hos Marcarini. På kvällen blir det en bättre middag på legendariska Centro Storico.

På torsdag inleder vi med Germano och en fin provning innan vi åker in till byn Alba för en ledig lunch och eftermiddag. Vi är några stycken som skall besöka trestjärniga Piazza Duomo där Enrico Crippa (bilden) basar i köket. Jag har besökt restaurangen en gång tidigare, förra våren. Men då kunde man inte få deras ”Tryffel meny” som nu är förbeställd.

På fredag avslutar vi resan med Barbaresco och min favorit La Spinetta. Vi äter en bättre lunch på enstjärniga Tornavento i byn Treiso. Det var här jag provade vit tryffel för första gången för 30 år sedan. Här får vi en fin avsmakningsmeny med matchande viner. På kvällen avslutar vi med en middag på hotellet och på lördag flyger vi hem direkt från Milano på förmiddagen.

Det ser ut som en fin vecka och jag och mina 24 gäster lär inte gå ner i vikt.