Rapport från Rioja & San Sebastian.. nu väntar Ribera del Duero & Madrid

Solmogen tempranillo-klase hos Rémirez de Ganuza i Rioja Alavesa

OjOjOj vad härligt det är att vara ute och resa igen. Den första resan av tre på raken i Spanien är nu avslutad och vi har haft det helt fantastiskt den gångna veckan. Jag sitter denna lördagslunch på flygplatsen i Bilbao i väntan på att flyga ner till Madrid.

I måndags efter att vi landat i Bilbao så åkte vi raka spåret ner till Rioja. På vingården Viñedos de Paganos som drivs av familjen Eguren började vi med en rundvisning innan vi satte oss till bords i deras nyöppnade restaurang. Eller koppel av viner presenterades till sju-rätters menyn. Hur skulle detta kunna toppas, när man går ut så här hårt? 2017 Finca El Bosque avslutade långlunchen som var klart vid 6-tiden.

Vi har bott under tre nätter på centralt belägna Hotel Carlton i Logroño. Hotellet har bara namnet gemensamt med lyxiga Carlton i Cannes, men det är stadens bästa hotell och ligger perfekt.
På bodegas Roda i byn Haro har man gjort omfattande renoveringar och man har byggt en trevlig liten terrass ner mot Ebro-floden där vi höll vår provning. Cirsion 2017 toppade vår provning och man såg väldigt positivt på årgång 2021 där man inte drabbats av frost eller hagel som ställt till det för hela Frankrike. Vidare till BaiGorri där deras lunch med mat & vin i kombination är väldigt uppskattad. Vi provade hela deras koppel av viner med start av deras Rías Baixas på Albariñodruvan från bodegan Granbazan till deras BaiGorri ”Garage”.

Jag försöker alltid att förbättra mina resor och ibland byter jag ut någon producent eller restaurang. Denna gång bytte jag ut Tondeluna mot kocken Juan Carlos Ferrando. Ett mycket lyckat drag förutom att ett av vinerna var ett ”naturvin”, vilket blir utbytt till nästa gång jag besöker krogen om två veckor.

Rémirez de Ganuza är en av mina favoriter där jag har en speciell relation med bodegan. Deras vita Reserva är bland distriktets bästa och provningen med 2013 Reserva och min favorit 2014 Trasnocho är fantastisk. På Restaurante Amelibia åt vi en himmelskt god lunch med San Vicente från Eguren till den perfekt stekta oxfilén.

Efter två gemensamma kvällar hade vi en frikväll på tapas-gatan Calle Laurel. Det var tio glada själar som tog rygg på mig och vi provade ett koppel av tapas med goda dryckeskombinationer. Bläckfiskringar/Rías Baixas från Galicien, Jamon Iberico/Contino 2015, räkor från Huelva/Solear Manzanilla sherry, croquetas/2019 Finca El Bosque samt champinjoner med vitlök/en San Miguel pilsner. Kvällen avslutades för säkerhets skull med en GT innan vi somnade gott.

I Rioja avslutade vi med ett besök på Ysios som ritats av arkitekten Calatrava som även ligger bakom Turning Torso i Malmö. Ett imponerande byggnadsverk där vinerna blivit allt bättre med tiden. Asador Alameda är en favorit, om man vill njuta av världens bästa kött. Deras chuleton från Galicien gjorde mina gäster överlyckliga innan vi satte oss i bussen för färden norrut i två timmar till San Sebastian. Hotel Londres älskar alla och två nätter här är en värdig avslutning på en fin resa.

Vi var några som bokat bord på trestjärniga Arzak. Det är alltid kul att beta av dessa gastronomiska mattempel. Men Arzak är inte i närheten av Martin Berasategui och har aldrig varit det heller. Menyn var väldigt trevlig, men ingen av rätterna lyfte riktigt. Ett plus för torsktungan Kokotxa, som var den bästa varianten jag någonsin testat. Men vinerna överglänste maten med hästlängder. Vi inledde storstilat med en 2002 Billecart-Salmon Cuvée Nicolas Francois Brut Millésime. Vidare med 2018 As Sortes Val do Bobei från Valdeorras på Godello-druvan. Sen en smörig 2017 Mártires från Allende i Rioja. Vi tog ett skutt till Ribera del Duero och topp-vinet 2014 Custa de las Liebres från Pago de Carraovejas. Helt sanslöst underbar innan vi tog in en något tuffare 2010 Trasnocho från Rémirez de Ganuza. Till desserten valde jag ett vin från Ungern: 2000 Oremus Tokaji Aszú 5 Puttonyos som var ljuvligt. Kvällen i sin helhet var mycket bra.

I fredags hade mina gäster en fri dag och vi återförenades på kvällen för att åka till grannbyn Lasarte-Oria och trestjärniga Martin Berasategui. Det blev 15 olika små serveringar, där Martin alltid anger årtalet då han skapade rätten. Denna kväll var det hela fem nya skapelser, men självklart kunde vi njuta av hans klassiker som Mille-feuille på rökt ål, gåslever och grönt äpple plus några andra hyllade rätter. Ett besök hos Martin Berasategui är fullt av överraskningar och det man får på tallriken uppträder inte alltid i munnen som man tänkt sig. Köket är mycket experimentellt, men allting smakar förträffligt och det handlar om mat.
Dryckeskombinationerna är värt ett kapitel för sig. Vi inledde med ett mousserande vin på lokala Txakoli. En helt underbar 20-årig Cream sherry från Pedro Ximenez från utsökta bodegas Tradicion, som passade till signaturrätten Mille-feuille. Vidare en Albariñho från Rías Baixas samt en Viura/Malvasia från 200 Monges i Rioja.

Ibland är det här med vin knasigt. Vi fick en Palomino från Jerez som inte blivit uppspritad som en klassisk sherry. Vinet var helt oxiderat. Hade ett annat vin smakat så här hade man skickat ut den eftersom det kändes defekt. Men står det Jerez (sherry) på etiketten är plötsligt vinet intressant. Samma sak gäller med många viner från Jura i Frankrike. Vinet som var väldigt spännande passade utmärkt langoustine. Man tar ut svängarna med många för oss lite udda viner som en Mencia från Ribera Sacra i Galicien innan vi fick in välkända La Rioja Alta Gran Reserva 904 på magnum från 2010. Vi stegrade oss i kraft med Alion från Vega-Sicilia i Ribera del Duero innan vi avslutade med två väldigt udda viner: En söt Albariñho samt en söta Txakoli. Mina gäster var helt lyriska och när restaurangchefen frågade mig om menyn så var det bara en rätt som kan bytas ut när jag kommer tillbaka om två veckor.

I Madrid kommer min vän Jesper Liljegren att möta upp. Vi har ikväll bokat Ramón Freixa som är tvåstjärnig och imorgon blir det lunch på favoriten El Paraguas.

På måndag möter jag upp 27 nya gäster för resa nummer två till Ribera del Duero & Madrid. Vi kommer att inleda med spädgris i Segovia innan vi anländer till Valladolid. Det blir besök på Aalto, Pico Cuadro (Éxzito), Gármon, Abadia Retuerta, Arzuaga samt Emilio Moro. Besöken varvas med goda måltider innan vi kommer till Madrid på torsdag eftermiddag. Nästa helg får ni en mer utförlig rapport.

Jag vill önska er en trevlig vecka!