En väldigt fin vecka i Verona och vindistriktet Veneto

Mitt härliga gäng i källaren hos Masi

En fantastisk vecka är över i Verona och vindistrikten i Veneto. Detta var min första gruppresa hit och efter studiebesök och research kan jag konstatera att resan blev en succé. Jag brukar säga att gästerna gör resan och så var fallet även denna gång med 29 återkommande av 32 gäster.

Vi flög via Frankfurt ner till Verona där vi landade i måndags eftermiddag. Det tog knappt tjugo minuter för vår chartrade buss att ta oss från flygplatsen in till centrum av Verona. För mig är läget det viktigaste när jag väljer mina hotell och denna gång bodde gruppen ett stenkast från de historiska delarna av Verona. På eftermiddagen efter ankomst inledde vi med en sightseeing till fots med en svensktalande guide innan vi avnjöt en god välkomstmiddag.

Verona är väldigt litet och greppbart om man håller sig till de äldre delarna av staden. Mycket kretsar runt Piazza Bra vid arenan samt Piazza Erbe inne mitt i smeten ett stenkast från Romeo & Julia gränden.

I måndags besökte vi Valpolicella och de båda husen Masi & Tommasi. Här inledde vi först ute på vinfälten och vår värd pratade om de olika tillåtna druvsorterna Corvina, Rondinella, Corvinone, Molinara, Oseletta, Negara och Croatina. I den underbara värmen strosade vi runt bland pergola-uppbundna vinrankor. Inne i källaren fick vi se trågen där man torkar sina druvor under tre månader för att koncentrera saften. De olika vintyperna Valpolicella, Superiore, Ripasso, Amarone och Recioto förklarades också. Men allt föll på plats när vi fick prova dessa viner. På Tommasi dukade man upp en gigantisk chark-bricka och trots den rejäla lunchen på Enoteca di Valpolicella i Fumane, så satte gänget i sig även dessa delikatesser utan problem.

Vi hade ett par kvällar fritt i Verona och mina gäster hittade sina favoritställen. Italienarna serverar som bekant inte bara en Dagens rätt utan det blev fem rätters menyer som serverades och då kan det räcka med något enkelt på kvällen.

I onsdags åkte vi österut till Soave-distriktet. Vi inledde med en av de mest spektakulära vingårdar jag besökt. Pieropan som idag drivs av ett brödrapar har inte sparat på krutet då man 2017 började bygget med sitt vineri integrerat i landskapet på ett mycket vackert sätt. Inne såg det mest ut som en gigantisk hangar i sparsmakad stil. Man producerar idag 600.000 buteljer, men kapaciteten ligger på 3,5 miljoner buteljer. Problemet är som vanligt att hitta mer mark som är till salu. En väldigt fin provning på två Soave där La Rocca var enormt bra med sin blygsamma ekfatskaraktär. För mig områdets absolut största vin, men vill man verkligen känna på hur druvan Garganega smakar skall man välja deras vin Calvarino. Vi provade även deras Amarone samt Recioto di Soave, som är deras söta variant på torkade druvor.

Efter en god lunch i byn var stämningen på topp och vi besökte på eftermiddagen den raka motsatsen till Pieropan. Gini är en annan mästare som jag följt under många år som vinskribent. Emellanåt dyker deras viner upp på Systembolagets hyllor och av mig har alltid vinerna fått goda betyg. Källarna där familjen lagrar sin salami samt tillverkar sina viner är väldigt muggiga. Som tur är går inte mugget in i deras rena, välgjorda viner. På kvällen åt vi ännu en god måltid tillsammans.

Höjdpunkten på resan visste jag redan om att det skulle bli en heldag hos Allegrini. Fransesco Allegrini och jag har varit goda vänner sedan många år. Han har haft WineMakersDinner på Gastro, badat bastu på Pålsjöbaden och ätit middag hos mig och Lis på Rosenvägen. I torsdags var inte Fransesco på plats, då han befann sig i Polen för att närvara på en väns bröllop. Men Marco gjorde vårt besök till ett minne för livet.

Vi åkte först upp till deras båda Cru´s La Grola och La Poja. Det var en rejäl uppförsbacke till dessa fält och man fick igång svettningen rejält i den stekheta solen. På Palazzo de la Torre fick vi en fin provning innan vi vandrade runt i detta gamla palats med sin fina trädgård. Man dukade upp till en trevlig apéretif innan vi satte oss till bords och avnjöt en riktigt bra lunch med resans bästa Tiramisú. Vi lämnade Allegrini på sena eftermiddagen glada i hågen och extremt nöjda. Vilken höjdare!

I fredags hade vi en fri dag i Verona. Några ville shoppa skor och kläder. Jag tog med mig några till parfymören The Merchant of Venice för lite doftprover. Vi hade en väldigt god och trevlig långlunch på utsökta Trattoria Pompiére. Mina gäster laddade på olika sätt inför kvällens opera som startade 21:00. Vi uppmanades om att vara på plats i god tid då många celebriteter väntades inklusive landets president och Sophia Loren.

Folk var uppklädda till tänderna vid denna kväll då operan firade 100 år. Aida´s Verdi spelades med Anna Netrebko och hennes make Yusif Eyvasov i huvudrollerna. En opera kan uppfattas på många sätt. Några i gruppen som är väldigt kunniga utropade kvällen som 10/10….. medan andra somnade. Skall man ge opera en chans så är en föreställning i Verona något att ta med sig resten av livet. Jag inväntar nu att man skall släppa programmet för 2024. För då skall jag köra denna resa minst en gång och säkerligen två gånger. Denna resa har varit helt fantastisk.

I skrivande stund är det lördag morgon här i Verona. Snart väntar frukost och vid 11-tiden åker vi med bussen till flygplatsen för att flyga hem.

På måndag kommer Richard Hilton på besök, då han är med familjen i England och känner för en liten avstickare till Helsingborg. Smörrebrödstestarpanelen möter upp honom i Köpenhamn och det blir en god lunch på Kanalcafeet….. sen får vi se hur det slutar. Vi skall ta hand om Richard ett par dagar och på onsdag kör vi honom till Kastrup igen.

Familjen skall själv till Kastrup, då vi alla: Jag & Lis, Markus & Sofia samt Dennis & Frida flyger till München. Detta är en 60-årspresent till Lis från den 1/1. Lis har alltid drömt om att vandra i alperna och vi har bokat trevligt boende i österrikiska Seefeld. Vi kommer hem på söndag från detta äventyr och jag återkommer med en rapport.

Nu börjar mitt sommarlov och jag får önska er en fin vecka
Bästa hälsningar

One thought on “En väldigt fin vecka i Verona och vindistriktet Veneto

1. Vår andra resa med Håkan och mycket nöjda med resan. Som alltid bästa vinerna och bra käk. Sedan har ju Håkan under sina +30 år som researrangör skaffat sig ett kontaktnät på restauranger och vingårdar som ger oss tillträde till gårdar vi inte hade kommit till eller ens hade vetskap om dessa.
    4,75 SOLAR !!!!!! Många trevliga och spännande människor som sluter upp på dessa resor och som sätter lite krydda på tillvaron.
    Vi åker snart med Håkan igen.