Nu har vi landat i Melbourne…

Australien och Nya Zeeland

Jag har nu kommit till ”favoritstaden” Melbourne och försöker att samla intrycken från den gångna veckan..

I tisdags landade vi i Adelaide och åkte med buss ner till Cape Jervis för en båttur över till Kangaroo Island. Den 16 mil långa ön är ett fantastiskt naturreservat med ett rikt djurliv och med endast 3.500 boende invånare. Vi fick uppleva mycket här och stötte på både sjölejon, koalabjörnar samt känguru´s.

Efter ett dygn flög vi smidigt tillbaka till Adelaide där vårt bagage väntade på oss på vårt hotell där vi skulle tillbringa de nästkommande tre nätterna.I Adelaide handlade det mycket om vin..Vi besökte först Barossa Valley. Här inledde vi med en fin provning på Yalumba och fick b.l.a smaka på deras toppviner Signature och underbara Octavius.Vidare till ”Sverigebekantingen” Peter Lehman där samtliga gäster överraskades av deras stora och imponerande sortiment. Man hade plockat fram ett koppel av rariteter där klassikern Stonewell Shiraz imponerade mest. Här bjöds vi även på en god lunch.På eftermiddagen fick vi uppleva gamla vinmakartraditioner på Rockford Estate med både Basket Press Shiraz, Black Shiraz Sparkling och Tawny.

I fredags åkte vi söderut från Adelaide till McLaren Vale. Wirra Wirra är en vingård som jag följt genom åren, men aldrig tidigare besökt. Oj vilka viner!! Och här slank det ner två buteljer i kofferten av deras två prestigeviner som var oerhört goda med enorm potential.Vi fick även en provning på d´Arenberg med efterföljande lunch. Och här visade man prov på väldigt fin kokkonst.Hem och en knapp timmes vila innan vi dressade upp oss för VIP-besöket på Penfelds Magill Estate. Här hade man ansträngt sig till den yttersta gränsen med en vackert upplyst källare. Chardonnay´n Yattarna till canapéer och sen en sittande provning med några av deras toppviner med ”100-poängaren” Grange 2012 som avslutning. Vi avnjöt även en fin middag i deras Cellar door.

I Melbourne inledde vi igår med en fin sightseeing och på kvällen en strålande middag på Rockpool.

Idag (söndag) åker vi till Yarra Valley för två trevliga vinbesök på Yarra Yering och Yering Station. Ikväll är vi några som skall njuta av gastronomi på högsta nivå då den trestjärniga kocken Heston Blumenthal står på programmet.

Sen har vi två helt lediga dagar då jag skall sitta på Rod Laver Arena och titta på tennis turneringen Australian Open. Vi äter en gemensam finare middag imorgon på japanska NOBU.

På tisdag flyger vi över till Christ Church och sedan vidare norrut mot Nelson och Marlborough för nya upptåg. Det blir vinbesök på Alan Scott, Dog Point, Cloudy Bay, Greywacke och Saint Clair i Marlborough innan vi tar båten nästa lördag till nordön och Wellington.

Resan är helt fantastisk! Och jag får nypa mig i armen av vad jag får uppleva med en oerhört lättsam och underbar grupp.