Rapport från Champagne.. och nu väntar Champagne igen.

Resan i måndags till Champagne började fint med en lunch på klassiska, enstjärniga Le Millenaire inne i Reims med hela gruppen. Efter denna tre-rätters meny besökte vi Maison Ruinart. En fin rundvandring i deras katakomber på 38 meters djup avrundades med två glas härlig Blanc de blancs. Först deras standard cuvée som är alldeles lysande för att avsluta med en gudomlig 2006 Dom Ruinart. Efter 12 år på nacken smakar denna Champagne himmelskt gott. Jag har alltid speciella känslor hos detta hus eftersom jag vann Trophée Ruinart 1992 som Sveriges bästa Sommelier.

På kvällen var vi sex personer ur gruppen som åkte till trestjärniga L´Assiette Champenoise. Här fick vi en riktigt fin upplevelse och likt tidigare besök älskar jag kökschefen Lallement´s såssnipor. Han lagar de bästa såserna man kan tänka sig. Det blev deras Menu degustation för att få testa signaturrätterna. Vi började med en mindre odlar-Champagne för att sedan fortsätta med 2014 Chablis 1 Cru Montee de Tonnerre från Raveneau, 2012 Chassagne-Montrachet 1 Cru Chenevottes från Bernard Moreau, 2015 Condrieu från Gangloff samt 2015 Crozes-Hermitage Domaine Combier – Clos des Grives. Denna ”mästare” förtjänar verkligen sina tre stjärnor i Guide Michelin.

I tisdags inledde vi i Epernay hos Moët & Chandon. Elegant mottagande och rundvandring avslutades med provning av deras båda Vintage 2009. Efter god lunch åkte vi till byn Aÿ och besök hos Bollinger. Oerhört proffsigt och entusiasm från våra båda guider. Här får man aldrig prova annat än deras Special Cuvée om man är här med större grupper. Men det räckte länge och väl för mina nöjda resenärer. På kvällen åt vi en fisk- & skaldjursinspirerad ”Champagne meny” på restaurant La Vigneraie.

I Champagne verkar det råda en stor trend med att dricka ”Extra Brut”. Alltså en kruttorr Champagne utan någon som helst restsötma. Man menar att sockerhalten maskerar vinets kvalitet och samtliga trendiga nykomlingar som dyker upp och som jag provade är just Extra Brut. Personligen kan jag ibbland tycka att dessa Champagner blir lite väl syrliga och neutrala. Jag föredrar 6 gram/liter.

Det mest uttömmande besöket får man alltid hos Pol Roger. Vi var på plats 9:15 och kom där ifrån tre timmar senare. Här lämnar man inget år slumpen och det avslutande glaset 2006 Cuvée Sir Winston Churchill gjorde samtliga överlyckliga. Lunchen på La Grillade Gourmande var fantastisk och stämningen var på topp i bussen när vi åkte mot byn Aÿ och jag spelade ”15 minuter från Eslöv” med Öster Warnebring. Vi skulle avrunda dagens provande med ett besök hos Deutz. Efter några dagar visade mångas stegräknare att vi hade gått många kilometer i Champagnegångarna. Några valde att inte följa med ner i ännu en källare utan väntade i solskenet på att bli kallade till provningen. 2006 Cuvée William Deutz var helt underbar och deras Classic lika god som vanligt. På kvällen åt vi middag på Flo Excelsior innan några avslutade med en vinbar och viner som 1995 Le Millenaire Charles Heidsieck, 2012 & 2016 Condrieu Gangloff, 2009 Chateau Lagrange 3 Cru Saint-Julien, 2009 Clos des Papes – Chateauneuf-du-Pape, 2005 Roc de Cambes samt 2001 Cote-Rotie från Clusel-Roch.

Vi avrundade vistelsen i Champagne i torsdags med Taittinger. Vi togs emot att min vän Jean-Pierre som är ansvarig för den stora mattävlingen ”Prix Culinaire”. Denna kontakt har jag fått av min polare Ulf Wagner i Göteborg som själv sitter i juryn. Trots många källare var besöket en höjdare. Mycket handlar om Comtes de Champagne och detta vin från 2006 som är så underbart rundade av vårt besök. På snyggast möjliga sätt knöt vi ihop säcken med en fin lunch på tvåstjärniga Les Crayéres. Mina gäster var mållösa och överlyckliga att jag inkluderat denna gastronomiska upplevelse på denna resa. Vi blev serverade fem rätter med en underbar kanin till huvudrätt innan vi lutade oss tillbaka i busen för att åka till Paris.

Vi anlände till ett regnigt Paris men vädrets makter skulle vara med oss de två avslutande dagarna då vi hade strålande solsken. Jag upplevde ett nytt Brasserie som heter Sogottes på kvällen med fyra från gruppen. Alldeles lysande med 12 sniglar till 2000 Charles Heidsieck & Chablis 1er Cru från La Chablisienne samt flamberad pepparstek till 2009 Chateau Croizet-Bages 5 Cru från Pauillac.

I fredags inledde vi med en sightseeing och svenska Carina var som vanligt perfekt som guide. Jag hade bokat ett bättre bord på lunchen hos Jean-Francois Píege och hans tvåstjärniga restaurang ”Le Grand Restaurant”. Denna krog har jag hört massor om och han spås vara nästa trestjärniga krågare. Hur var då mitt omdöme? Efter en något trög start satte man igång med ett glas Pierre Peters Blanc de blancs Champagne. Lokalen är liten, sparsmakad och man får absolut ingen trestjärnig känsla vid första intrycket. Vinlistan är helt fantastisk, men väldigt dyr. Jag valde två olika Rhoneviner från Saint-Joseph. Vita 2013 ”Les Oliviers” från Pierre Gonon samt röda 2011 Jean-Louis Chave. Vi åt en femrätters meny som var alldeles fantastisk. En Bar med murklor samt den bästa ungankan jag ätit. Utan tvekan är maten av yppersta trestjärniga klass och jag blir inte förvånad om man får sin tredje inom kort. Det blev sedan inköp av vit sparris med violetta knoppar från Frankrike samt Raclette-ost till lördagens middag i Helsingborg ikväll lördag med vänner. På fredagskvällen blev jag bjuden av tre gäster på Bar a Huitres borta i Saint-Germain. En fantastisk platå där Gillardeau-ostron utgjorde huvudnumret.

Jag sammanfattar veckan som en stor succé. En mycket trevlig grupp som var punktlig och väldigt intresserad. Champagne är ett väldigt lättarrangerat resmål och jag skall åka ner hit vid tre ytterligare tillfällen i år.

Nu är det lördagsmorgon i skrivande stund. Flyget mot Köpenhamn lyfter vid lunchtid. Först efter att ha kramat om Lis blir det en välbehövlig bastu på Pålsjöbaden. Det är vinkurs i början av veckan samt vinkväll på Pålsjö krog på onsdag.

På torsdag är det dags för Champagne igen med en skräddarsydd resa för 10 personer. Vi flyger ner till Paris på morgonen för att ta TGV-tåget till Reims. Där väntar vår specialchartrade buss med chaufför. Vi inleder med Ruinart och deras källare. På kvällen åker vi till byn Murigny för en fin slottsmiddag med Taittinger. På fredag har jag två besök inbokade. Först Louis Roederer och på eftermiddagen Charles Heidsieck. På kvällen blir det åter ett besök på trestjärniga L´Assiette Champenoise. På lördag besöker vi Moët & Chandon samt avrundar med enstjärniga Restaurant Le Foch på kvällen. På söndag blir det hemresa vid lunchtid.

Det blir bara en natt hemma i sängen på Rosenvägen. På måndagen åker jag på nästa gruppresa till San Francisco och Napa Valley.

Det är mycket nu! Men oerhört kul!