Massor av fina bubblor i Champagne… och nu väntar Kalifornien

En fin provning på Champagnes äldsta vinhus Ruinart med fokus på Blanc de blancs

Solen skiner här i Reims och igår hade vi trettiotvå grader varmt. Men mycket handlar om källare och där är det betydligt svalare med elva grader och hög fuktighet.

Jag kom ner med en liten företagsgrupp på tio personer i torsdags. Eftersom det strejkas i Frankrike där pendeltrafiken drabbats så valde vi en privat chaufför och coach för upphämtning på Charles De Gaulle-flygplatsen för att ta oss bort till Vallee de Marne och staden Reims. Vi inledde likt förra veckan med vinhuset Ruinart. Här får man lära sig allt om grunderna inom tillverkning av Champagne. Deras källare är mycket imponerande och mina gäster fick omedelbart en fin känsla efter att ha gått igenom hela tillverkningsprocessen. Vi fokuserade på Blanc de blancs och återigen imponerade Dom Ruinart stort på mig.

På kvällen blev vi upphämtade för att åka till grannbyn Murigny och Taittinger´s presshus ute i fältet. Här möttes vi av exportchefen Jean-Pierre samt två kypare som serverade oss 2006 Comtes de Champagne som välkomstdrink före middagen som serverades inne i presshuset. Middagen var fantastisk med lax & krabba, pärlhöna, ostar samt dessert. Flera av deras goda Champagner serverades och jag fick välja det röda vinet från deras källare. Det blev en ljuvlig 2002 Chateau Malescot St.-Exupery från Margaux. Gänget hade ”lakan skräck” så vi avslutade på Le Wine Bar by Vintage. Jag plockade in Chassagne-Montrachet 1 Cru från Bruno Colin, Condrieu från Gangloff, Camps De Nyil från Languedoc, Janasse Vieilles Vignes från Chateauneuf-du.Pape, Clos des Papes från Chateauneuf-du-Pape samt Vin de Constance från Sydafrika innan bingen kallade.

I fredags fick vi en mycket teknisk visning hos Louis Roederer. Här lämnades inget åt slumpen. Man förfogar över 280 ha. vinmarker från 450 olika växtplatser och man förstår vilket enorm arbete som ligger bakom för att skapa en god cuvée. Provningen var fin med 2009 Cristal som avslutande vin.

Det blev sedan en god skaldjurslunch med Gillardeau-ostron, bulots, hanskräftor och hummer på stans bästa skaldjursrestaurang Le Bocal. Eftermiddagen avslutades på Charles Heidsieck. Här handlar allting ”om tid”. Filosofin bakom vinerna är att man ligger på sina viner väldigt länge. Efter sedvanlig källarvisning skulle vi få uppleva resan bästa provning. Efter fem viner med avslutande 2004 La Millenaire Blanc de blancs som kom där in ett vin maskerat med en strumpa som serverades blindt. Och den mest ljuvliga Champagne hälldes upp i våra glas. 1985 La Millenaire!! Helt outstanding. Jag berättade att jag imponerats veckan innan i Paris av deras 2000 Vintage på Brasserie Sogottes. Detta var visst en favorit hos vår värdinna också. Och vips så hade husets sommelier öppnat två buteljer av denna underbara Champagne.

På kvällen återvände jag till trestjärniga L´Assiette Champenoise med mina vänner. Man hade fått fria tyglar att sätta ihop en meny med passande Champagne efter min generösa budget. Man satte ribban högt med att servera Krug Grande Cuvée som välkomstvin. Sen fortsatte kvällen i deras Chambre separée med signaturrätterna ackompanjerad av spännande Champagne. Mina vänner var helt exalterade och hyllningstalen över min förträfflighet avlöste varandra. Riktigt kul med så hjärtlig uppskattning. Jag tvingade mina härliga kompisar i säng vid midnatt.

Idag lördag är det besök hos Moët & Chandon i Epernay. Lunch i Reims på en trevlig japansk krog innan det blir lite inhandling av Champagne. Vi avslutar kvällen med enstjärnig middag på Le Foch. Imorgon söndag åker vi mot flygplatsen på förmiddagen för att flyga hemåt.

Den stora resväskan är redan packad hemma på Rosenvägen. Detta så att jag kan få rå om familjen på söndagskväll.

På måndag bär det iväg till San Francisco. Vi är trettio personer på denna så länge fullbokade resan. Jag känner hela gänget sedan tidigare och kan garantera en supertrevlig resa med en underbar laguppställning.

Vi landar i Kalifornien på måndag eftermiddag. Vi tar det lugnt den första kvällen.

På tisdag blir det sightseeing och allt som bör besökas…. besöker vi. Denna halvdags rundtur avslutas med en god lunch. På kvällen äter vi en bättre middag på Hakkasan som är min favoritkrog.

Onsdagen bjuder på ett fängelsebesök ute på ön Alcatraz med efterföljande lunch nere i Fishermans Wharf på klassiska Scoma´s. Kvällen är fri och jag och några vänner har bokat trestjärniga Quince. Visste ni att det finns 7 trestjärniga krogar i San Francisco-regionen?

Torsdagen lämnar jag helt fri för egna äventyr och på kvällen sammanstrålar gruppen för att äta gott på Le Colonial.

På fredag checkar vi ut från Clift Hotel och Napa Valley väntar på oss. Det är många fina besök inbokade som Merryvale, Silver Oak, Robert Mondavi, Darioush, Harlan Estate samt Hall. Självklart blir det mycket god man på ställen som Cindy´s Backstreet Kitchen, La Bottega, Morimoto och vid en ledig kväll skall jag på Tomas Keller´s The French Laundry.