Rapport från San Francisco och Napa Valley

Bild över San Francisco från fängelseön Alcatraz

Nu har jag varit på resande fot sedan i måndags här i Kalifornien. Måste hylla SAS för den eminenta komforten, servicen och maten på flygningen över atlanten. Sällan har jag upplevt en smidigare långflygning och det var värt att lägga till några kronor för att sitta i Economy Plus.

Problemet med att flyga till San Francisco är tidsskillnaden på 9 timmar. Det gäller att lägga upp en taktik för att hålla sig vaken. Efter en tidig middag redan klocka sex på kvällen så började det att dra i ögonlocken vid 8-tiden. Sängen kallade och jag somnade bums. Vaknade till vid 00:30 och somnade om till 04:30 vilket känns som en seger. Två timmar innan frukost som serverades 06:30 hann jag med att skicka lite mail och rensa i datorn.

En ny dag väntar och vi startade med en fyra timmars sightseeing med start 8:00. Cathrin som bott i San Francisco i 50 år var en perfekt guide. Många berättelser och sevärdheter hann vi med. Det som är slående är vilken oerhörd mängd av uteliggare det är i San Francisco. Dessa stackars människor ligger överallt och mängden har mångdubblats sedan jag var här senast. När man är ute och promenerar har jag på bara ett dygn stött på hundratals fullständigt knäppa personer. Det känns som att det är denna typ av knäppskallar som kan hitta på vad som helst, typ dödsskjutningar. Vad skall man göra? Spärra in dårarna? Jag kan bara konstatera att klyftorna är gigantiska och detta ger mig en besk smak i munnen och eftertanke.

Vi åt en god lunch i Fishermans Wharf och merparten fortsatte sedan längs pirerna till Buena Vista Café för att njuta av en eller flera Irish coffees. Det var här man uppfann denna berömda kaffedrink. På kvällen skulle vi få riktigt god mat på min stora favorit Hakkasan. En stor meny med väldigt spännande smaker. Vi drack både Sauvignon Blanc och Syrah. Men jag tyckte att den kalla pilsnern passade bäst. Jag och två vänner avslutade med en riktigt god flaska Philip Togni Cabernet Sauvignon på en närliggande bar. Det som också irriterar mig att är att den summan som presenteras för en flaska vin stämmer inte i slutändan. Man får lägga på 30 % på toppen när alla avgifter adderats. Men det är bara att gilla läget. Nu är man här.

I onsdags åkte vi ner till Pier 33 i Fishermans Wharf på morgonen för att åka med båt över till fängelseön Alcatraz. Denna tur har jag gjort flera gånger. Men jag tycket alltid att det är lika kul. Det är lätt att jämföra med ett besök på Robben Island utanför Kapstaden. Och Alcatraz är mycket mer kittlande och spännande. Med hjälp av en röst från en tidigare fängelsedirektör i ett head-set blir man guidad genom fängelset. Röster från tidigare interner avlöser varandra och man får en fantastisk verklighets känsla om hur det gick till på fängelset fram till att det stängdes på tidigt 60-tal. Alla mina gäster var nöjda med besöket innan vi i samlad trupp promenerade längs pirerna till skaldjurskrogen Scoma´s. Här blev vi serverade crab cakes till förrätt samt halstrade räkor och pilgrimsmusslor till huvudrätt. Vi skiljdes åt och sedan har gruppen ledig tid fram till torsdagskväll för gemensam middag på Le Colonial.

Jag och tre vänner hade på kvällen bord på trestjärniga Quince. Jag har besökt krogen tidigare när man inte hade tre stjärnor. Denna kväll skulle visa sig vara ett av mitt livs bästa restaurangupplevelser. Jag har många referenser i bagaget den senaste tiden. Men detta besök var flera klasser bättre än allt annat. En oerhört relaxad välkomnande stämning bland servisen. Aaron Babcock var vår sommelier och han gjorde ett enormt fint arbete med sin kunnighet. Under kvällen blev vår kemi fantastisk och han överraskade oss med extraviner som 1961 Gattinara från Piemonte, 1978 Chateau Beychevelle från St.-Julien i Bordeaux samt Madeira Bual 1966. Även några extrarätter kom in och vi var i himmelen. Det blev en avsmakningsmeny bestående av engelska ärtor, två varianter på caviar, tre varianter på sparris, duva, lamm och som avslutning tre desserter. Efter besök i både kök och vinkällare åkte vi taxi hem till hotellet supernöjda.

I torsdags var det en ledig dag. Och mina gäster hade inga som helst problem att hitta på trevligheter. Själv promenerade jag väldigt mycket. Efter sms-kontakt med barnen med lite önskemål om inköp så besökte jag lite butiker. Men med dagens dollarläge är det inte billigt här i San Francisco. Så det blev inga köp utan jag unnade mig själv en liten lunch på Hakkasan. På kvällen sammanstrålade hela gruppen och vi åt en mycket god middag tillsammans på Le Colonial som är en fransk/vietnamesisk krog belägen ett block från vårt hotell.

Sen väntade Napa Valley under fyra dagar. Efter ett stopp vid Golden Gate brons norra sida för lite fotografering fortsatte vi upp mot dagens första provning på Silver Oak. Denna fina gård har odlingar både i Alexander Valley som Napa Valley. Vi fick efter trevlig rundvisning smaka på båda dessa goda viner samt en äldre årgång (2006) av den sistnämnda. Det blev en god lunch på La Bottega i Yountville innan det var dags för provning hos Merryvale i St.-Helena. Även här goda viner, men inte riktigt samma klass. Vi checkade in på fina River Terrace Inn i Napa Town. På kvällen var vi några som promenerade in till ”Down Town” för att äta en god köttbit hos Charlie Palmer Steak Napa. Det blev ett koppel av goda buteljer som Patz & Hall Hyde Vineyard Chardonnay, Hudson Chardonnay plus ett par röda…. Innan sängen kallade.

I skrivande stund är det snart lördag kväll här i Napa Valley. Denna dag har varit mycket innehållsrik med en fantastisk ”Single Vineyard Tasting” hos Beringer. Först en Chardonnay Reserve och därefter fyra röda toppviner som var enorma. Trots sin storskalighet levererar Beringer viner av yppersta klass. En god lunch på Cindy´s Backstreet Kitchen i St.-Helena innan vi besökte turistiska Robert Mondavi Winery i Oakville. I ärlighetens namn kunde man vara utan detta besök efter Beringer.

Ikväll är det ledigt och jag har sedan sex månader tillbaka i tiden lyckats med konststycket att få ett bord på Thomas Keller´s The Test Kitchen i Yountville. Vi är sex personer som skall dit och på detta gastronomiska tempel har jag aldrig blivit besviken. Rapport kommer till nästa helg.

Vidare har vi besök hos Darioush, Harlan Estate och Hall innan vi lämnar The Winelands för San Francisco en sista natt på tisdag. På onsdag flyger vi hemåt till Köpenhamn. Vi landar på eftermiddagen på torsdag och direkt samma kväll skall jag hålla i en provning och kåsera för en bank och deras kunder. På fredag håller jag i en liten provning för vännerna i pensionärsföreningen Möllan och på lördag är det den årliga sommarpremiären på Sillen & Makrillen där jag är med och håller i trådarna.

Puuhhh….. sen väntar vårens sista resa nästkommande vecka med ännu ett besök i Champagne & Paris.