På väg hem från Veneto.. efter en mycket fin vecka.

Export manager Martina Margoni på Allegrini visar oss vinfälten La Grola och La Poja i Valpolicella

Det är lördag morgon och jag sitter nu på flygplatsen i Verona. Jag är på väg hem efter en intensiv vecka med många nya intryck i denna underbara stad med omnejd. Jag plockade upp gruppen av svenskar boende på Franska Rivieran på golfklubben i Mougins i tisdags och sedan hade vi en lång resa med buss från Cote d´Azur till Veneto. Mitt uppdrag avslutades igår kväll med en fin middag och jag fick ok från hela gruppen att boka en ny flygbiljett från Verona flygplats via München till Köpenhamn. Detta innebär att jag är hemma hos familjen strax efter lunch istället för midnatt och jag slipper den långa bussresan tillbaka till södra Frankrike.

Det var sju år sedan jag besökte Verona med vindistrikten Valpolicella och Soave senast. Denna resa har verkligen gett mig mersmak. Jag har fått fin hjälp av min vän Francesco Allegrini med restaurangtips. Beträffande maten här så är det väldigt klassiskt, gammaldags, lite ”stabbigt” och alldeles för stora portioner. Det är det enda klagomålet från medlemmarna i gruppen när de samtidigt fick utöka med två hål i livremmen.

Enligt gruppen hade vi en överraskande fin dag i Soave med besök hos mästarna Pieropan samt Gini. Det något skamfilade ryktet om enkel vit Soave har verkligen satt sina spår. Därför blev alla överväldigade över vilken kvalitet vi möttes av och vår buss fylldes upp till bredden med massvis med kartonger av prisvärd, välgjord Soave i allt från 8-18 euro/buteljen.

Besöket hos Musella var trevligt, men Allegrini tog verkligen priset! Vi inledde med besök i deras lokaler där man torkar sina druvor för Amarone och här gick vi igenom hela processen med tillåtna druvsorter, klassning, alkoholhalt, restsötma och varför Allegrini ligger i toppen av producenter i Valpolicella. Vi besökte även deras odlingar La Grola och La Poja där man tydligt kunde se de markanta skillnaderna i jordmånen. La Poja med sina 2,9 hektar producerar utan tvekan ett av områdets bästa viner.

Detta vin fick jag smaka på en middag hemma hos familjen Allegrini i byn Fumane i onsdags under en ledig kväll. Där stod mamma vid grytorna och pappa Franco korkade upp spännande viner i en rasande fart samtidigt som vi såg Champions-League matchen på TV mellan Barcelona och Juventus. Det var här vi drack La Poja av årgångarna 1997 och 2004. Ljuvligt goda! Hela familjen höll på Barcelona. Är man från Verona kan man INTE hålla på Juventus och jag blev lovad en Chateau d´Yquem om Barca tog hem segern. Matchen slutade 0-0 men Franco korkade ändå upp en butelj av denna fantastiska Sauternes.

Förra året arrangerade jag en resa med samma grupp till Rhonedalen och till nästa år står det mellan Bordeaux, Bourgogne eller Champagne.

I helgen skall jag bara ta det lugnt och njuta av bastu och härliga bad på Pålsjöbaden. I veckan inleder jag med vinkurs och inte överraskande blir temat viner från Veneto. På torsdag kör jag en vinkväll med ett gäng kompisar på Pålsjö krog där jag grävt djupt i källaren för att hitta något riktigt trevligt. Till helgen blir det en heldag hos familjen Nihlén i Hasslarp. Mappe, Staffan, Kalle och jag skall inleda dagen med en padel match. Sen skall vi stå i köket under hela eftermiddagen och laga till en fin meny till våra damer, som kopplat av under dagen på Sand i Båstad. Det blir klackarna i taket och många goda viner. På söndag är det traditionsenligt Valborgsfirande hos familjen Dahlberg där Per & Sara bjuder till på sitt som vanligt generösa sätt. Därefter laddar jag inför den kommande gastronomiska vinresan till Palma de Mallorca.

Jag har även fått klart med hotellet i Reims inför nästa års Champagneresa. Den kommer garanterat att ha en rykande åtgång eftersom många redan är förbokade. Inom kort skall jag presentera ett detaljerat program. Men resan går mellan den 9 – 14 april 2018. Du kan sätta upp dig redan nu, så är ni garanterade platser.

Ikväll blir det inte risotto, pasta eller någon sönderbräserad köttbit.