Positano och Amalfikusten var helt underbart… vi kommer tillbaka!

Förväntningarna var gigantiska efter alla lovord vi hört om denna mytomspunna kuststräcka. Jag har aldrig stött på någon som uttryckt besvikelse efter att ha besökt Capri, Positano, Amalfi eller någon annan turistort strax söder om Neapel i Kampanien.

Jag älskar Italien, men skall i ärlighetens namn säga att jag tycker att köket är något överskattat. Man har världens bästa råvaror men i köket förvandlas allt som ofta dessa delikatesser till något för mig allt för bastant och rustikt. Jag har sällan ätit en pasta som slår den Lis lagar här hemma. Det skall isåfall vara tagliollini med vit tryffel i Alba. Men här i Kampanien fick jag verkligen njuta av den Italienska kokkonsten när den är som bäst. Vi gick enbart på ”simpla” krogar utan stjärnor och utmärkelser. Men gud så gott allt smakade. Jag är idag en självutnämnd expert och bedömare av den tunna pastan med vongole, musslor, calamari och cherrytomater. Denna rätt åt jag nästan varje dag.

Menyerna är i stort sett detsamma överallt. Många varianter på pasta, pizza, mozzarella, parmaskinka, zucchini och goda skaldjur. Man tittade inte snett (som i Frankrike) om man delade på en förrätt eller en pizza. Alltid en enorm vänlighet med glimt i ögat. Även om det vimlade av turister, främst amerikanare så hittade vi inga turistfällor.

Båtturen till Capri var en riktig höjdpunkt på resan. Vi hade valt ett något lyxigare alternativ med en båt med max 12 passagerare. Våran tur innehöll förutom fyra timmars stopp på Capri en härlig tur runt ön med alla dess grottor och fantastiska vikar där vi hoppade i och badade. Jag gav skepparen 5 euro i dricks efter att han puttat i Lis då hon stod och fegade allt för länge vid relingen. Lis förlät honom efter att ha blivit serverad ett glas kall Prosecco. Vi tog en dag en större båt till byn Amalfi där vi strosade runt, åt gott och badade på en beach club.

Jag älskar vinerna från Kampanien. I källaren har jag lite äldre årgångar av de röda vinerna Taurasi och Serpico. På vår resa blev det mest fräscha och friska viner som Fiano di Avellino, Greco di Tufo, Falanghina och en liten utstickare till Umbrien då jag på två olika krogar fann favoriten från Antionori: Cervaro della Salla till ett mycket vettigt pris.

Vi bodde högst uppe i byn med vacker utsikt ner mot centrum. En härlig promenad på 20-25 minuter och vips så var vi nere mitt i smeten. På hemresan från stranden eller någon krog på kvällen utnyttjade vi den lokala bussen som tog oss hemåt på den enkelriktade och slingriga vägen. Detta var mer som en boskapstransort och man får inte ha rädsla för trängsel, hetta, svett och enorma stup.

Nu är vi hemma igen och både jag och Lis har fått ett nytt favoritresmål som vi verkligen kan rekommendera.

Ikväll lördag så skall våra kära ungdomar Markus och Frida laga en god middag till oss. Jag har bara fått order om att kyla lite pilsner och duka med snapsglas samt välja ut något riktigt bra rött.

I veckan som kommer har jag faktiskt sommarens enda uppdrag då jag skall köra ett kåseri med provning på Örenäs Slott för ett sällskap. På måndag åker jag och Lis till Köpenhamn på en efterlängtad konsert på Parken med Robbie Williams. Vi har sett denna fenomenale artist vid två tidigare tillfällen då han varit helt fantastisk. Vi inleder med tidig kvällsmat på asiatiska The Market och vi sover över i Kongens By.

På onsdag blir vi fem par som skall åka över till Sletten Kro i Danmark. Anledningen är att vi från olika håll skall utnyttja presenter till kära vänner. Uffe Wahlström fick med sin Ann detta i present på sin 50-årsdag och Bosse & Lill fick samma present när det gifte sig i Cape Town i februari i år. Efter denna långlunch vet man aldrig hur det slutar..

Det blir även besök från Valladolid i slutet av veckan och jag är lite dåligt insatt i skrivande stund vad som kommer att hända. Jag vet att Oscar Garrote skall köra en vinmiddag på Bonasera på fredagskväll och presentera viner från Terra d´Uro i Toro samt Pico Cuadro från Ribera del Duero. Garanterat riktigt trevligt.

På lördag är jag och Lis väldigt hedrade då vi är bjudna på bröllopet mellan ”Madde” & ”Adde”. Madeleine är dotter till våra kära vänner Pelle och Mette Wahlström. Jag har blivit tillfrågad om att presentera dryckerna till menyn som serveras på Gastro.

Jag har nu även gjort ett utskick om en resa i april till San Francisco och Napa Valley. Utskicket har redan givit väldigt bra resultat med 16 bokade på direkten. Denna resa skall min Web-kille Jonas lägga ut under de närmaste dagarna.

Nu hoppas jag att vi fick solen och värmen med oss hem från Italien..