Nu sista dagen i Ribera del Duero. I nästa vecka väntar Rioja & San Sebastian med en ny grupp.

Till lunchen i Ribera del Duero drack vi två 3 liters buteljer av ljuvliga Éxzito 2015 som vinmakaren Felipe Castrillo gjort.

Jag har varit på resande fot sedan i onsdags här i Spanien i både Madrid & Valladolid. Jag är inhyrd av ett företag i Stockholm att arrangera en gastronomisk vinresa och vi startade i Madrid. Vi inledde efter ankomst på Madrid Barajas-flygplatsen med en trevlig lunch i den fina vinbutiken La Vinia. Jag hade valt ut ett koppel av riktigt bra viner till vår meny, där vinerna kom från olika delar av Spanien. Först de tre vita: 2016 Belondrade y Lurton från Rueda, 2009 Pazo de Señorans Seleccio Añada från Rías Baixas samt Remirez de Ganuza Reserva från Rioja. Vidare med två bra röda: 2014 Ferrer Bobet Seleccio Especial från Priorat och 2010 Remirez de Ganuza Reserva från Rioja. Efter denna lunch checkade vi in på trevliga Hotel Room Mate Oscar för två övernattningar. På kvällen hade vi en riktigt fin kväll på populära TenConTen.

I torsdags hade jag bokat upp svenska Josephine för en tre timmars sightseeing till fots där vi avslutade utanför historiskt viktiga restaurangen Botin. Här serverades Jamon Iberico, blodkorven morcilla och ost till den torra sherry´n. Och därefter fick man välja mellan spädgris eller dilamm. Till detta en ungdomlig Rioja och jag valde grisen. Efter en ansträngande guidning och lite för mycket god mat och vin så marscherade jag i rask takt upp till hotellets takterrass och beställde in två iskalla Perrier innan jag somnade in i det 28 gradiga starka solskenet. På kvällen åkte vi till trendiga Amazonico där deras specialiteter radades upp. Med i Madrid hade jag min vän Diego Gorosito som är en av mina partners i Éxzito. Vi var väldigt nöjda med kvällen och krogen levererade smaker av högsta klass.

I fredags åkte vi från Madrid upp mot Valladolid. Turen till vingården Garmón i Ribera del Duero tog två timmar drygt. Garmón är mästaren Mariano Garcia´s senaste projekt med start 2014. Tidigare har denna ikon gjort sig känd som vinmakare på Vega Sicilia och ägare till Mauro och San Román i Toro. Vi provade både 2015 & 2016 av deras utsökta viner som föll samtliga på läppen. Vidare till bodegas Pico Cuadro och fatprovning av ”vårt vin” Éxzito av årgång 2017. Oerhört imponerande och nu finns det bara 6 fat kvar av detta utsökta vin. 2016 har precis buteljerats och är på väg hem under senhösten till sina köpare. Elegant till tusen, men lite knuten efter buteljeringen. Till lunch plockade vår vinmakare Felipe och Diego med sig 2 X 3 liters av Éxzito 2015. Samtliga var lyriska och vinet passade perfekt till dilammet. På kvällen åt vi middag på Oscar Garrote´s krog Vino Tinto och stämningen var oerhört hög efter hans viner från Toro i rikliga mängder. Jag avslutade kvällen med Diego och en GT i den härliga sommarvärmen.

I skrivande stund är klockan 19:30 här i Valladolid och vi har haft en väldigt fin dag i Ribera del Duero. Först ett besök på Bodegas Aalto där delägaren Javier Zaccagnini lämnade i maj i år. Skörden var i full gång och vi kunde på nära håll bevaka hela processen. 2016 är väldigt bra och jag måste erkänna att skillnaden mellan Aalto och prestigevinet PS var relativt liten i dagsläget. PS buteljerades för endast 2 månader sedan vilket är en ursäkt. Vi åkte sedan till imponerande Pago de Carraovejas. Först en rundtur och därefter en stor avsmakningsmeny med oerhört spännande kombinationer. Hade man förväxlat vinvalet? Nej! Allt landade perfekt. Som tolkningen av Benedict ägg med deras röda ”Autor” som vanligtvis endast serveras på ägaren José Maria´s krog i Segovia. En varmrökt lax till deras 2015 Pago de Carraovejas landade också helt perfekt. Det vita, ekade Capitel 2015 från Ossian på Verdejo-druvan satt fint till dilammet och avslutningsvis favoriten ”Anejon” 2009 till choklad, bär och balsamic reduction. En lysande lunch som avslutades 17:30.

Ikväll har vi en avslutningsmiddag i tapas-format på Villa Peramesa i Valladolid där ägaren sätter ihop ett koppel av signaturrätter där jag väljer ut goda drycker. Men först blir det samling och en GT på en närliggande bar. En dam i gänget glömde sin kavaj på Aalto så vi fick backa tillbaka. detta kostar en runda Gin & Tonic för hela gänget. Ha-Ha….

Imorgon söndag lämnar vi Valladolid bakom oss och åker till Madrid 10:00. Mina gäster flyger hem till Stockholm. Några till Nice och jag fortsätter upp till Bilbao. Efter ankomst tar jag en taxi till Hotel Carlton för att ladda batterierna inför den kommande veckan.

På måndag möter jag upp mina 31 gäster på Bilbao flygplatsen och tar dem in till centrum för en inledande tapas-lunch. Vidare åker vi ner till Rioja med ett besök på sena eftermiddagen på Ysios. Denna makalösa bodega är ritad av arkitekten Sergio Calatrava. Vi bor under tre nätter på Hotel Carlton i Rioja. På kvällen har jag bokat en trevlig krog för hela gänget.

Under veckan besöker vi Roda, Baigorri, Remirez de Ganuza och Eguren´s Sierra Cantabria. Vi varvar besöken som vanligt med väldigt goda måltider och tapas-gatan Laurel längtar jag alltid till.

På torsdag efter en långlunch åker vi upp till San Sebastian och fina Hotel Londres för två avslutande nätter. Jag har ett bord på trestjärniga Arzak på torsdagskväll med några i gänget. På fredag är det lite fritt i denna underbara stad och kvällen avslutas med en gastronomisk höjdpunkt på trestjärniga Martin Berasategui i byn Lasarte-Oria. Här kommer mina gäster att få en resa som de sent skall glömma. Denna resa kör jag även i oktober 2019.

Som ni ser är det full fart för ”Nilsson Travel”. Men med så härliga och enkla gäster är detta enbart ett riktigt stort nöje. Det kommer en rapport nästa helg om resans upplevelser.