Rapport från Jumilla & Alicante och nu väntar en fullspäckad vecka…

Då var man hemma igen från en fantastisk studieresa i trakten kring Alicante. Men hemresan blev inte riktigt som vi tänkt oss. Vi skulle flyga hem igår (läs lördag) morse 08:00 med Norwegian från Alicante till Kastrup. När vi tryckt ut boardingcard och bagagetaggar på flygplatsen och skulle lämna in väskan vid incheckningsdisken fick vi veta att vårt flyg var försenat i 9 timmar!!!. Eftersom Per Dahlberg hade ett stort arrangemang på Helsingborgs Arena med 500 gäster och jag var bjuden på en trevlig middag så fick vi lösa nya flygbiljetter. Det blev en liten omväg med SAS via Bergen i Norge och sedan vidare till Kastrup där vi landade 17:30 och hann hem i tid.

Annars har resan varit väldigt lyckad. Vi inledde med den sömniga hålan Jumilla med en trevlig middag på byns enda krog värd namnet. Här blev det tre årgångar av favoritvinet El Nido från 2006, 2011 och 2012 till den grillade killingen.

I torsdags hade vi ett besök med Lorén Gil på vingården Juan Gil. Det blev en trevlig rundvandring samt en provning på deras breda sortiment av viner från hela Spanien. Målet med resan var att besöka deras topp egendom Bodegas El Nido som låg granne med Juan Gil. Det gick inte att köpa en enda butelj eftersom allt var totalt slutsålt.. men jag fick med mig en liten present från Lorén i form av två buteljer 2014 Clio & El Nido.

Vi körde sedan 20 mil ut mot kusten och staden Dénia. Målet var en bättre middag på kvällen på trestjärniga Quique Dacosta. Och vilken upplevelse vi fick! Helt magiska och spännande kombinationer och vi var överens om att detta var en av det bättre måltiderna vi upplevt. Mycket på våra tallrikar kom från havet och därför dominerades vårt vinval av vita viner:2002 Laurent Perrier – Champagne, 2011 Coma Blanca – Priorat, 2014 O Soro – Valdeorras, 2010 Qué bonito Cacareaba – Rioja, 2011 Pago de Carraovejas ”Cuesta De Las Liebres” – Ribera del Duero samt 2011 Viña Sastre ”Regina Vides – Ribera del Duero.

I fredags fortsatte vårt gastronomiska äventyr med en långlunch i grannbyn Xabiá på tvåstjärniga BonAmb. Detta besök skulle visa sig vara nästan lika imponerande, men nådde inte riktigt upp i samma höjder som kvällen innan. Kökschefen hade gått i skola under tre år hos legenden Martin Berasategui. Vi åt deras stora meny och ackompanjerade måltiden med: 2014 As Sortes – Valdeorras, 2015 Qué bonito Cacareaba – Rioja, Valquejigoso Mirlo Blanco – Madrid, 2011 Pago de Carraovejas ”El Anejón”- Ribera del Duero samt 2011 Abadia Retuerta Pago Garduña Syrah.

På kvällen i Alicante hade vi fått ett fint tips från Lorén Gil om en trevlig krog med mer klassiskt spanskt kök som fick runda av årets intressanta studieresa. Nästa år lutar det åt Verona och mina kontakter i Valpolicella med besök hos de trestjärniga krogarna i Modena, Mantova och Bergamo.

I veckan är det fullspäckat i min kalender. Jag inleder med vinkurs och då blir temat Jumilla. På tisdag flyger jag upp till Stockholm för en kort intressant provning med Bollinger´s Chef de Cave: Gilles Descotes som kommer att hålla en fördjupande teknisk provning då påverkan av ekfaten kommer att beskrivas i detalj under en provning. Vi kommer att få prova stilla viner…. samt olika fatprover innan det blir en förhandsprovning av La Grande Année 2007, La Grande Année Rosé 2007 och Bollinger La Cote aux Enfants 2013.

På onsdag är det Magnus Sikrot som är värd för Gastronauterna och vi håller till på hans krog i Ängelholm. Skall bli kul att träffa gänget igen eftersom jag missade den senaste kvällen p.g.a min Australienresa.

På torsdag får Helsingborg ett riktigt fint besök från Antinori i Toscana. Det är den 27 generationen Antinori som producerar vin i Italien. På kvällen kör vi en WineMakersDinner på Gastro och det blir viner från Chianti, Montalcino, Bolgheri samt Piemonte.

På fredag håller jag i en liten eftermiddagsprovning för pensionärerna här ute i Hittarp/Laröd och jag tänkte servera lite fräscha viner från Nya Zeeland. På kvällen gästar jag Landskrona och min vän Ulf Nietesvouri på hans krog där jag kör en Australien/Nya Zeelandkväll.

Till helgen är det fullt tryck på Pålsjö krog där Clas Håkansson har vernissage och ni alla är hjärtligt välkomna att titta förbi på ett glas och titta på Clas senaste verk där han b.l.a gjort ett tryck på vinet Éxzito från Ribera del Duero. Jag kommer själv att vara på plats..

På söndag gästar jag Höganäs på eftermiddagen och föreningen Munskänkarna. Jag kommer här att kåsera om Australien och leda en provning.

Sen laddar jag inför nästkommande veckas resa till Champagne..