Dramatisk hemresa från Sydafrika…

Vi avslutade Sydafrikaresan med två hela dygn på safari lodgen Tshukudu Private game Reserve uppe i Hoedspruit. Redan vid vår första tur med jeepen fick vi se fyra av fem Big Five..och som vanligt fattades bara leoparden.
På den bifogade bilden ser ni en kameleont som vi stötte på. Den ändrade färg från grön till svart i takt med att den kände sig nervös. När vår guide Chris släppte upp ödlan i trädet igen fick den tillbaka sin fina gröna färg igen.

I torsdags spred det sig en oro bland våra spanare att en cyklon var på väg in från den afrikanska östkusten och vi skulle bli rejält drabbade från klockan 16:00 på eftermiddagen. Man byggde upp olika föreställningar för att vi skulle vara förberedda. Alla ungdomar togs hem från sina skolor och flygplatsen stängdes. Cyklonen drabbades oss inte alls och var mer likt en störtskur. Samtliga av personalen på lodgen jublade över att det äntligen kommit lite välbehövligt regn. Vi fick även klart att vår flight skulle gå en enligt tidtabell och boardingkort trycktes ut.

Igår (läs fredag) gjorde vi två trevliga turer och några av oss fick bland annat se när en lejonhanne satte i sig ett vårtsvin.
Precis när vi checkat ut från lodgen och var på väg till flygplatsen runt lunch fick vi höra att den var stängd och vi uppmanades att köra dit för att få nya besked. Trots boarding pass i handen ryckte man bara på axlarna och meddelande att inga plan kommer att lyfta förrän tidigast måndag? Vår flight gick från Johannesburg 19:40 samma kväll. Jag övertalade två chaufförer till våra minibussar som stått för transfern mellan lodgen och flygplatsen om att köra oss de 50 milen!! Till Johannesburg mot bra betalning.
Tiden var knapp och klockan hade blivit halv två. Incheckningen stängde 18:40 och nu gällde ”gasen i botten”. Tro det eller ej, men vi kom fram till Terminal A exakt 18:30 och hann med flyget hem till Europa. Hade vi missat flyget hade vi garanterat varit strandsatta några dygn eftersom samtliga flighter ut från Sydafrika är helt fullbokade.

Vi har bott under den senaste veckan uppe i Franschhoek på L´Ermitage. Närheten ner till byn med sitt utbud av butiker och krogar var toppen och jag anpassade våra måltider och provningar efter detta så att vi minimerade tiden i buss..
Vi åt som vanligt väldigt gott och på Grande Provence upplevde vi veckans höjdare.
Richard Hilton har gjort ett mycket fint jobb som guide samt medhjälpare och alla mina gäster älskar honom. Sista kvällen presenterade han sina fyra viner (viognier & syrah) och en Grappa till en välsmakande meny på Tokara Restaurant.

När jag nu kommer hem till Lis och vår nya katt (Vilda) skall jag samla intrycken och finsnickra på nästa års Sydafrikaresa. Nu skall det bli riktigt skönt att vara hemma ett tag och jag har som bekant varit på resande fot sedan den 3e januari. Jag har mycket att ta igen.

Det blir mycket motion och bastu så jag kommer igång. I veckan blir det vinkurs med tema Nya Zeeland. På onsdag kör jag en vinkväll med några vinvänner på Pålsjökrog där jag skall gräva djupt i källaren efter intressanta rariteter.

På lördag har jag två uppdrag: Först på dagen med Tour Pacific som jag samarbetar med vid min Australien & Nya Zeelandresa. Dom kommer att arrangera en mässa i Malmö på lördag där jag kommer att framträda två gånger vid lunchtid och kåsera i 20 minuter om den resa som jag erbjuder i januari 2018. På kvällen gästar jag återigen Wikens Hamnkrog där jag håller i en middag med passande viner därtill från både Nya Zeeland och Australien. Hoppas vi ses på något av dessa trevliga arrangemang.

Jag är överväldigad över det fina bokningsläget på mina resor i år. Jag har platser kvar till Ribera del Duero & Madrid i maj, Dourodalen & Porto i september samt Piemonte i oktober.
Resterande fem resor till Champagne, Mallorca, Toscana, Rhone och Bordeaux är redan fulltecknade och därutöver har jag två specialbeställda resor till Verona & Dourodalen för olika grupper.