En fantastiskt lyckad resa till Alsace & Bourgogne

Jean-Frédéric Hugel i fin form vid besöket i Riquewihr där han håller upp min vinbok från 2002

1982 arbetade jag som kypare på Ramlösa Wärdshus och där stötte jag på några vinintresserade gäster. De berättade att några kamrater skulle göra en resa tillsammans till Alsace och där fanns en plats över till mig om jag var sugen. Vi skulle besöka den trestjärniga krogen Auberge de L´Ill, bo på Les Remparts i Kaysersberg och besöka ett koppel av producenter. Jag tackade ja till erbjudandet och denna resa blev starten på mitt brinnande intresse för vin. Året därpå 1983 blev jag medlem i Munskänkarna och på den vägen fortsatte det.

Nu är jag hemkommen från en väldigt lyckad resa till Alsace & Bourgogne. Resan handlade väldigt mycket om mina kontakter med producenter som blivit riktigt goda vänner efter säkert närmare hundra besök i Alsace, vilket även resulterade i min första vinbok: Provsmakning i Alsace i samarbete med Bengt Liljedahl, Göran Stenberg samt Clas Håkansson.

Vi landade i Basel i måndags och tog oss smidigt norrut ca. 45 minuter med buss till Bergheim och Gustave Lorentz. Georges Lorentz tog emot oss och bjöd på en fin provning på tio viner. En nödvändig genomgång av druvsorter och de olika Grand Cru-lägena där familjen Lorentz är viktiga ägare på Kanzlerberg och Altenberg de Bergheim. Vidare åkte vi upp mot bergskedjan Vogeserna och avnjöt en god lunch i byn Thannenkirch på Le Meuniere. Vi fortsatte på det klassiska utbildande temat då vi åt ankleverterrine samt choucroute. Vidare åkte vi till Kaysersberg för en eftermiddagsprovning hos Catherine Faller på Domaine Weinbach. Som vanligt var hon i toppform och bjöd på sig själv i deras källare med stora fat. Jag tappade räkningen på antalet viner… men vi kom upp i närmare femton sorter med en underbar söt Sélection des Grain Nobles som avslutning. Hennes båda söner är väldigt involverade i bussinisen idag och det känns väldigt stabilt efter några tuffa år då både lillasystern Laurence som var vinmakare samt mamman Colette gått bort under samma år. Vi checkade in på samma hotell som för 35 år sedan: Les Remparts och samma Mme. Keller välkomnade mig med en stor kram. På kvällen gick vi genom byn Kaysersberg och åt en riktigt fin fem-rätters meny på Wistub du Chambard där kökschefen Nasti överträffade sig själv. Här är alltid bra, men denna kväll var det världsklass.

I tisdags duggregnade det nästan hela dagen och vi började i Kintzheim hos Paul Blanck. Philippe Blanck sträckte fram några paraplyer och bjöd ut oss bland vinfälten för att reda ut allt kring jordmånen och det geografiska läget på Schlossberg, Furstentum, Altenbourg och Mambourg. Philippe är en djup person som är yoga-instruktör och vi började med att lära oss att andas rätt. Allt för att kunna ta till oss maximalt av besöket. I lugn ton frågade han mina gäster vad de förväntade sig av besöket och vilken typ av viner man tyckte om? Oavsett svar så nickade Philippe förstående och började provningen. Jag tror vi kom upp i femton viner sammanlagt. Allt från Pinot Blanc till 35 år gamla Rieslingviner. Provningen var fulländad och mina gäster fick massor av kunskap med sig hem i bagaget. Generositeten genomlyste besöket och när Philippe drog upp den ena rariteten efter den andra förstod man att detta inte var vardagsmat för honom. Han lovade att komma och hälsa på i höst hemma i Helsingborg och jag fick en magnum 2015 Riesling Schlossberg i present.

Vi hade lite fritid i Riquewihr med lunch på egen hand. För egen del blev det tolv sniglar samt en Tarte Flambée med Munsterost. Vi hade ett inbokat besök med Jean-Frédéric Hugel och han gjorde ett lysande framträdande. Deras källare är imponerande med stora fat som byggts på plats i källaren. Här kan man prata om uråldriga traditioner. Det blev säkert tio viner till provningen där 2010orna imponerade stort på mig. Avslutningen med en Gewurztraminer Vendange Tardive satt som en fin knorr på besöket.

På kvällen knöt vi ihop säcken med en fin middag på enstjärniga Maximilien i Zellenberg. Det skulle visa sig att denna kväll skulle överträffa allas förväntningar med råge. Jag har följt familjen Eblin sedan man fick sin stjärna här för 29 år sedan. Och jag tror aldrig att man varit bättre. Jean-Michel är skolad på Auberge de L´Ill samt hos Michel Bras i Laguiole. Menyn var strålande med utsökt tartare på pilgrimsmussla med krabba, seabass med härlig vittvinsås, lammracks samt en fin Grand Dessert.

Vi fortsatte i onsdags söderut mot Bourgogne. Efter tre timmar och 23 mil var bussen framme i Puligny-Montrachet. Olivier Leflaive är en utsökt negociant d.v.s att han köper in druvor eller must från kontrakterade odlare och vinifierar vinet själv i sin källare och därefter säljer man vinerna under sitt eget namn. Han har ett väldigt trevligt koncept att man kan äta en god lunch samtidigt som man smakar på hans utsökta viner. Jag hade beställt det stora paketet med nio viner där man kunde jämföra kommunviner med premier cru. Här rör det sig främst om vita viner från Chassagne-Montrachet, Puligny-Montrachet och Meursault.

Vidare åkte vi till min vän Romaric Chavy i byn Meursault för en trevlig fatprovning. Romaric var inledningsvis inte på bästa humör när vi anlände och förklaringen var att han de senaste dagarna drabbats av frost på många av sina odlingar. Vill det sig illa kan han ha förlorat 75 % av årets skörd under bara en enda natt då temperaturen gick ner till +1 grad. Han mjuknade upp ganska snabbt och vinerna med Meursault-Charmes i spetsen var helt ljuvliga. Som avslutning öppnade han en magnum av denna utsökta premier cru från 2009.

På kvällen var det ledigt för gruppen i Beaune och vi var sex personer som gick till en ”hemlig adress” och drack några av världens bästa viner till en god rustik meny. Eller vad sägs om följande viner:
2015 Chassagne-Montrachet 1 Cru ”Chenevottes” Bernard Moreau
2015 Meursault “Les Rougeots” Coche-Dury
2012 Hermitage Blanc J-L Chave
2008 Cote-Rotie “La Turque” E.Guigal
2010 Gevrey-Chambertin 1 Cru “Les Champeaux” Denis Mortet
2010 Clos de Vougeout Grand Cru Méo-Camuzet
2009 Hermitage Rouge J-L Chave
2012 Hommage a Jacques Perrin Chateau de Beaucastel Chateauneuf-du-Pape

I torsdags gjorde vi Cote de Nuits med ljuvliga röda viner. Först Faiveley i Nuits-Saint-Georges med en väldigt fin visning där vi avslutade med en provning på 2017 års viner. Man ville testa gruppen av en äldre butelj på en blindprovning av deras sortiment på närmare 80 olika viner. Utan att skryta får jag säga att jag hade en väldigt lyckad gissning. Jag trodde att det var en 1999 Corton ”Clos de Corton” Grand Cru och det var exakt detta vin fast en 1998a. Vi åt sedan en trevlig lunch i källaren på Chateau de Gilly med den självklara osten Citeaux på tallriken på slutet av måltiden.

På eftermiddagen hade jag lyckats med konststycket att få till ett besök på Grand Cru-gården Clos des Lambrays i Morey-Saint-Denis. Vid förra resan besökte jag granngården Clos de Tart och det var pinsamt när vinmakaren öppnade en halvbutelj för hela gruppen… och det var vin kvar i den lilla buteljen efter att samtliga fått varsin centiliter i sitt glas. När vi anlände till Clos de Lambrays fick jag en smärre chock. I porten var det exakt samma person som på Clos de Tart. Han berätta stolt att han är den nya vinmakaren sedan en månad tillbaka. Jag vet att vinprovning inte gäller att hälla i sig mängder, men provar man ett vin vill man gärna ha sex centiliter i glaset. Det blev lika snålt denna gång även om besöket var både intressant och lärorikt att få prova från fat av årgång 2018: village, premier cru samt Grand cru.

På kvällen var vi några som bokat bord på trestjärniga Lameloise i Chagny. Det är nu tio år sedan Lameloise själv sålde sin krog till nya aktörer. Och krogen har aldrig varit bättre. Efter tre trestjärniga besök under förra veckan i Champagne och Paris så var detta besök med fin avsmakningsmeny betydligt bättre. Kreativt, fina smaker och väldigt vackra presentationer gjorde mig och vännerna överlyckliga och supernöjda.

I fredags avslutade vi vår vistelse i Bourgogne med två väldigt fina besök. På förmiddagen promenerade jag och mina gäster in till centrum av Beaune för att besöka Joseph Drouhin i deras historiska källare. Det blev en väldigt fin tur i deras katakomber innan vi avslutade med en fin provning som täckte hela Bourgogne från Chablis i norr till Beaujolais i söder. En väldigt intressant provning där vi tydligt kunde känna de stora skillnaderna på hur de båda druvsorterna Chardonnay & Pinot noir skiftar i karaktär beroende på växtplats.

Det blev ett återbesök på den ”hemliga krogen” på lunchen med ett par riktigt trevliga viner och jag kunde inte motstå utan beställde in samma varmrätt som senast: kalvbräss med murkelsås.

Resan har varit full av möten med fantastiska vinpersonligheter som blivit mina nära vänner. I Meursault skulle resan få den bästa tänkbara avslutningen med ett besök hos Martin Prieur på Domaine Jacques Prieur. Han var i absolut toppform och bjöd på tio viner av toppkvalitet. Vi inledde med röda viner där de båda vinerna av Grand Cru status från Corton och Clos de Vougeot imponerade stort. Av de vita avslutade med den fantastiska Puligny-Montrachet 1er Cru ”Les Combettes”. Helt fantastiskt och denna oerhört lyckade resa skulle avslutas med en mycket fin middag på enstjärniga Jardin des Remparts där vi avnjöt en väldigt fin meny.

Jag känner att denna resa måste jag göra om snart. Vinmässigt är den nog bäst av samtliga vinresor jag arrangerar. Högsta kvalitet och att få prova i snitt 8 till 10 viner på varje vingård. Jag tror att denna resa kan dyka upp 2021 igen och då kanske bara Bourgogne eftersom detta svårbegripliga område lockar mest och då gärna på hösten.

Om några timmar flyger vi hem från Lyon. Jag har ganska lugna dagar med vinkurs på tisdag och Bourgogne-afton på Hotellet & Co. i Höganäs där det som vanligt är ”lapp på luckan”. Men på måndag inleds veckan med en fin fotbollsmatch på Olympia mellan HIF och Hammarby.

Under påsken tar jag hela min familj med mig till Beirut och Libanon. Min nye vän Bassam och tillika guide framöver kommer ta hand om oss och jag kommer att sy ihop ett bra program för en kommande resa dit om ett år som ni kan följa med på.