Härlig vecka i Champagne & Paris. I nästa vecka besöker jag Alsace & Bourgogne.

Hela mitt härliga gäng på Champagneresan

Efter förra veckans överväldigande text om upplevelsen på Frantzéns i Stockholm har jag fått lite perspektiv. Med tre trestjärniga besök i Champagne och Paris under veckan så framstår Frantzéns som ännu bättre och ingen av dessa tre gastronomiska tempel kom ens nära.

Men vi börjar med en liten rapport om vad som hände i Champagne och Paris. Resan startades i måndags och vi inledde med ett besök på Ruinart i Reims. Efter att ha tagit oss ner i deras källare (Les Crayéres) fokuserade vi på Blanc de blancs, dvs vitt vin gjort på enbart Chardonnay. För mig gör huset några av de ädlaste viner på Chardonnay och deras prestige vin Dom Ruinart 2007 smakade riktigt bra. Man lovordade den senaste skörden 2018 som en riktigt ”stor årgång & en klassiker”. Men detta vin får vi vänta på i säkert tio år innan det lanseras. Skördestarten var anmärkningsvärt tidig med en start redan den 22 augusti pga en extremt varm sommar.

Jag var på kvällen med tre av mina gäster på L´Assiette de Champenois hos kökschefen Lallement och smörjde kråset. Lika bra som vanligt med världens godaste såser som serverades apart i små kannor. Vi tog avsmakningsmenyn och till skillnad från Frantzén så var där ett par rätter vi inte jublade åt. Men besöket var totalt sett riktigt bra och jag återvänder mer än gärna hit igen.

I tisdags inledde vi med Moët & Chandon i Epernay. Detta gigantiska vinhus med en produktion på säkert 55 miljoner buteljer årligen har ingen direkt ikon-status pga sin storlek. Men gör man som vi och beställer en ”Vintage provning” så blir besöket riktigt bra. Deras nylanserade viner från utsökta 2012 är alldeles ljuvliga och det kommer att bli lite inköp på Systembolaget när jag kommer hem eftersom vinet är billigare i Sverige. På eftermiddagen upplevde vi raka motsatsen med Bollinger i Aÿ. Ett betydligt mindre vinhus, privatägt, lagring på begagnade ekfat av det stilla vita vinet innan blandning, vilket gör vinet annorlunda. Deras viner är enormt hyllade och genom åren har Bollinger fallit agent 007 i smaken. På kvällen avnjöt vi en Champagnemiddag som fick stämningen på min grupp att nå höjder. Men fortfarande fattar jag inte varför man serverar en torr roséchampagne till en söt dessert med frukter gratinerade med en sabayon på Champagne. Men sådan är traditionen och det känns berikande att tänja på gränserna.

Onsdagen skulle bi en riktig höjdare med först ett uttömmande besök hos Pol Roger. Efter denna tre timmars visning är man fullärd och inget lämnas åt slumpen. Alla steg i processen gås igenom innan vi får ta del av deras utsökta viner. Avslutningen av 2008 Cuvée Sir Winston Churchill var helt fantastisk och detta pinot noir-baserade vin tog slut här i Sverige på bara ett par minuter. Hemma kostade vinet 1.500:- sek. och i Reims 230 euro. Efter en utsökt lunch på Grillade på Gourmande i Epernay besökte vi utmärkta Deutz i Aÿ. Sedvanlig rundvandring och varje vinhus vill alltid få fram varför de är unika och speciella. Mitt mål är alltid att få så stor spridning och variation som möjligt. Man överraskade oss med att även bjuda på deras excellenta Cuvée William Deutz 2007.

I Reims avslutade vi besöken i torsdags med Taittinger. Källarna är bland de vackraste och turen i katakomberna är något kortare. Vi provade tre utsökta viner med 2007 Comtes De Champagne Blanc de blancs. Stämningen var på topp och förväntningarna höga när vi efter besöket åkte till tvåstjärniga Les Crayéres för en bättre tvåstjärnig lunch. Mina gäster var i himmelen efter denna femrätters meny ackompanjerad av väldigt goda viner från Champagne, Pouilly-Fuissé i Bourgogne, Crozes-Hermitage i Rhone samt Loire. Mina resor är inte de billigaste…. Men jag känner att det är oerhört uppskattat från mina gäster att jag inkluderar denna fina måltid som avslutning på innehållsrika dagar i Champagne.

Vi lutade oss tillbaka i bussen och åkte in till Paris för två avslutande nätter. På kvällen tog jag med fyra gäster till Grand Colbert som är mitt favorit-brasserie i Paris. Det känns viktigt att lämna lite fri tid för mina gäster i Paris då intressena varierar mycket.

I fredags hade jag sedvanligt bokat upp en svensk guide och buss för tre timmars sightseeing. Men guiden dök inte upp? Efter massor av telefonsamtal fick jag rädda situationen och guida själv, vilket enligt mina gäster gick riktigt bra. Vi passerade alla sevärdheter och jag berättade fritt från hjärtat om mitt älskade Paris.

Tre goda vänner hade flugit ner för att göra mig sällskap på två gastronomiska utsvävningar. Först ut var trestjärniga Guy Savoy i hans nya lokaler i byggnaden Monnaie. Denna prisade kökschef har jag följt i säkert tjugo år. Först på tvärgatan Rue Troyon en stenkast från Triumfbågen och nu för andra gången på denna nya adress. Det blev en avsmakningsmeny med modern touch. Väldigt fräscht och balanserat. Mr. Savoy kände igen mig efter alla besök och poserade glatt framför kameran. Vi drack väldigt gott. Jag brukar alltid leta efter J-F Raveneau från Chablis och jag hittade en 1er Cru Montee de Tonnerre från 2011 som var utsökt. Det blev även en vit Hermitage från Domaine Colombier innan vi avslutade med en röd Saint-Joseph från J-L Chave och ett glas Sauternes från Suduiraut av årgång 1997. Besöket var verkligen en fullträff.

Vi pausade några timmar. Jag köpte sparris på Rue Montorgueuil för 7 euro kilot. Och jag laddade batterierna inför kvällen trestjärniga middag på klassiska Ambroisie på Place des Vosges. Vi promenerade dit för att få upp aptiten. Matsalen är gammaldags och strikt liksom servicen. Vi inledde med Delamotte 2008 Blanc de blanc. Menyn bestod bara av a la carte-rätter till skyhöga priser, vilket inte förbättrade vår aptit. Det fick bli havskräftor till förrätt och kalvbräss med grön sparris till varmrätt. Men att ta 1.500:- sek. för en varmrätt är inte ok. Det blev även här en Chablis från Raveneau. Samma vin fast den yngre årgången 2014 som behöver mer till. Till den perfekt glacerade brässen en Gevrey-Chambertin 1 Cru ”Clos Saint-Jacques” från Esmonin. Vi tappade lite sugen och tyckte att en ostbit för 500:- och en dessert för 700:- inte var speciellt lockande. Vi beställde kaffe direkt efter varmrätten till hela personalens stora förvåning. Vi lämnade denna institution ganska så besvikna och något ”blåsta på konfekten”.

Nu är jag hemma igen några dagar. En ny resa till Champagne och Paris är redan inplanerad för april 2020 om någon är sugen på att följa med.

På måndag väntar nästa resa och nu flyger vi till Basel för att lära oss mer om Alsace och Bourgogne. Vi är en mindre grupp på 22 gäster denna gång, vilket förvånar mig en del. Denna resa till dessa båda klassiska distrikt är riktigt bra. Vi besöker Lorentz, Weinbach, Blanck och Hugel i Alsace. Vi bor som vanligt hos Mme. Keller på Hotel Les Remparts i Kaysersberg där vi även inleder med vår första middag på Bistro de Chambard. Vi kommer även att åta fint på enstjärniga Maximilien i Zellenberg innan vi efter två dygn i Alsace förflyttar oss 23 mil söderut till underbara Bourgogne.

I Beaune tillbringar vi tre nätter och gör fina nedslag i byarna Puligny-Montrachet, Meursault, Nuits-Saint-Georges & Chambolle-Musigny för att besöka Leflaive, Chavy-Chouet, Faiveley, Clos des Lambrays, Joseph Douhin och Jacques Prieur. Det blir riktigt god mat i Bourgogne också med avslutningsmiddag på enstjärniga Jardin des Remparts nästa fredag innan vi flyger hem från Lyon nästa lördag. Vi har en ledig kväll på torsdag och då har jag passat på att boka bord på trestjärniga Lameloise i Chagny.

Jag älskar Bourgogne, men tyvärr har priserna på främst de röda vinerna stigit i höjden vilket gjort att där är stora hål i mina Bourgogne-hyllor i vänkällaren. Jag minna när jag en gång i tiden besökte Domaine Dujac årligen. Jag köpte deras Grand Cru viner Clos de la Roche, Clos St.-Denis, Echezeaux och Charmes-Chambertin för 300:-/buteljen. Idag kostar dessa fantastiska viner 4.000:-/buteljen.

Jag vill önska er en riktigt trevlig vecka och boka gärna in er på någon av mina två WineMakers dinners på Gastro. 2 maj gästas vi av Saronsberg från Stellenbosch i Sydafrika och den 25 maj 3 Cru slottet Boyd-Cantenac från Margaux i Bordeaux.