Sydney… så underbart!

Då har jag varit på resande fot i fem dagar på min stora upplevelseresa till Australien och Nya Zeeland. Nu har jag varit i Sydney i två dygn och börjar hämta mig tidsmässigt.

Vi flög i tisdags till Singapore direkt med Singapore Airlines. Vi inledde med en mycket trevlig sightseeing med besök i den botaniska trädgården som sedan 2015 är med på Unesco´s världsarvslista. Men fuktigheten var nästan olidlig i den 28-gradiga värmen. På kvällen tog vi en god drink uppe på Marina Bay Sands (”båten”) och det fick bli en Singapore Sling för min del. Raffels Hotel som är känt för denna cocktail är stängt på grund av renovering. Efter en välsmakande drink och en fantastisk utsikt blev det en riktigt fin lokal middag nere vid Boat Quay där Chilli crab blev huvudnumret.

Det här med tidsomställning kan ställa till det. Jag gick till sängs vid midnatt och tänkte att jag behövde inte ställa klockan… på morgonen när jag gjorde mitt toalettbesök tänkte jag gå tillbaka till sängen igen, men det är bra att veta vad klockan är? Halv elva!! Och jag missade ”världens bästa frukost” på Conrad Hotel Centennial. Det fick bli en power walk istället med en tidig sushi lunch. Innan vi steg ombord på planet till Sydney i onsdagskväll blev det ännu mera blommor och blader på Flower Dome. Helt fantastiskt!

Det borde vara åldersgräns på att ta med ungar på långflygningar! Trots att man sitter på en 3-80, enormt filmutbud från en wide-screen, god mat, fin service från en vacker personal så….. kan allt förstöras om man har fyra gapiga ungar som skriker oavbrutet i åtta timmar som flygningen tar till Sydney. När sedan killen som var pappa till ungen hade världens armsvett gjorde det inte flygningen bättre. Jag sov inte en blund.

Framme på morgonen i fredags mötte min eminente guide Iris upp. En helt underbar sightseeing i fantastiska Sydney. Klarblå himmel och minst 25 grader. Första stopp var Bondi Beach. Därefter följde vi kusten in mot centrala Sydney med berättelser om förorterna som vi passerade. Det blev sedan en magisk skaldjursplatta på Nick´s i Darling Harbour. Till detta en god Sémillon från Brokenwood i Hunter Valley. På kvällen samlades vi några törsta på närliggande O-Bar på 47e våningen för en liten stänkare. Trots en stor lunch så sög det lite i tarmen och jag och två vänner gick till häftiga Rockpool Bar & Grill för en god grillad köttbit och en Fox Creek Réserve Shiraz 2009 från McLaren Vale. Vinlistan är enorm på Rockpool.. men tyvärr med priser därefter.

Igår lördag vaknade jag tidigt och tog en morning walk redan vid halv sju ner till operahuset. Gruppen samlades klockan tio och vi gick i gemensam trupp ner till Jörn Utzon´s mästerverk där vi fick en fin visning i en dryg timme. Till lunch blev det en liten test av tre olika typer av ostron uppfiskade från olika platser i närheten av Sydney i New South Wales. Magiskt goda!
Efter lunch samlades gruppen åter och vi åkte ut på en liten kryssning från Circular Quay. En trevligt berättande kapten hade många historier om huspriser och händelser på vägen längs kusten. Sydney´s förorter är så vackra även om man har svårt att förstå de hiskliga huspriserna.

På kvällen hade vi en riktig höjdare med gemensam middag på Sydney Café. Var och en fick välja tre rätter från en meny med tre olika alternativ till förrätt, varmrätt och dessert. Jag hade valt ut en Chardonnay från Yarra Valley samt en Shiraz från McLaren Vale till vår väldigt goda meny.

Idag är det söndag och i skrivande stund är det tidig morgon. 9:00 skall jag och några vänner i gruppen ta en taxi till stranden i Bondi Beach. Det är värmerekord i Australien och idag väntas 44 grader!! Det gäller att ta på högsta skyddsfaktorn. På sena eftermiddagen idag har drygt hälften av min grupp bokat in en föreställning på operahuset av ”Opera Classics”.

Imorgon blir det cykelsightseeing här i Sydney under fyra timmar samt en avslutningsmiddag uppe i Sydney Tower.
Sen skall resan packas och i den närmaste veckan väntar äventyr på Kangaroo Island, Adelaide, Glenelg, Barossa Valley och McLaren Vale innan vi flyger ner till Melbourne nästa lördag.

Jag återkommer med ny rapport om en vecka och jag måste ärligt säga att jag ”trivs som fisken i vattnet” med en helt underbar och lättsam grupp (vilket jag alltid är bortskämd med).