Underbar start i Australien med Sydney, Kangaroo Island & Adelaide..

Ännu en vecka har gått och tiden går väldigt fort när man har trevligt. I söndags hade vi en ledig dag och jag tillsammans med två vänner från gruppen tog en taxi till Bondi Beach redan 9 på morgonen. Vi var inte ensamma denna dag på stranden. Det blev säkert 10-15 dopp i det underbara havet och som vanligt badar man ”between the flags” där livräddarna har en fin uppsyn på en. Denna dag var det värme rekord och på vissa ställen i Sydney uppmättes temperaturen till 46, 7 grader vilket är den varmaste dagen på 80 år. Redan vid 3-tiden så lämnade jag med förkänning av solsting. Men innan dess hann vi med en god lunch i form av Fish & Chips och lyssnade på en härlig jazz-trio som jammade. På kvällen var vi fem personer som besökte toppkrogen ARIA efter att deras operaföreställning var avslutad. En helt lysande trerätters meny serverades och man kan lätt förstå att ARIA ligger i toppen i Sydney.

I måndags tog merparten av gruppen en fyratimmars sightseeing på cykelryggen med Bonza Bike. En underbar guide tog oss runt sammanlagt 17 km. Det var halvklart på himmeln men väldigt svettigt under hjälmen. Vi fick se väldigt mycket och vi cyklade halvvägs över Harbour Bridge. Vid varje stopp fick vi många historier berättade för oss. När vi fick frågan om vad vi helst såg fram emot att uppleva på cykelturen? Kom mitt svar blixtsnabbt! – ölstoppet!! Och sällan har en ljus Lager smakat bättre. Vi åt en god grillad fisk vid den sena lunchen nere vid Cirqular Quay. På kvällen hade vi vår avslutande middag högst uppe i Sydney Tower 360 grader. Vidunderlig utsikt och faktiskt riktigt bra mat och goda viner. Vår cykelguide hade varnat oss för tornets kokkonst. Och det visade sig att han i detta fall hade fullständigt fel. Det var lika bra som de två senaste gångerna jag varit där.

Vädret slog om fullständigt det sista dygnet i Sydney med ösregn, hagelskur och riktigt busväder. Vi blev inte alls drabbade och det var perfekt tajming med att flyga vidare till Adelaide.

Tidsskillnaden mellan Sydney och Adelaide är en halvtimme. Så det vara bara att vrida tillbaka klockan ett halvt varv. Efter landning blev vi upphämtade av vår buss som tog oss ner till Cape Jarvis för båtfärden över till Kangaroo Island. På vägen dit såg vi massor av vilda kängurus och gruppen var helt vild i bussen. Men det skulle komma mer kängurur dagen därpå. Vi bodde över natten på Hotel Seafront i Penneshaw. Det var gemensam middag med lokala råvaror som squid och lamm från ön. Till detta var det några som inledde med en inhemskt producerad Gin & Tonic. Till maten hyfsasde viner som producerats på ön.

Tidig uppstigning i onsdags och tio i gruppen samlades redan 06:30 för att promenera ner till stranden för att njuta av ett morgondopp. Ganska kallt faktiskt men det som oroade mest var inte temperaturen i vattnet utan attack från vithajar som visat sig runt ön de senaste dagarna. Sen blev det en fin heldagstur runt ön med stopp vid många sevärdheter. Först WildLife Park där vi kom närma koalabjörnar, kängurus som vi fick mata och i deras tropikarie fanns de fyra av världens giftigaste ormar. Vi besökte kolonin av sjölejon i Seal Bay och fantastiska klippformationer på Remarkable Rocks samt Admiral´s Arch. 18:00 flög vi smidigt tillbaka från Kangaroo Island till Adelaide på tjugo minuter. Denna gång har jag ändrat i programmet mot föregående resor och vi bor strandnära nere i Glenelg som är en förort till Adelaide. Halva styrkan gick denna fria kväll på Sammy´s Seafood Restaurant och njöt av havets läckerheter.

I torsdags mötte vår guide Chris upp oss för att ta gruppen norrut mot Barossa Valley. Första stoppet var Yalumba som är den äldsta vingården i Barossa. Vi fick ett koppel av viner serverade oss där Signature och Octavius imponerade mest. Vidare till Peter Lehmann där man även dukat upp för en lättsam lunch med en charkplatta. Åldrad Riesling satt perfekt liksom deras Sparkling Shiraz som verkligen föll mina gäster i smaken. Efter ett par glas av denna mousserande Shiraz ville folk köpa hem pallar av denna raritet. För min del tog Stonewell Shiraz priset som provningens största vin. På eftermiddag åkte vi till den historiskt spännande gården Rockford med sina säregna och gamla metoder. Här har tiden stått still och man använder sig fortfarande av sin gamla Basket press. Det är svårt att släpa med sig viner hem från resan, men här slank det ner en och annan butelj i kofferten. På kvällen i Glenelg gick jag, Kjell och Karin Nilsson och åt gott på en japansk restaurang där även en 2008 Penfolds Magill Estate slank ner.

I fredag åkte vi söderut till McLaren Vale med Chris som guide igen. Vi började med Wirra Wirra som blivit en av mina favoriter i området. Sam Temme körde en rundtur innan vi provade ett koppel av stora viner. Denna provning föll verkligen mina gäster på läppen och här blev en hel del buteljer inköpta. Många pratar om ”kuben” på d´Arenberg Wine Estate. Det är den smått galne Chester Osborn som byggt en rubiks kub som ett provningsrum och museum. Här provade vi åtta viner däribland The Dead Arm Shiraz. Vi skulle även avnjuta en lunch som vissa gäster utropade som resans bästa måltid So Far. Vi åkte tillbaka till hotellet för att ladda inför kvällens fina besök på Penfolds Magill Estate. Vi fick här en fem-rätters meny med matchande viner därtill. Men vi inledde med en fin provning av b.l.a Yattarna, Magill Estate och Grange 2011. Helt magiskt bra.

I skrivande stund är det morgon här i Adelaide och om någon timme skall vi åka till flygplatsen för att flyga ner till Melbourne. Där väntar Yarra Valley och vinbesök samt tennisen på årets första Grand Slam turnering: Australian Open. På tisdag flyger vi över till Christ Church på Nya Zeeland för nya äventyr med valsafari i Kaikoura, vinbesök i Marlborough innan vi tar båten över till Wellington.

Ny rapport kommer om en vecka och denna helt fantastiska resa flyter på utan några problem.