Cannes & Mirazur *** i Menton bjöd på fina upplevelser

Trestjärnig lunch i köket på Mirazur i Menton

Cannes är en av mina favoritplatser i Europa och hela världen. Här blandas man in i det franska vardagslivet med affärer, marknadsplats, caféer, restauranger och närheten till underbara stränder. Vi har unnat oss att ligga på Le Benítier strax runt hörnet från hamnen, där vattnet är bättre. Allt känns så avslappnat.

På gatan Saitne-Antoine ligger ett koppel av restauranger på rad och vi har funnit en ny favorit: Le Marais. Här kan man välja bland 6 förrätter, 6 huvudrätter samt 6 desserter och priset är 32 euro p.p. Att få en hemlagad foie gras, en perfekt medium/rare oxfilé med grönpepparsås och en créme brulée för dessa pengar känns verkligen ok. Och det var alldeles utsökt.

Sen har jag och Lis ”bråkat” om vem som gör Cannes bästa pizza. Lis hävdar att La Piazza är bäst och jag grannen La Pizza Cresci (som är det legendariska pizza-stället med tre ställen i Nice och ett i Cannes). Efter besök på båda så fick jag rätt och tog detta resultat med glädje, även om hon stått på sig under många år.

Ett annat besök som är ”ett måste” i Cannes är på fisk-och skaldjursrestaurangen Astoux & Brun. Här är det lång kö på kvällen och man får en nummerlapp i handen. Även om det är tio nummer före så går det snabbt. Det ryktades om att man fått in ostron från Irland ”Ostra regal” No. 3 som till och med skulle slå franska Gillardeau på fingrarna och jag måste hålla med. Sen en utsökt Moules Marinierés efter det till en sval vit Bandol gör livet rättvist.

Vi längtar redan tillbaka till Cannes och en rekommendation är Hotel Splendid, mitt i smeten med rumspriser som passar samtliga plånböcker beroende på storlek på rum, mot gatan eller havsutsikt. Vi kommer att återvända och då kanske med ett val av ett större rum och en liten balkong. Först får jag vinna på tipset.

Men veckans höjdare var i lördags. För ett år sedan hade vi ett bord på Mirazur med sina trestjärnor alldeles vid den italienska gränsen i byn Menton. Men Covid satte stopp för vårt besök, då man sköt fram på öppningsdatumen. Nu var vi på plats för en lunch i lördags. Vi hade hämtat upp vännerna Camilla & Mats Nihlén på flygplatsen i Nice och vi körde trettio minuter för att checka in på vårt hotell i Menton.

Mauro Colagreco är 50/50 Italienare/Argentinare och fick utnämningen världens bästa restaurang 2019. Han har arbetat under en lång rad av fantastiska kökschefer i Frankrike som Bernard Loiseau i Saulieu, Alain Passard på Arpege i Paris, Alain Ducasse i Monaco samt Guy Savoy i Paris… samtliga trestjärniga kockar. Även om skolningen kom från Frankrike så har mest Mauro inspirerats från det spanska köket. 2006 öppnade han Mirazur i Menton och året därpå fick han en stjärna i guide Michelin. 2008 kom restaurangen med på TOP 100-listan i världen och 2012 fick Mauro sin andra stjärna. 2014 rankades Mirazur 11:a, vilket var högst i Frankrike, 2016 6:a, 2017 4:a. 2018 3:a och 2019 3 stjärnor i Guide Michelin samt ”Best restaurant in the World”.

Nu var det dags. Vi välkomnades med en överraskning att vi inte skulle få sitta i restaurangen utan i deras ”provkök” där man kreerar rätter och vi skulle få ha egna kockar, servis och sommelier som tog hand om oss. Hur kul är det? Först en besvikelse, men under resans gång visade det sig att vi fått en enorm uppgradering. Och lunchen skulle bli ett av mitt livs mest minnesvärda restaurangbesök.

Mirazur Universe är deras koncept och man skapar maträtter mellan himmel och jord beroende på hur månen och planeterna står på himlakroppen. Man har sin egen kalender som man kan följa på deras hemsida för att vara beredd på vilket tema man kan förvänta sig vid besöket. Man har fyra kategorier: rot-dag, löv-dag, blom-dag eller frukt-dag. I lördags var det en frukt-dag och samtliga rätter var inspirerade av olika frukter. Men självklart fanns det med andra godsaker som skaldjur, fisk och kött i rätterna.

Vår sommelier Tómas var portugis och vi hade många gemensamma vänner. Stämningen blev på en fantastiskt hög nivå, då det skämtades rejält mellan rätterna. Vin-priserna var väldigt höga och jag fick verkligen slå knut på mig själv för att hitta några viner som passade plånboken. Vilka viner drack vi då? Vi inledde med en Champagne 2013 från P.Pouillon i byn Aÿ. En alldeles utsökt Blanc de blancs från ett fantastiskt år. Vidare en Jardins des Babylons på druvan Gros Manseng från Jurancon i sydvästra Frankrike. Det är sonen till den legendariske Pouilly-Fumé producenten Didier Dagueneau som tagit ut svängarna och landade perfekt med båda fötterna på jorden. Sen en ny favorit: Dolia från Chateau Hauvette 2015 i närheten av Les Baux. Vinet är gjort på gamla Roussanne-stockar och är himmelskt gott. Camilla dricker inte vitt vin utan jag valde en lättsam Cabernet Franc från Saumur-Champigny i Loire från Domaine Guiberteau, som passade bra till rätterna från havet. Till vår kalv valde jag ett vin från ännu en nyfunnen favorit från Bourgogne. 2015 Volnay 1 Cru ”Ronceret” från Nicolas Rossignol. En explosiv, fruktdriven alldeles underbar Pinot Noir i en lite mer modern stil. Denna producent upptäckte jag i Bourgogne i våras. Mina vänner var sugna på mer rödvin!? Och det blev en 2010 La Poja från Allegrini i Veneto, som vi skall besöka på onsdag. Detta ikon-vin är producerat på Corvina-druvan och har blivit en riktigt raritet i Valpolicella-området.

Maten var alldeles lysande och deras skapelser var oerhört vackra. Kokkonsten är väldigt modern, men det är mat som serveras på tallrikarna och inget trams. Man hade inte riktigt samma jämnhet genom hela menyn som Villa Madie. Topparna var enorma och så kom några rätter som drog ner betyget något, då jag b.l.a tänker på kalven till varmrätten som inte var något speciellt. Hela stället är fantastiskt och jag återkommer mycket gärna igen. För på Mirazur händer det saker i köket.

I skrivande stund är det måndag förmiddag. Vi anlände igår till Sirmione vid Gardasjön. Vännerna Charlotte och Staffan anslöt till gänget och här stannar vi under två dygn. Fokus ligger på god mat och upptäckter på detta oerhört vackra ställe. Vi är inte ensamma här kan jag berätta, utan väldigt många turister har hittat hit.

Imorgon tisdag förflyttar vi oss till Verona för ytterligare tre nätter. Bra restauranger är bokade efter Francesco Allegrini´s rekommendationer. Toppen blir garanterat besöket på Perbellini med sina två stjärnor på onsdag kväll. Anledningen till detta besök är att vi köpt biljetter till operan Turandot på torsdag kväll. På fredag bär det hemåt och vi lär landa i Laröd på lördag kväll efter tre mycket innehållsrika veckor.