Första Bordeauxresan är nu genomförd och nu inväntar jag nästa grupp

Fin solig dag i Sauternes då vi besökte Chateau Guiraud som är 1er Grand Cru Classé

Den första Bordeaux-resan är nu avslutad och jag har precis tagit farväl av gruppen som nu sitter på flyget på väg hem. På måndag inväntar jag grupp nummer två. Under tiden skall jag bara koppla av här i Bordeaux och ladda batterierna.
Veckan har varit fantastiskt bra med väldigt fina besök och strålande väder med en temperatur på strax över tjugo grader. När vi landade i måndags var det regnigt, men det skulle bli betydligt bättre.

Vi inledde med en lunch på Sources de Caudalíe i Pessac-Léognan där den tidigare alpinisten Cathiard (han är ganska okänd då han alltid kom tvåa efter Jean-Claude Killy)investerat stora summor pengar med först att köpa Cru-slottet Smith-Haut-Lafitte och därefter byggt upp en fint spa-hotell med restauranger. Efter den välsmakande lunchen besökte vi Domaine de Chevalier där vinmakaren Remí Edange tog emot. Den lilla produktionen av deras vita vin är imponerande och så fick vi även prova deras högt poängsatta 2018. Besöket handlade mycket om alla besvärligheter under 2021 som inleddes med frost och därefter problem med hagel. I Sauternes kommer man inte att producera en enda droppe sött vin detta år.

Att göra en resa till Bordeaux är för mig som arrangör alltid utmanande. Gastronomin är nog den sämsta i hela Frankrike och efter denna resa har jag bytt ut två krogar till nästa vecka. En restaurang som jag besökt säkert 20 gånger har plötsligt blivit helt oduglig. Sen har vi trafiken med alla köer samt alla rödljus. Man kan få sammanbrott för mindre.

I tisdags hade vi den mest späckade dagen under alla år som Bordeauxresearrangör. Vi inledde med Chateau Lascombes 2 Cru i Margaux. Detta slott har de senaste åren gjort enorma positiva förvandlingar och man förtjänar verkligen sin 2 Cru-status. Vidare till resans kanske bästa provning på Chateau Léoville-Poyferré i St.-Julien där amerikanska Lori satt ihop en provning av tre stora årgångar: 2015, 2010 samt 2005. Kan Bordeauxvin bli bättre. Ljuvliga cedertoner, tobak i ett ädelt utspel där man känner att dessa viner vinner med tid i källaren. Vi provade choklad med olika kakaohalter till dessa storstilade viner. Därefter efter en god lunch besökte vi Chateau Lynch-Bages som snart öppnar upp efter fyra år av nybyggnationer och renoveringar. Man fick en känsla av mån-bas Alpha när vi besökt detta hypermoderna slott, om man nu kan kalla det slott då vineriet passat bättre i Kalifornien. Men vinerna är fantastiska och detta 2 Cru slott förtjänar absolut en 2 Cru status. Vidare till en gammal favorit i St.-Julien: Chateau Gruaud-Larose med ett modernt utsiktstorn på egendomen med utsikt över deras ägor. En 2003:a gjorde samtliga på väldigt gott humör.

I onsdags var det söta viner för hela slanten. Under denna vecka har vi haft fenomenala guider som gjort att besöken inte blivit långtråkiga eller tjatiga, då variation varit stor på besöken. Chateau Coutet ligger längst norrut i Barsac och här har man lidit enormt detta år då frosten slog till. Provningen var underbar och jag kan fortfarande känna eftersmaken av 2010:an. Vidare en god lunch i byn Sauternes med sedvanlig Foie Gras innan vi besökte Chateau Guiraud som ägs av fyra olika intressenter som Domaine de Chevalier, Chateau L´Angelus samt Chateau Canon-La-Gaffeliére + en ny huvudägare som för mig är okänd. I Sauternes är vinerna mer koncentrerade och söta än i Barsac och mycket av besöket handlade om deras organiskt uppodlade fält med insektshotell och mycket annat för att få en rätt balans ute på fälten.

På kvällen hade vi en frikväll och jag samt några kamrater hade bokat bord på tvåstjärniga Le Pressoir d´Argent – Gorden Ramsay. Kvällen var mycket bra med en välsmakande fem-rätters meny, även om man inte riktigt nådde upp till den exceptionella nivå jag varit med om här tidigare. Man tar bra betalt för vinerna och vi hittade lite intressanta viner till vettigare pris är klassisk Bordeaux som: Bernard Moreau 1er Cru Chassagne-Montrachet från Bourgogne, 2013 Cote-Rotie ”Grande Places” J-M Gerin från Rhone samt en 2010 Bandol från Chateau Pibarnon i Provence.

I torsdags besökte vi den högra stranden med mer lerjord i Pomerol och St.-Emilion. Först ut var Chateau Beauregard i Pomerol med sin fruktdrivna och generösa karaktär. Vidare till Chateau Canon-La-Gaffeliére där Emilie är en helt enorm guide som inte lämnar något åt slumpen. Här provade vi tre viner med 2016 som främsta vin. Vi skulle sedan avnjuta resans bästa måltid på Restaurant Le Tertre i Saint-Emilion. De nya ägarna håller minst samma klass som den tidigare krögaren Jean-Claude.

Ett brasserie som jag alltid varmt rekommenderar är Les Noailles och på kvällen var det många i gruppen som sökt sig till detta ställe. Underbara ostron från Arcachon följt av grillad kalvnjure med fransk senapssås stod på min meny denna kväll.
Igår fredag hade vi en sista dag och det var på Chateau Mouton-Rothschild i Pauillac. P.g.a restriktioner fick vi dela upp gruppen där första gänget fick åka till deras 5 Cru slott Chateau Clerc Milon och prova D´Armailhac 2012, Clerc-Milon 2014 samt Mouton-Rothschild 2011. Vanligtvis brukar man alltid bjuda på fatprover, men denna gång ville man visa viner med begynnande mognad, vilket uppskattades mycket. Den andra gruppen fick besöka slottet Mouton som nu genomgår stora renoveringar och vi kom inte in i deras museum med alla etiketter. Men vi fick se familjen Rothschild´s mycket imponerande samling av 100.000 buteljer. Mina gäster var helt lyriska över denna dag.

Till nästa vecka är där några små ändringar i programmet, vilket jag återkommer till nästa helg på denna blogg då jag kommer med nya rapporteringar.

Det fylls på rejält på nästa års resor och nu är det nästan endast till Provence och Rioja/San Sebastian som jag har några ströplatser kvar, annars är det mesta fullbokat. I eftermiddag skall jag kolla på Rögle-Djurgården i SHL på min dator och imorgon är det inte omöjligt att jag skall gå på fotboll här i Bordeaux, då man spelar hemma mot Reims.

Jag är så oerhört tacksam över att få rå om så underbara resenärer. Besöken har varit helt magiska och det är bara maten som fortfarande kan förbättras. Snart är jag i mål efter 8 resor på 10 veckor…. Men jag tror jag överlever!

One thought on “Första Bordeauxresan är nu genomförd och nu inväntar jag nästa grupp

1. Hej Håkan,
    Vi har stora förväntningar för nästa vecka efter att ha läst din blogg.
    Vi har bokat lunch på fredag på vinmuseet. När tror du vi är tillbaka från Mouton?

Hur gick det att boka in på KLM? Är lite konfunderad över Gabriellas instruktion om att vi skall fylla i en hälsodeklaration på nätet efter platsbokningen.