Nu väntar Bordeaux…

Botrytis angripna Sémillondruvor på Chateau Suduiraut i Sauternes

Miguel Roquette från Quinta do Crasto i Dourodalen var här i Helsingborg och gästade mig i veckan. Efter ett inledande bastubad på Pålsjöbaden i onsdags åt vi en bättre middag hemma hos mig och Lis. Per & Sara från Gastro stod för maten och det var en perfekt uppladdning inför den stundande vinmiddagen nere på Gastro kvällen därpå. Miguel är min fadder i Confraria do Vinho do Porto där jag är dubbad till Cavaleiro (riddare). Denna ärofyllda titel fick jag 2012 p.g.a riklig konsumtion och marknadsföring av Portvin. När denna mycket goda vän kom på besök fanns det inga gränser för vad som skulle öppnas i vinkällaren hos mig. Det blev ett bra batteri bestående av 2006 Taittinger Comtes Champagne, 2001 Chateau Rieussec – Sauternes, 2009 Ex-Voto vit Hermitage från Guigal, 2006 L´Ancely från Chateau de la Negly i Languedoc samt Corteo Syrah från Bodegas El Nido i Jumilla. Kvällen på Gastro blev en succé där Miguel var helt outstanding som presentatör av sina sex olika viner serverade till en tre-rätters meny.

Idag är det söndag och jag skall packa resväskan igen. Imorgon åker jag på årets sista gruppresa och Bordeaux står på programmet. Denna resa har alltid varit min populäraste resa. Bordeaux är lite av ”facit” i vinvärlden och har man som jag nycklar in till de främsta slotten som Chateau Margaux och Chateau Mouton-Rothschild är det inte svårt att fylla denna resa. Jag kör samma resa vid denna tid även nästa år och den är redan fulltecknad med en kölista på 15 resenärer. Jag har redan föranmälningar till 2019.
När vi landat i Bordeaux imorgon 11:15 åker vi direkt till Graves-distriktet. Vi äter en god lunch på Sources de Caudalie som ägs av Chateau Smith-Haut-Lafitte. På eftermiddagen besöker vi min vän Remí Edange på Grand Cru-slottet Domaine de Chevalier. Efter provning av både deras vita som röda vin åker vi in till centrala Bordeaux och checkar in på Hotel Majestic där vi bor under fem nätter. På kvällen äter vi gott på Les Noailles.

På tisdag står Medoc på programmet. Först ut är 1 Cru-slottet Chateau Margaux. I Margaux står vinerna för elegans och när vi färdas norrut genom distriktet ökar intensiteten och kraften i vinerna. Strax innan lunch på Café Lavinal i Bages-Village besöker vi en av mina stora favoriter: Chateau Léoville-Poyferre i Saint-Julien. Vid primeur-provningar brukar alltid detta 2 Cru slott placera sig i toppen och för mig är man en ”super seconds”. På eftermiddag stannar vi till i Pauillac och får en provning på Chateau Pichon-Baron. Jag har följt slottet sedan deras storslagna 1990a och detta vackra slott imponerar alltid stort på mig. På kvällen äter vi på Gordon Ramsay´s bistro.

På onsdag blir det söta viner i Sauternes och på bilden ser ni några botrytis-angripna druvor från förra årets skörd. Jag har som regel att alltid trycka ner några buteljer storstilad Sauternes i mitt bagage. Vi får se vad de båda slotten Chateau Guiraud och Chateau Suduiraut har att erbjuda denna gång. Självklart blir det Foie Gras som förrätt när vi äter en god lunch på Le Saprien. Kvällen är fri i Bordeaux och jag har bokat ett bord på tvåstjärniga La Grande Maison som drivs av min favorit Pierre Gagnaire. Jag har aldrig tidigare besökt denna krog, vilket jag med stor spänning ser fram emot. Pierre Gagnaire har jag följt under säkert 25 år. Först i Saint-Etienne där han fick sin tredje stjärna. Denna tog han med sig till Paris på Rue Balzac, där jag har ett bord om två veckor.

På torsdag åker vi över till den högra stranden och de båda områdena Pomerol och Saint-Emilion. Vid primeur-provningen i juni nere i Bordeaux av årgång 2016 blev jag mäkta imponerad av Chateau Canon-La-Gaffeliére. Därför har jag bokat ett besök på slottet denna förmiddag. Vi besöker även Chateau Petit-Village i Pomerol innan det blir en bättre lunch uppe i byn Saint-Emilion på Le Tertre. Kvällen är fri i Bordeaux och inget är förbokat i dagsläget.

På fredag avrundar vi med en hel förmiddag uppe i Pauillac på legendariska Chateau Mouton-Rothschild. Jag lägger detta besök för sig själv eftersom man sedan renoveringen har byggt ett fint museum för att visa upp alla originaletiketter. Berömda konstnärer på Miró, Chagall, Kandinsky, Warhol, Picasso, Braque m.f.l har här designat etiketterna. Det blir även en fin provning på Mouton, Clerc-Milon samt d´Armailhac. På kvällen blir det middag på L´Orleans runt hörnet från vårt hotell. Innan jag flyger hem vid lunchtid på lördag blir det lite inköp av Foie Gras och Raclette till kvällens middag.

Det är alltid lika kul att komma tillbaka till underbara Bordeaux!