Rapport från Bordeaux och nu väntar VM-kval mot Italien

Bordeaux. Ja det är lika lyckat och trevligt att besöka som alltid. Härligt höstväder med solsken från en klarblå himmel och strax över tjugo grader. Vackra färger ute på vinfälten och vingårdsägarna lägger en brokig säsong bakom sig. Först vårfrost i slutet av april och därefter en ovanlig hetta under sommaren med minimalt med regn. På samtliga besök under veckan var man väldigt positiva över den skörd som man bärgade för en månad sedan. Så kvalitetsmässigt är 2017 att räkna med.

Vi inledde på Domaine de Chevalier i Pessac-Léognan där vi direkt fick reda på skillnaderna i vinifieringen mellan rött och vitt vin. Man pratar ofta om att man tagit upp kampen med Bourgogne om att producera viner i världsklass och att även priserna följer efter. Efter att ha provat slottets vita Grand Cru Classé håller merparten av gruppen med, även om man är lite ovan med den något ekiga karaktären på en Sauvignon Blanc/Sémillion blandning.

I tisdags skulle bli en riktig höjdardag. Först ett besök på Chateau Margaux. Här går man andäktigt omkring och lyssnar på berättelser om deras historia, förändringar efter en omfattande ombyggnad av slottet och vinets förträfflighet. Vår guide var något spänd i början för att mjukna upp och avsluta som ett charmtroll. Att inleda med 2009 Pavillon Rouge du Chateau Margaux är imponerande. Men det skulle visa sig att första vinet Chateau Margaux i årgång 2004 skulle ta oss upp till högre höjder. Få hade testat ett bättre vin tidigare. Det är fantastiskt att få besöka detta 1 Cru slott och mina ingångar här gör att mina resor till Bordeaux blivit så omåttligt attraktiva. Vi skulle ta oss norrut till St.-Julien och 2a Cru slottet Léoville-Poyferré. Den svenska flaggan var hissad och vi kände oss väldigt hedrade. Min gode vän Lori välkomnade oss. Jag har träffat henne tidigare på Chateau Petit-Village i Pomerol. Nu arbetar hon här sedan fem år tillbaka i tiden. Efter rundvandring fick vi en provning på deras 2016 från fat, 2012 samt 2005. Till detta hade man satt ihop en provning med exklusiv mörk choklad. Sao Tomé 67 % Forestero till 2016. Cuba 75 % Trinitario till 2012 och Madagascar 75 % Criollo till den fenomenala 2005an. Efter en god lunch avslutade vi dagen i Medoc med Chateau Pichon-Baron 2 Cru. Ett imponerande slott där försäkringsbolaget AXA-millesimé tagit vinerna till högsta klass under de senaste sjutton åren. Fyra viner provades, där 2011an var överraskande god.

Onsdagen bjöd på lika fint väder och vi styrde kosan söderut mot Sauternes. Den tidiga morgondimman hade lagt sig och vi anlände på Chateau Guiraud i tid. Här har jag ett gammalt minne från ett besök för säkert tjugo år sedan och det är kanske därför jag inte vågat mig hit igen med några grupper. En av mina gäster frågade ägaren på slottet – Hur mycket socker tillsätter ni i eran Sauternes? Och följdfrågan var om man plockade med maskin? Nog om denna fadäs. Denna gång fick vi ett väldigt fint besök. Men provningen skulle överträffas på Chateau Suduiraut där vi fick prova 2013, 2006 samt 1999. Mina gäster handlade på sig som galningar och sällan har jag skådat sådan glädje och kärlek till detta underbara söta vin. På lunchen serverades självklart en Foie Gras med en 2008 Chateau Nairac från Barsac.

Kvällen var fri i Bordeaux och vi var sju personer som gästade tvåstjärniga La Grande Maison – Bernard Magrez som drivs av mästaren Pierre Gagnaire. Pierre Gagnaire har jag följt från både två till tre stjärnor i Saint-Etienne samt tre stjärnor på Rue Balzac i Paris. Restaurangen låg inte precis i centrum och jag blev imponerad över det pampiga slottet där krogen låg inrymd. Kvällen skulle bli mycket bra och besöket väl värt sina två stjärnor. Vinpriserna på Bordeauxviner är hutlösa varför vi valde att dricka viner från Rhone och Provence istället. Champagne de Sousa Blanc de blanc, Vit Saint-Joseph från Pierre Gonon, Vit Hermitage från Domaine Colombier samt en 2007 Chateau Pibarnon från Bandol.

I torsdags åkte vi över till den högra stranden. Först ett mycket bra besök på Chateau Canon La Gaffeliere. Jag blev mäkta imponerad av 2016 vid primeur provningen i Bordeaux i juni. Därför tänkte jag att det var kul att besöka slottet med min grupp. Vi provade här vin från tre av ägaren Nieppeg´s slott. Vidare åkte vi till Pomerol och det lilla slottet Chateau Petit-Village med sina 10 hektar. Vi avslutade här med två karaffer av ett vin som serverades blint. 2000 var helt fantastisk och vi var alla på gott humör när vi kom in till byn St.-Emilion för en fantastiskt god lunch på Le Tertre. Vi fick även en dryg timme i solskenet nere på torget där vi njöt av pilsner, Armagnac och cigarrer. På kvällen var vi fem som bokat bord hos min favorit Gordon Ramsay på krogen La Pressoir d´Argent innen på Grand Hotel. Vilket besök! Utan tvekan trestjärnig nivå och mina rätter var det bästa jag upplevt under hela 2017. Tartaren med caviar och ostron, piggvar på sitt ben samt kalven är signaturrätter som jag kan äta många gånger. Helt otroligt bra och vi fick även se det fina köket. Vi drack 2008 Moët, 2014 Saint-Aubin 1 Cru från Lamy, 2011 Condrieu Breze från Louis Cheze, 2012 Domaine de la Grange des Péres från Languedoc, ett glas 2010 Fieuzal samt Hengst Vendange Tardive Gewurztraminer från JosMeyer till desserten.

Vår sista dag på resan var i fredags och då hade vi bara ett enda besök. 10:00 på Chateau Mouton-Rothschild. Detta besök tar alltid närmare tre timmar. Först genomgång av familjen och slottets spännande historia om projekt i alla världens hörn. Därefter besök i deras nybyggda faciliteter som är mäktigt imponerande. Konstskatterna och muséet med samtliga originaletiketter tar sin tid att beskåda. Som avslutning en fin provning av fatproverna av 2016 d´Armailhac, Clerc Milon samt Mouton-Rothschild. Man anser själva att denna Mouton är den bästa sedan 1986. Och visst imponerades vi över kvalitén. Det blev sedan lunch inne i Bordeaux på egen hand och trevlig avslutningsmiddag runt hörnet från vårt hotell.

När jag nu sitter denna lördagsmorgon på mitt hotellrum och sammanfattar denna resa och slutet på en fin säsong med mycket resande sedan 1 september, så är jag väldigt nöjd. Att få hålla på med sin hobby som arbete är en ynnest. Att få umgås med så trevliga människor och nya bekantskaper är väldigt berikande. Sen att få testa världens godaste viner och besöka deras gårdar samt njuta av högklassig gastronomi är inte helt fel. Men nu skall det bli gott att få komma hem och ta hand om både min kropp och Lis känns väldigt skönt. Och redan ikväll har vi bjudit hem trevliga vänner på både Foie Gras och Raclette från Bordeaux.

I veckan väntar vinkurs och temat är inte helt oväntat Bordeaux. På torsdag kör jag en vinkväll på Pålsjö krog med några vänner. Sen bär det iväg upp till Stockholm och ett litet uppdrag för Verdana Fond & Försäkring där min son Markus arbetar. Först skall jag äta lunch med Patrik Andersson på Sturehof. Och vid 17-tiden börjar upptakten inför VM-kvalmatchen mellan Sverige och Italien. Jag skall kåsera om Italiens viner för 55 inbjudna gäster och kunder till Verdana. Andreas Andersson som varit proffs i Milan samt spelat i IFK Göteborg och AIK kommer att berätta om sin syn på matchen. Andreas har nära kopplingar till Verdana och vi har träffats förut. Sen blir det match på Friends Arena och vi håller tummarna. Jag bor hemma hos Markus och Sofia på söder och jag flyger hem på lördag för att gå på trevlig middag hos Bosse och Lill.

Ha en riktigt fin vecka!