Årets vin kommer att få en ”touch av Sverige” på vingården Wine & Soul..

Fottrampning av druvor i lagares på vingården Wine & Soul i Dourodalen. Kan försäkra er om att årets årgång kommer att ha en "svensk touch"

Igår fredag landade jag och min grupp i Porto efter mellanlandning i Lissabon. Mellanlandning i Lissabon skall man tydligen inte göra, för där fastnar bagaget väldigt ofta enligt säkra källor. Så här dagen därpå är vi återigen lyckliga då våra väskor hittat rätt efter ett dygn på villovägar. Jag kan bara nämna att skall man införskaffa några nya kläder av hyfsat snitt är inte Pinhão uppe i Dourodalen det rätta stället. Här har tiden stått stilla och man jobbar med sina gamla Portvinstraditioner.

Vi inledde vår resa med en bättre utsökt lunch hos Quinta do Vallado. Alltid vällagat och goda viner därtill. Jag och min grupp bor på fashionabla Vintage House de nästkommande tre nätterna och alla mina gäster fullständigt älskar hotellet med dess underbara pool och service.

Vi åt en välkomstmiddag på hotellet som var riktigt bra. Jag är alltid lite skraj eftersom gastronomin kan variera från gång till annan. Efter ett rejält glas Fonseca 20 years Tawny somnade både jag och mina gäster väldigt gott.

Idag har det varit en fantastisk dag med besök hos vännerna Sandra & Jorge på vingården Wine & Soul. Vi hade tur att skörden är rekordtidig så att vi fick möjlighet att trampa druvorna i lagares till prestigevinet Pintas. Årgång 2017 kommer självklart att bli av en exceptionell kvalitet. Vi fick prova hela deras koppel av välgjorda viner från det vita GURU, genom en rad röda med Pintas som toppvin för att avsluta med Portvin. Både Tawny 10 years och Vintage Port 2015.

Vi hade därefter ett besök hos Dow´s Quinta do Bomfim där vi gick igenom hela processen och fick se deras robot krossa druvorna innan jäsning och fortifiering. Här provade vi tre ”single Quinta” från Dow´s, Graham´s samt Warres innan vi njöt av en bättre lunch i deras representationsvilla, Självklart startade vi med ett glas White Port/Tonic innan lunchen serverades. Som avslutning två av mina favoriter: 20 years Tawny från Graham´s samt 2000 Graham´s Vintage Port.

Dagarna fortsätter i ett lugnt tempo och imorgon söndag åker vi båt på Dourofloden bort till Quinta do Crasto. Här blir det en heldag med provning, bad i deras infinity pool samt en god lunch där vi kommer att få smaka på några av deras ikonviner. På kvällen lyfter sig gastronomin flera klasser då vi skall avnjuta en avsmakningsmeny hos kocken Rui Paula på hans restaurang DOC med matchande viner därtill.

På måndag lämnar vi lugnet i Dourodalen för Porto. Här blir det provning på Taylor´s med öppning av Vintage Port med tång. En god lunch på Reitoria och dagen därpå ett VIP-besök på Graham´s lodge med en Tawny-provning och efterföljande lunch. Här blir vi serverade deras möra köttbit från Galicien: Vaca Velha.

På onsdag flyger min grupp hem på morgonen och jag stannar kvar för att ladda batterierna. Det blir säkert avkoppling på stranden innan jag på kvällen skall äta middag hemma hos Miguel Roquette på Quinta do Crasto.

På torsdag anländer en ny grupp på 34 personer och jag gör en nerbantad resa upp till Pinhão med Dow´s, Vintage House, DOC, Quinta do Crasto innan vi på lördag åker tillbaka till Porto för en sista dag med Graham´s och middag ute vid kusten innan vi flyger hem på söndag.

Alltså 10 hela dagen i ett soldränkt Portugal. Jag trivs som fisken.. och underbara människor att ta hand om och skämma bort.

Jag kommer att prova en hel del 2015 där bara en handfull vingårdar deklarerat en Vintage Port.

Ha en fin vecka och ta gärna ett gott glas Port!