Rapport från en fantastisk vecka i Dourodalen & Porto

Fin lunch på Quinta do Crasto på deras ljuvliga terrass. Vi bjöds på b.l.a deras 2015 Reserva, 2015 Tinta Roriz samt 2012 Vinha do Ponte

Jag kan verkligen förstå att resan till Dourodalen & Porto är en av mina populäraste resmål. De flesta har inga stora tankar om Portvin och portugisiska viner. Men efter en vecka i Portugal med mig är man helt såld. Självklart kan man göra en resa på egen hand. Men kryddan på moset är mina ingångar på ställen som inte annars tar emot besökare.

När vi landade i måndags i ett Porto med kraftig dimma åkte vi med vår chaufför Alberto som jag anlitat säkert 15 gånger vid mina resor i Dourodalen upp till Quinta do Vallado. Cristina tog som vanligt emot oss och välkomnade oss till bords. Deras svala Prima, ett vitt vin på Moscatell fungerade perfekt till våra rostade mandlar, den portugisiska korven och vår förrätt som var en rostbiffsliknande carpaccio med klassiska tillbehör. Vi längtade efter rödvin och in kom deras endruvsvin på Sousão. Mina gäster drack vinet i stora klunkar och vinet matchade vår grillade baby get perfekt. Som avrundning fick vi ett glas av deras Reserva Fields Blend innan min favoriträtt dukades fram. Deras underbara mandelkaka likt en toscakaka med vaniljglass och till detta en 20 years Tawny. Vi var i himmelen.

På kvällen åt vi en gemensam middag på vårt fina hotell Vintage House. Tyvärr håller inte maten samma klass som hotellet och detta har genom åren varit ett problem för mig. När mina gäster fick serverat sig frukosten dagen därpå var man lyriska igen och jag bjöd generöst på den vackra utsikten ut mot floden.

Sandra på vingården Wine & Soul välkomnade oss med öppna armar i tisdags. Skörden av de gröna druvorna startade för en vecka sedan och man räknar med att plocka de blå druvorna under nästa vecka. Jag har följt Sandra och hennes man Jorge sedan starten 2001 och för varje besök har det skett lite förändringar. Efter en kort rundvandring provade vi 7 viner. Deras vita vin Guru är bland de bästa i landet och finns tillgängligt på Systembolagets beställningssortiment. Med spänning skulle vi få prova deras röda Pintas 2016 som dagen innan vårt besök fått den högsta poängen av Robert Parker för ett rött vin 2016. 96 poäng. Vinet var ljuvligt med en fin framtid och jag hoppas att många av deras 3.000 buteljer av vinet för en chans att visa sin storhet om 10-15 år. Deras nylanserade Vintage Port 2016 var också helt magisk och här har Parker varit lika positiv. Mina gäster var lyriska efter besöket då många inhandlat någon butelj.

Vi åkte ner för slänten till Pinhão igen för att besöka Dow´s Quinta do Bomfim. Min vän Euan Mackay som besökte mig och Lis i Helsingborg för en månad sedan tog emot oss. Här fokuserade vi på en provning av 2016 Vintage Port. Vi satt likt en skolklass i deras provningsrum och fick förklarat för oss varför man deklarerat 2016 som en ”klassisk Vintage”. Man hade en regnig vår följt av en varm sommar där regnet i september gjorde att man kunde skörda druvor av en optimal kvalitet. Graham´s var söt och god som vanligt. Quinta do Vesuvio faktiskt ytterligare en dimension upp i koncentration och slutligen Dow´s som var sedvanligt torrast i samlingen med ett väldigt robust utspel. Varje vin har sin tydliga personlighet och det är svårt att utropa en vinnare, men skall jag lyfta fram något vin är det Graham´s. Vi åt en fin långlunch uppe i deras privata villa med en white port / tonic som start innan maten serverades i bufféform. Euan presenterade vinerna mycket trevligt och avslutningen med en Graham´s Vintage Port 1983 satt väldigt fint. Det blev sedan lite avkoppling vid vår fina pool. På kvällen delades gruppen upp då det var frikväll. Vi var några som gick ner till floden och åt lite grillat kött.

I onsdags hade jag bokat in en heldag med Quinta do Crasto. Vi bordade vår båt på förmiddagen och åkte lugnt längs den stilla floden i en timme. Vid kajen blev vi upphämtade och fick sitta på flaket på en mindre lastbil när vi åkte uppför slänten. Vi var som små barn och alla jublade under färden. Crasto har en infinity-pool som är fantastisk och här tillbringade vi en timme med svalt vitt vin och rosé då man hade dukat fram snacks. Vi åt sedan en riktigt god lunch på deras terrass och blev presenterade deras ljuvliga viner från 2015: Superiour, Syrah Superiour samt Reserva innan vinmakaren Manuel Lobo dök upp med den snart lanseringsklara Tinta Roriz 2015 samt ikon-vinet Vinha da Ponte 2012. Vi var lyriska och stämningen på topp när vi åkte hemåt med båten med lite LBV Port innanför västen. Crasto är fenomenala.

På kvällen transporterades vi med vår buss ca. 20 minuter till Restaurante DOC. Det är en avsaknad av riktigt bra matställen uppe i Douro och Rui Paula´s krog är det mest klart lysande stjärnan. Han har alltid satt ihop en trevlig avsmakningsmeny med passande viner därtill. Och mina gäster var helt lyriska.

I torsdags checkade vi ut från Vintage House och åkte in mot Porto och Vilanova de Gaia. På Taylor´s hade jag beställt en visning med efterföljande provning. Nu föll allt på plats för mina resenärer med skillnader på Tawny, Vintage, LBV, White Port och Colheita. Besöket avslutades med att två 2007 Vintage Port öppnades med glödgad tång. Tyvärr hade man inte än lanserat sin Vintage 2016 som fått 100 poäng av Wine Spectator. Detta vin släpps ut i november och lär vara helt fantastiskt. Vidare åkte vi in till centrala Porto för en bättre lunch på Reitoria där vi serverades en massa gott lokalt plock som starter och en magisk chuleton till varmrätt. Många av mina gäster utropade: – Det bästa kött jag någonsin ätit! och jag som vanligtvis inte äter rött kött!? Det är ett gott betyg.

Kvällen var sedan fri och jag tillsammans med 8 gäster från Varberg åkte till mästerkocken Pedro Lemos i stadsdelen Foz för att avnjuta en avsmakningsmeny. Pedro välkomnade mig med en bamsekram och sedan blev det en helt otrolig föreställning med välsmakande rätter i kombination med spännande viner. En tioårig söt Verdelho från Madeira till gåslevern. Det Bourgogneliknande vinet Charme från Niepoort till belly´n på tonfisk. Det unika vita vinet Coche till en seabass och till de olika varianterna på Vaca Velha en 2010 Touriga Nacional från Crasto. Och inte att förglömma den vita Tawny Port till variationen på banan. Ännu en gång var ett besök hos Pedro Lemos en av mina bästa restaurangupplevelser på länge.

Vi avslutade resan i fredags med ett besök hos Graham´s Lodge i Vilanova de Gaia. Först en fin nyproducerad film om Graham´s Quinta do Malvedos och människorna bakom vinerna. Därefter en rundvandring med en väldigt uttömmande guide som inte lämnade något åt slumpen. Provningens fokus var Tawny Port där vi fick jämföra 20 & 30 årig med deras nylanserade 1994 Single Harvest. Samtliga väldigt goda med knäckiga toner och efter en vecka i Portugal har mina gäster funnit sin favorit. Lagrad svagt oxiderad Tawny eller fruktdriven söt Ruby-style. Efter lite inköp i deras välsorterade butik promenerade vi nedför slänten till kajen. Här tog vi linbanan upp till toppen av Eiffelbron och gick vidare in mot stan för en paus med ett gott glas pilsner av märket Super Bock.

På kvällen hade vi avslutningsmiddag nere i stadsdelen Matosinhos med fina skaldjur på O Gaveto. Krabbpaté, räkor, ostron, percebes, musslor i vittvin samt hummerris. Stämningen var på topp och sällan har jag varit med om en sådan fantastisk grupp som funnit nya vänner. Detta resulterade att 5 par bokade sig på min resa 2019 till Rioja & San Sebastian för att träffas igen. Då har man haft väldigt trevligt och är nöjd med resan.

Nu sitter jag på flygplatsen i Porto och tänker tillbaka på en fantastisk vecka och känner att ingenting skall ändras till nästa års resa. I eftermiddag när jag landar blir det en bastu på Pålsjö. Sen blir det skaldjursmiddag hos oss då Patrik Andersson och hans Maria kommer på besök.

Imorgon söndag är det valdag och valvakan kommer vi att inrama med att jag grillar en nyinköpt chuleton från Portugal. I veckan blir det först vinkurs och med massor av nya intryck blir temat Dourodalen. På torsdag gästar jag Hoteller & Co. i Höganäs igen då jag kör Napa Valley som tema. Som vanligt kan jag lova gastronomi på högsta nivå då kökschefen Jörgen står vid grytorna. Dessa omåttligt populära kvällar i Höganäs är dessvärre fullbokade hela hösten.

Till helgen får jag besök av Ingalill och Ulf Wagner från Göteborg. Ulf kommer att gästspela hos Viken tomater på lördag och jag skall vara Ulf´s side-kick. Efter gästspelet på lördag under dagen blir det god middag hemma hos oss.

Det kommer att bli mycket padel i veckan och på tisdag skall jag även testa den personliga tränaren Andreas Lanker som skall få hyfs på min kropp.