Lyckad Winemakersdinner med Silvia Altare och nu väntar en resa till Dourodalen

Efter den trevliga vinmakarmiddagen på Gastro i fredags bjöd jag hem Silvia Altare från Piemonte samt vännerna Wahlström och Gustavsson´s på en trevlig middag

I fredags gästade Silvia Altare Helsingborg igen. Denna förtjusande tjej var här för åtta år sedan och bjöd på sina ljuvliga viner från Barolo i Piemonte samt sin Dolcetto och Barbera-viner. Det blev snabbt fulltecknat och vi var 83 personer totalt som fick lyssna till både mig och Silvia.

Det var hennes farfar Giuseppe som startade vingården 1948 i byn La Morra i hjärtat av Barolo. Men den stora uppryckningen av vinerna kom efter att hennes pappa Elio Altare kom hem efter en studieresa i Bourgogne med några vänner. Silvia började sedan arbeta med sin pappa 2003 och idag är detta charmtroll ansiktet utåt. Stämningen var på topp på Gastro och många vänner som besökt Silvia var på plats.

Igår lördag bjöd jag hem Silvia på en bättre middag med anklever, havskräfta från Mölle, torskrygg med Vermouthsås samt ostar. Till detta hade jag grävt djupt i källaren som en återbetalning till Silvia och vännerna Barbro & Jan Gustavsson som var behjälpliga när jag arrangerat mina resor till Piemonte. På bilden ser ni hur trevligt vi hade och vi fyllde upp platserna med paret Mette & Pelle Wahlström som alltid förgyller en trevlig middag.

Nu håller jag på att packa resväskan inför höstens första gruppresa som går till Porto och Dourodalen. Imorgon måndag är vi 32 personer som efter landning i Porto tar oss österut längs Dourofloden till vingården Quinta do Vallado. Här inleder vi med en fin lunch på deras fina terrass där vi provar deras goda viner. Vidare åker vi till fashionabla hotellet Vintage House. Här kommer vi att bo under tre nätter. På kvällen blir det en bättre middag på deras terrass med vidunderlig utsikt över floden. Mina gäster älskar detta hotellet och vanligtvis brukar kommentaren komma på torsdag då vi checkar ut – Varför skall vi flytta härifrån?.

På tisdag inleder vi med ett besök hos vännerna Sandra & Jorge på vingården Wine & Soul. Har vi tur kan vi kanske hoppa ner i deras vinkar (lagares) och trampa lite druvor. Eftersom skörden är igång är det inte omöjligt. Jag har redan spetsat in mig på deras Vintage Port 2016 som blivit enormt uppskriven. Vidare åker vi till Quinta do Bomfim som tillhör Symington´s Dow´s. Här möter Euan Mackay upp och leder en provning på deras nylanserade Vintage Port: Graham´s, Dow´s samt Quinta do Vesuvio. Vi äter en god lunch på gården med massor av goda viner innan vi vinglar hem till hotellet för ett skönt bad i poolen.

På onsdag åker vi båt på Dourofloden till Quinta do Crasto. Här uppmanar jag gästerna att ta med badkläder eftersom man har en fantastisk pool där vi intar vår apéretif innan långlunchen. Detta besök brukar alltid vara höjdpunkten på resan och gästerna får en fin känsla för familjen Roquette och deras viner. På kvällen knyter vi ihop säcken uppe i Douro med en stor avsmakningsmeny hos mästerkocken Rui Paula på hans restaurang DOC.

På torsdag lämnar vi lugnet för storstaden Porto. Taylor´s bjuder på en fin provning där vi även öppnar en äldre Vintage årgång med glödgad tång. Ett spektakulärt moment som alltid uppskattas. Det blir en bättre lunch på krogen Reitoria i centrum av Porto. Vi bor under två nätter på Bessa Hotel i stadsdelen Boa Vista. Kvällen är fri. Själv har jag bokat bord på finkrogen Pedro Lemos som har en stjärna i Michelin. Där åt jag för två år sedan ett av mitt livs bästa måltider.

Vi avslutar resan på fredag med en heldag hos Graham´s. Här fokuserar vi på Tawny Port och det blir möjlighet till lite inköp som kan skickas hem. Här blir det även en riktig höjdarlunch med Vaca Velha, vilket är en fantastisk ryggbiff från Galicien som serveras röd. På kvällen åker vi ut till kusten för en stor skaldjursmeny hos vännerna på O Gaveto. Här får vi testa på specialiteten ”percebes”. Sen flyger vi hemåt på lördag förmiddag.

Denna resa är utan tvekan en av mina populäraste resmål och jag har redan 20 bokade 2019 på de 30 platserna. Hotellet Vintage House är redan förbokat med inbetald deposition 16 månader i förväg.

När jag kommer hem på lördag blir det ilfart till Borgman´s Fisk där jag skall hämta en fin skaldjursplatta då Maria Tjärnlund och Patrik ”Bjärred” Andersson kommer till oss på middag. Då Lis är med sin syster i Smögen och jag kommer hem samma eftermiddag hinner jag inte stå vid grytorna och då gör jag det enkelt för mig.

I veckan skickade jag ut min nya vin-broschyr till mitt nätverk om mina vinresor för 2019. Och tro det eller ej? På ett dygn fick jag in 40!! bokningar till nästa år. Detta är så kul och nu längtar jag ner till värmen i Portugal.

Ha en riktigt fin vecka!