Fantastiska dagar i Cannes, padelturnering och nu kör säsongen igång

Lite prestige-roséer på altanen i Cannes

I förra veckans AKTUELLT skrev jag att vi var på väg ner till Cote d Ázur och underbara Cannes för att hälsa på vännerna Ullis och Clas. Clas Håkansson är en av mina äldsta och bästa vänner. Han är mest känd för sin fina vinkonst som verkligen utvecklats genom åren. Hans första verk hängdes faktiskt upp på min restaurang Karl XIV mellan åren 1987 – 1989. Sen har han gjort originalmålningar till ett stort antal vingårdar över hela världen och med hyllade utställningar på många exotiska platser. Nu senast i Dubai. Clas har en fantastisk känsla för det vackra och under vårt besök i Cannes satte vi ihop min nya vin-broschyr där jag marknadsför mina resor för 2019. Anders på Reprografen har meddelat att min nya trycksak är klart på tisdag och samma dag skall Jonas Linné lägga ut de nya vinresorna på min hemsida.

När vi landade i Nice förra söndagen anlitade vi det eminenta företaget Uber. När vi kom ut ur ankomsthallen stod en blänkande, bekväm bil med chaufför och väntade på oss. För 600:- tog han oss smidigt de tjugofem minuterna till dörren på lägenheten i Cannes. Lika smidigt gick tillbakaresan i onsdags. Så vänner… har ni inte laddat ner Uber-appen? gör det!

Det blev mycket avkoppling med sol och bad på stranden rakt över gatan från lägenheten som tillhör Ullis syster. På kvällen testade vi olika roséviner innan middagen. En kväll stod jag för ett batteri av ”prestige buteljer rosé”. Vanligtvis brukar folk lägga 6-7 euro för en flaska rosé och vi skulle testa om det är värt att gå upp till 25-30 euro buteljen för denna vintyp som är så omåttligt populär under våra varma sommarmånader. Vi testade Rock Angel från Chateau d´Esclans som drivs av ”f.d Bordeaux-kändisen” Sascha Lichine från slottet Chateau Prieure-Lichine i Margaux: ett vin med fruktdriven elegans och som motsvarade våra förväntningar. Vidare provade vi Provence ”bästa rödvinshus” Chateau Pibarnon: vi var samtliga överens om att det är synd att göra rosé på de härliga mourvédre-druvorna. Chateau de Selle från Domaine Ott i Cotes-de-Provence har alltid haft det bästa anseendet och är alltid högt prissatt: Vi tyckte vinet var bra men stack inte ut. Och då till vinnaren ROSE et  OR från bekantingen Chateau Minuty: här händer det plötsligt något i glasen och man är verkligen villig att betala 26 euro buteljen för denna goda rosé.

Cannes har rykte om sig att vara dyrt. Som tågluffare 1978 kan jag bekräfta motsatsen. Här finns allt från enkelhet till den finaste lyx. Vill man äta riktigt gott och prisvärt med bästa franska känsla då skall ni gå upp i gränden bakom hamnen på Rue Sant Antoine. Här var vi två kvällar och åt himmelskt gott. En trerätters med hemlagad anklever, confit de canard och créme brulée för 26 euro känns för mig helt ok. Det finns ett trettiotal restauranger där man alltid hittar något man är sugen på.

Vid hemkomsten laddade jag om batterierna. I torsdags hämtade jag upp min vän fotbollslegenden Patrik Andersson vid flyget i Ängelholm. På eftermiddagen hade jag anordnat en mini-turnering för 8 kompisar med efterföljande middag hos mig. Henrik Larsson som också är ”hyfsat” vältränad blev turneringens mästare då han skrapat ihop flest poäng under de sex matcherna. Priset blev en butelj Éxzito 2014. Det blev en härlig middag hos mig efteråt med goda viner som: 2016 Belondrade y Lurton från Rueda, 2009 San Román från Toro, 2010 Alto Moncayo från Campo de Borja, 2010 Clio från Jumilla… alla på magnum. Sen blev jag tosig och tog ut pågarna i min vinkällare. Där blev det 1982 Chateau d´Yquem och 1994 Dow´s Vintage Port.

Det var inte bra att sporta för min egen del då jag drog på mig en halsont när vi lämnade Cannes. I fredags morse bröt förkylningen ut och jag har fått ställa in en trevlig middag hos oss i fredags, kräftskiva hos min syster i lördags och idag skulle jag vara med på ”den årliga bolldagen” hos Filip Martell. Det har varit soffan med TV-tittande hela helgen och nu vänder det.

Imorgon måndag sätter en ny säsong igång. Vinkurs i Domsten och Jacob Hansens hus inleder veckan. På torsdag är jag åter på Hotellet & Co. i Höganäs där jag kör en Alsacekväll. Det blir en kväll en gång i månaden och dessa kvällar har varit ruskigt populära med en kokkonst på högsta nivå till mina passande viner. På fredag kommer Silvia Altare hit från La Morra i Barolo-Piemonte. Det blir WineMakersDinner på kvällen på Restaurang Gastro. Det är fullbokat denna kväll med 82 gäster. Silvia har plockat med sig 7 strålande viner som vi tillsammans kommer att presentera. På lördag kör jag en privat middag hemma med Silvia. Jag har även bjudit in hennes mycket nära vänner Barbro & Jan Gustavsson som varit till oerhört stor, uppskattad hjälp inför detta arrangemang. Det skall bli kul att få bjuda tillbaka på något riktigt gott efter allt dessa vänner gjort för mig