Hemma efter tre veckor i Spanien

Här lyssnar jag på jäsningen av 2021 Rémirez de Ganuza Reserva Branco från Samaniego - Rioja

För en vecka sedan var jag på väg till Restaurante Nerua på Guggenheim-museet i Bilbao. Förväntningarna var skyhöga då man veckan innan placerat sig på 53e plats i världen. Restaurangen ligger på baksidan av museet vid den jättelika spindeln. Matsalen var kliniskt vit med total avsaknad av dekoration. Vi var 18 gäster och då var matsalen full. Jag valde á la carte då avsmakningsmenyn innehöll sardiner, makrill och annat som inte är mina favoriter. Det skulle visa sig att även detta besök var ett skämt. Sex små brioche-bröd fyllda med stekt svamp och lök som förrätt. En god bit stekt kalvbräss med lök till varmrätt. Inget speciellt alls och därefter en maräng-dessert som var helt intetsägande. Vinlistan var den tunnaste jag skådat med endast Ett riktigt vin. En Alion från Ribera del Duero som smakade gudomligt. Att detta ställe placerar sig så högt på TOP 100 listan är för mig en gåta.

I måndags mötte jag upp grupp nummer två på Bilbao flygplats. Vanligtvis har jag 80-90 % återkommande gäster, men på denna resa är det 50/50. Som vanligt är jag bortskämd med trevliga gäster och även så denna gång. En långlunch på Viñedos de Paganos som avslutades 18:15 gjorde mina gäster överlyckliga trots den tidiga morgonen. På kvällen slank även kvällsmaten ner då det serverades världens godaste tomater Karl-Johansvamp Iberico skinka och grillade di-lammkotletter samt deras version på ”fattiga riddare”.

I tisdags besökte vi Roda där Cirsion 2017 smakade utmärkt i det brännande solskenet. Vidare till BaiGorri som hade ovanligt många besökare denna dag vilket säkert berodde på att man firade Spaniens nationaldag. Lunchen var helt briljant och man överträffade sig själv. Mina gäster köpte vin som galningar, då vi fick rena netto-priser och nu är dessa lådor på väg hem med en transport. På kvällen åt vi middag hos Juan Carlos Ferrando. Från senaste besöket hade jag strukit två rätter samt ett naturvin och detta besök överglänste det förra. Samtliga älskade det röda vinet Macan som är ett joint-venture mellan Benjamin Rothschild och Vega-Sicilia.

I onsdags skulle vi stegra oss kvalitetsmässigt med Rémirez de Ganuza. Först ut bland vinfälten där man lämnat kvar druvor på några rankor så att vi kunde jämföra Tempranillo med Graziano och Garnacha. Vädret var bedårande och vart man än vände sig så var det som ett vykort. Lunchen på Amelibia i Laguardia är alltid uppskattad och deras Tournedos är ljuvlig. På kvällen var vi lediga och samtliga strosade runt på Calle Laurel och åt tapas. Vi sammanstrålade på vissa ställen och utbytte tips på favoritställen.

I torsdags hade jag lagt om programmet, då jag tyckte att man senast på Ysios var för långrandiga och att inte vinerna riktigt höll måttet. Min vän Gabriel på Eguren hade ett Ess i rockärmen och fixade ett besök i deras historiska källare på Señorio de San Vicente i byn San Vicente. Här knöt vi ihop säcken med Amancio från 2017 som är husets flaggskepp från Sierra Cantabria. Vidare till Fuenmayor och lunch på Asador Alameda. Lika gott som jag utlovat och deras ryggbiff Chuleton är ”To die for”. Vi lutade oss tillbaka i bussen och åkte upp till San Sebastian för inkvartering på Hotel Londres. Många med mig tog ett inledande skönt dopp i havet. På kvällen var det fritt och många valde gamla stan. Själv fastnade jag på favoriten Gandarias där jag åt anklever, squid, räkor, Waguy-burgare, oxfilé samt ostar. Vinlistan här är helt magnifik. En 2011 Abadia Retuerta Cabernet Sauvignon ”Valdebellon” för 85 euro samt Finca El Bosque 2014 från Eguren för 105 euro…. Enormt prisvärt.

Fredagen var helt ledig i San Sebastian och på kvällen sammanstrålade vi 20.15 för att åka till trestjärniga Martin Berasategui i byn Lasarte-Oria. Kvällens blev som vanligt fullständigt oförglömlig för mina gäster. Starten med den överraskande texturen på oliven, mille-feuille på ål, anklever och äpple och mycket annat. Vi fick samma lysande vinpaket som för två veckor sedan med utmärkta spännande kombinationer. En ny bokning är redan gjord till nästa år den 14 oktober, då jag återvänder till denna mästare som har den största respekten hos sina kollegor jag besökt under de tre senaste veckorna.

Nu är jag på väg hem efter tre mycket innehållsrika veckor. Men redan imorgon söndag skall jag på ett nytt äventyr i form av en 60-års present från familjerna Alqvist & Dahlberg. Vi skall på ostron-safari i Grebbestad där vi äter en skaldjurslunch. Vi bor på Klädesholmen på Sat & Sill där vi även äter middag. Det skall bli enormt trevligt!

På tisdag och onsdag håller jag vinprovningar för Söderberg & Partners. På torsdag gästar jag Hotellet & Co. där jag håller i en Toscana-kväll. På fredag håller jag en eftermiddagsprovning för pensionärsföreningen Möllan nere på Hittarps hamnplan. På kvällen blir det middag hemma hos Tomas & Maggan i Malmö. Tillbaka till Helsingborg och vi har gäster på kvällen. Sen laddar jag för dubblerade turer till Bordeaux.

I torsdags gick jag även ut på sociala medier med två WineMakers dinners på Grand Hotell i Mölle söndagen den 7/11 samt på Drottninggatan 35 tisdagen den 9/11. Det blir 6 årgångar från Éxzito i Ribera del Duero : 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 samt 2019. De 60 platserna på Drottninggatan 35 i Helsingborg tog slut på sju minuter och det finns fortfarande platser kvar på kvällen i Mölle.

Jag vill önska er en fin vecka!