Vattenbrist i Cape Town. Mycket lyckad första vecka. Nu väntar Stellenbosch

Skörd på Buitenverwachting i Constantia

En vecka i Sydafrika med Cape Town är avslutad och mina gäster är överväldigade. Nu väntar nya äventyr med fem nätter i Stellenbosch och Winelands samt safari.

Men innan resan var det en viss oro eftersom det basunerats ut i våra nyhetssändningar hemma i Sverige om vattenbristen som råder i Sydafrika. Man kan lätt få en bild av att folk ligger uttorkade och döda på gatorna. Men så är inte fallet. Vi har blivit informerade om den rådande vattenbristen och bett oss om respekt för detta. På vårt hotell använde man en vattenhink under sig när man duschade och detta ”gråa vatten” använde man för sina trädgårdar. I privata hem använder man detta vatten för att spola med i toaletterna. På en del allmänna platser har man inget vatten utan man tvättar händerna med handsprit. Man får sig verkligen en tankeställare hur vi slösar med fint dricksvatten därhemma.

Här på hotellet i Stellenbosch skriver man följande i sin uppmaning till gästerna: Det går åt 9 liter att spola i toaletten. 3 liter om dagen att tvätta sig med och borta tänderna. En dusch i 90 sekunder drar 15 liter vatten och det beräknas att man dricker 2 liter dagligen av kranvattnet. Håller man sig till dessa 29 liter är man en bra bit från maxuttaget på 50 liter.

Vi började i måndags med en härlig lunch nere i Waterfront. Många kommenterade hur fräsch man ändå känner sig efter en så pass lång flygning till andra sidan jordklotet. Tidsskillnaden är bara en timme framåt och alla var i toppform efter besöket på Den Anker.

Vanligtvis lägger jag inte denna resa så sent i februari. Ändringen av resan beror enbart på att jag vill bo på Spier Village i Stellenbosch och man hade enbart rum till mig och min grupp vid denna tiden när jag bokade för 1 ½ år sedan. Sällan har jag varit med om värre köer är nu. Det tog en timme att komma upp och en timme at komma ner från Table Mountain. Men vad gjorde det? Vi har ingen tid att passa.

Första kvällen tog vi en Margarita på Bay Hotel i Camps Bay innan vi åt en god middag på The Bungalow med fantastisk solnedgång.

I tisdags åkte vi ner till Cape Point för att skåda där de två haven möts. På vägen ner passerade vi Houts Bay, Chapmans Peak och lite pittoreska småorter. Lunchen på Black Marlin älskades av alla och Thelema Chardonnay slank ner i stora klunkar.

På kvällen åt jag och Lis middag med Hans Åström och Pietro på Kyoto Garden. Hans tog med ett par goda buteljer till krogen. Palladius från Eben Sadie och Chateau L´Angelus 2009 från St.-Emilion. Alltid kul att träffa Hans som jag var med och bildade Svenska Sommelierföreningen med 1986. Idag är han ansvarig för hela Klein Constantia.

I onsdag var det vinbesök i Constantia. Först Klein Constantia som genomgått en enorm ansiktslyftning efter omfattande renoveringar. Vi började ute i vinfälten och stannade till vid de historiskt viktiga Muscatodlingarna där druvbehovet till Vin de Constance kommer från. En fin provning i källaren som självfallet avslutades med Vin de Constance. Vidare till granngården Buitenverwachting där den pensionerade vinmakaren Herman Kirchbaum ledde en fin provning. Efter dessa båda besökt intog vi en finare lunch.

Fox Croft är en ny bekantskap för mig och krogen belägen vid Groot Constantia har varit öppen sedan senhösten 2016. På tallrikarna ser man att legendariska La Colombe har ett finger med i spelet. En alldeles utmärkt fyra-rätters meny med passande viner därtill. Hans Åström hade skänkt två magnum buteljer av sin Shiraz 2010 till denna lunch.

På kvällen var jag ute med tre goda vänner i Cape Town. Marcus, Alex Dale och Stephen Ludlam. Ett par vinbarer klarades av liksom en middag på kryddstarka krogen Thali (där jag undrade om man var sponsrad av Budweisser) En kul kväll avslutades vid midnatt.

I torsdags åkte gruppen med Richard Hilton till Groote Shuur Hospital för att få en visning av vad Dr. Christian Barnaard uträttade 1967. Besöket blev en fullträff då en av operationssköterskorna vid den första hjärttransplantationen tog hand om guidningen. Själv kopplade jag och Lis av på stranden i Camps Bay med en god lunch på Paranga.

På kvällen möttes vi igen med hela gruppen. Det blev en gigantisk skaldjursplatta på Baia Seafood som ingen glömmer i första taget. Väl tilltaget och alla förstod varför jag inte beställt in någon förrätt.

Andrew Jacobs på Kirstenbosch Botanical Garden är en pärla när det gäller att presentera växtlivet i Western Cape. Med sin humor får han även de inte så botaniskt intresserade att tycka det är intressant. Regnet kom denna dag med ett uppehåll när båten gick till Robben Island. Jag hoppade över fängelseön för att besöka det nya museet i The Silo. Modern afrikansk konst på fem våningar och framförallt ett väldigt häftigt bygge. Den sista fria kvällen i Cape Town blev för vår del en middag på favoriten Haiku.

I skrivande stund är det lördag sen eftermiddag och vi har haft en innehållsrik första dag uppe i Stellenbosch. Först ett besök på Rust En Vrede där vi provade sex viner. Bara röda godsaker som för vissa var svåra att uppskatta kockan tio på förmiddagen utan mat. Efter ett par glas hade alla värmt upp och deras tre toppviner smakade helt fantastiskt bra. Vidare till golfaren Ernie Els vingård där ytterligare två viner serverades. Signatur Ernie Els 2013 är riktigt bra. Granngården Hidden Valley serverar alltid kokkonst på högsta nivå. Fyra härliga aptitretare innan menyn med passande viner satte igång.

Nu har vi precis laddad på fina Spier Village och här skall vi ha det lyxigt i fem nätter. Ikväll kommer Richard Hilton att presentera fyra av sina viner på den lokala krogen 96 Winery Road. Det blir två Viognier samt två Syrah.

Imorgon söndag är en fri dag. Jag och Lis är bjudna hem till familjen Hilton´s till lunch. Övriga i gruppen skall slappa vid poolen, promenera, besöka vinfestivalen inne i Stellenbosch, spela golf eller rida på hästar i Franschhoek. Alltså full fart.

I veckan väntar besök på Rustenberg, Delaire Graff, Hartenberg samt Boekenhoutskloof. Detta kombineras med goda måltider på Waterkloof, Delaire, La Petit Ferme samt Tokara där min vän Alex Dale skall presentera sina viner.

På torsdag lämnar vi Western Cape bakom oss för att flyga upp till safarin i Hoedspruit och Tshukudu game Reserve. Detta blir ett uppskattat äventyr kan jag lova. Vi flyger hemåt på lördag kväll och landar på söndag.

Nästa år kör jag denna resa igen den 26/1 – 9/2 och det är redan väldigt bra bokat.

Ha en riktigt fin vecka!