En sammanfattning av 2022 samt & Gott nytt år!

Vacker utsikt från vingården Newton Johnson i Hemel-En-Aarde

Året inleddes med viss oro p.g.a pandemin. Min resa till Argentina & Chile var jag tvungen att flytta på till 2024, då man hade ohållbara karantänsregler i Chile. Sen kom nästa smäll när Håkan Juholt, som svensk ambassadör i Sydafrika uppmanade alla svenskar att åka hem eller Ni som planerar att åka till Sydafrika. Stanna hemma! 50 % av mina gäster valde att hoppa av resan och jag kände att tar eländet aldrig slut.

Efter täta kontakter med mina Sydafrikanska vänner, som sa att läget var lugnt på plats så bokade jag en resa i början av januari för att kolla hur landet låg. För jag skulle aldrig genomföra en resa om jag var tvungen att tumma på resans kvalitet. Efter tio helt underbara dagar i Cape Town, Paternoster, Hermanus och Stellenbosch hissade jag grön flagg.

Trots många avhopp så genomförde jag båda mina resor utan att kalkylen var den bästa. I Sydafrika ville vinmakaren Bruwer Raats resa en staty över mig, då jag inbringade en rejäl slant till ett land i en stor ekonomisk kris utan skyddsnät till befolkningen.

Under våren gjorde jag två skräddarsydda resor med två olika grupper till både Bordeaux samt Ribera del Duero och Madrid. I Ribera del Duero fick jag möjlighet att få testa årgång 2021 av vinet Éxzito tillsammans med mina gäster. Ännu en gång visade vinet prov på en fantastisk potential och efter sommaren började jag att marknadsföra denna nya årgång av ett vin som såg dagens ljus 2014. I dagsläget har vi sålt 24 fat á 300 buteljer till trogna kunder samt en del nya vinälskare.

Min första resa till Europa var som vanligt till Champagne i kombination med Paris. Ett populärt resmål där platserna till samma resa 2023 tog slut väldigt snabbt. Därefter besökte jag Alsace & Bourgogne i kombination. Två distrikt som jag verkligen brinner för där jag skapat ett fint kontaktnät, inte minst tack vare min första boklansering Provsmakning i Alsace för en herrans massa år sedan. Det märks att boken varit mycket uppskattad, då vingårdsägarna verkligen bjuder på sig själv.

Jag provade även på ett nytt resmål i mitten av maj då vi bodde under fem nätter på Domaine Rabiega i Provence. Väldigt trevliga utflykter och upptäckter, men själva vingården hade en hel del ”barnsjukdomar”, vilket gör att jag vilar denna resa något eller några år. Men att prova på mångfalden av goda roséviner är väldigt trevligt.

Under året har jag även haft en del vinmiddagar. Med mina tre Sydafrikanska vänner: Alex Dale från Radford/Dale, Carl Schultz från Hartenberg samt Lars Maack från Butenverwachting. Men jag hade även ett samarbete med Champagne-gurun Richard Juhlin samt min vän Stephen Ludlam på Casa Silva i Chile.

Under midsommarveckan fick jag några dagars permission av Lis, då Alex Dale hyrt ett hus i Beaujolais för att utforska distriktets 11 Grand Crus och hitta nya producenter vars vin han kan sälja i Sydafrika. Oerhört vackert distrikt och väldigt intressant samt överraskande bra viner.

Sedan jag startade mitt bolag för 30 år sedan 1992 har jag alltid haft det lugnt på somrarna. Även denna sommar likt 2021 tog jag och Lis bilen för att köra söderut via Alsace, Bourgogne och Provence för att landa nere på Cote d´Azur. Avkoppling, lite vin-besök samt gastronomi. Vi fortsatte från Cannes vidare till Sirmione och Verona med familjerna Johansson & Nihlén. I Verona fick jag blodad tand över restaurangerna samt operan då vi lyssnade på Turandot. 2023 gör jag min lättast sålda resa någonsin, som tog slut på En dag. Opera, vin och gastronomi i Verona. Där har jag ”Silverplatser” till 100-års jubiléet på operan med Verdi´s Aida.

Under året har jag besökt ett koppel av två- och trestjärniga restauranger och här kommer min rankinglista över besöken detta år:

1. Paulo Airaudo – San Sebastian **
10. Le Pressoir d´Argent – Bordeaux **
11. La Pyramide – Vienne **
12. Troisgros – Roanne ***

Efter en skön sommar satte hösten i gång. Överallt pratade man om besvärligheter under 2022 som hagel och frost under våren samt en enorm värme och hetta under sommaren med avsaknad av regn. Men på vissa ställen som i Bordeaux kommer man att producera exceptionella viner med koncentration. Vanligtvis är ¼ i tanken skal. Nu är relationen 50/50 mellan saft och skal.

Dourodalen och Porto inledde höstsäsongen. Som vanligt en av mina populäraste resor. Jag brukar säga att det är gästerna som gör resan och jag är oerhört priviligierad över hur bortskämd jag är med så underbara gäster. Väldigt många är återkommande och även så detta år då många bokade in sig på en ny resa. Ibland för att de träffat nya likasinnade vänner. Jag är så tacksam.

Vidare med Toscana och deras härliga röda viner med goda luncher på vingårdarna. Sen Rhonedalen där vi inledde i Chateauneuf-du-Pape för att avsluta i Condrieu, Saint-Joseph och Cote-Rotie. Bästa maten får man alltid på resan till Rioja & San Sebastian med en fantastisk avslutning hos trestjärniga Martin Berasategui. Bordeaux fick knyta ihop säcken detta år med väldigt fina slottsbesök och där maten inte heller var så tokig.

Till 2023 kommer jag att köra en del av dessa resor igen, då de snabbt blev fullbokade i år. Jag känner annars att i denna lågkonjunktur på hemmaplan så blir det lite mindre provningar, då många väljer att hålla i plånboken. Men jag har ett par Ess på ingång för att köra ett par WineMakersDinner´s.

Det var allt för detta år.

I skrivande stund är det den 30e december. Jag och Lis har gjort en utflykt upp längst kusten till Paternoster, där vi bor under en natt. Vi har fortsatt med att testa lite nya krogar och vi har inte blivit besvikna. Skall det vara något att klaga på så var det storleken på portionerna på Rust En Vrede. Väldigt välsmakande och vackert men nästan fjantigt små rätter. Vi trodde att de kom in med aptitretare!? Men då hade menyn satt i gång. Sen hade man en hovmästare som var så stram att han bättre hade passat på Restaurant George V i Paris där servisen är lika stolta och malliga. Nej väck med honom! Då den övriga personalen var helt glimrande.

Vi besökte även vännerna Laura & Charlie i Hermanus i onsdags. Vi inledde med två fina vin-besök i Hemel-en-Aarde med fokus på Chardonnay & Pinot Noir. Glimrande provningar på både Ataraxia och Newton Johnson. Kevin Grant lämnade Hamilton Russell 2004 och startade då upp Ataraxia och jag har följt vinerna genom åren och de har aldrig varit bättre, med fyra nya cuvéer.

Nyår firar jag & Lis i Stellenbosch på The Wine Glass medan ungdomarna har flytt in till Cape Town. De återvänder den 1e januari då vi bjudit in 25 gäster till Lis 60-års lunch på Hartenberg. Rykaart´s står för maten och jag har köpt in lite godbitar från Hartenberg. Det blir en blandning av svenskar och sydafrikaner.

De avslutande dagarna lutar det åt stranden i Camps Bay eller Strand vid Somerset West. Det blir en braai hemma hos Alex Dale och vi lyckas säkert pressa in något annat trevligt. Inte att förglömma den goda lunchen igår hos George Dalla Cia på hans Pane e Vino. Strålande italiensk mat och hans nya Muscat Grappa slinker ner i bagaget hem.

Vi flyger hem med en dagsflight på onsdag och landar vid midnatt, Vistelsen har varit helt enorm och man får nypa sig i armen.