Gud så bra jag har det i Sydafrika

Trevlig skaldjurslunch i Paternoster med Richard Hilton

Jag har nu varit i Sydafrika i nästan en vecka. Förra måndagen tog jag ett dagsflyg via Köpenhamn till Cape Town. Man frågade efter ett negativt PCR-test på Kastrup och sen var det grönt. Idén med resan är ett par olika anledningar. Jag vill besöka mina vänner på plats. Jag vill även upptäcka nya platser som jag inte hinner med på mina gruppresor. Samt att jag vill visa omvärlden att man visst kan åka hit. Senast idag gick hälsominister Joe Phaahla ut med att man verkligen ser ljuset i tunneln då smittan är på mycket låga nivåer.

Man har tagit bort restriktioner och det enda man håller kvar vid är att man påbjuder ansiktsmask när man går inomhus. I övrigt är det inget masktvång och jag känner att allt är som vanligt. Som vanligt ett överdrivet mediadrev som skrämmer livet av folk, som inte vågar resa hit.

Jag inledde med en övernattning i Stellenbosch efter ankomst. I tisdags hämtade Richard Hilton upp mig och han skulle leverera några kartonger av hans nya gin till sin distributör. Vi slog på stort på lunchen och åt väldigt gott på Overture at Hidden Valley. Som vanligt extremt hög klass på kokkonsten och hit går jag alltid med mina grupper då Bertus Basaan är en fenomenal kökschef. Det blev 2019 Carthology Bush Vines till förrätten. En blandning av Chenin Blanc och Sémillon. Alldeles ljuvlig. Det röda skulle bli den bästa Pinot Noir jag någonsin testat från Sydafrika. Tesselarsdal från Hemel-en-Aarde borta vid Hermanus. En Pinot med härliga cedertoner som jag bara älskade. Jag bodde hos familjen Hilton i Somerset West och vi åt en god bit mat på stamstället 96 Winery Road.

När jag skriver denna blogg så tar jag lite dumt det för givet att alla känner till Richard. Men för er som inte varit med mig i Sydafrika så är Richard min guide på mina resor sedan drygt 10 år. Vi träffades första gången på vingården Louis Latour i Aloxe Corton – Bourgogne där Richard arbetade för 35 år sedan. Vi skulle sammanstråla igen 1999 vid min första resa till detta underbara land, då killarna som kommer i texten nedan (Alex & Stephen) tog hand om mig under två veckor och guidade mig bland vingårdar och restauranger. Vänskapen har sedan dess blivit gigantisk och de har besökt Helsingborg många gånger. B.l.a hade Richard sin svensexa i min hemstad.

I onsdag skulle vår road-trip börja. Vi körde norrut längs kusten ett par timmar till den härliga idyllen Paternoster. Vitmålade hus och man fick en känsla av Grekland. Många vallfärdar hit för deras fina fisk, musslor och ostron, vilket vi inledde med på lunchen på restaurang Gaaitjie. Dessvärre är det helt omöjligt att få ett bord på Wolfgat som är med på TOP 50 listan i världen. Vi har gjort alla försök. Man är så kaxiga att man inte ens har telefon. Vi bodde väldigt fint på Strandloper och det blev ett par svalkande dopp i det kalla vattnet innan vi åt en god middag.

Vi fortsatte vår resa österut genom stekheta Swartland och Paarl med sina 36 grader innan vi kom ner till dalen med optimala förutsättningar för Pinot Noir: Hemel-en-Aarde. Här blev vi bjudna på lunch av vår vän Charlie som bokat ett bord på Creation Wines. Tidigare var denna dal Bouchard Finlayson och Hamilton Russel, men här har poppat upp många nya ställen då vinmakare på de mer kända vinhusen vill prova sina egna vingar likt Tesselarsdal. Jag blev så entusiastisk så det blev ett inköp av en blandad tolva av lite för mig nya rariteteter: Storm, Restless River, Moya´s & Beeslaar. Det blev även en ytterligare Pinot Noir hemma hos Charlie, som bor i Hermanus med sin Laura. Vi bodde trevligt på Harbour House Hotel och på kvällen blev det självklart fisk- och skaldjursmeny.

Richard och hans familj investerade för tre år sedan i ett sommarhus i Struisbaai. Ett hus som man hyr ut och på så sätt finansierar sina kostnader med. Självklart var vi tvungna att åka med bilen fem minuter från deras hus för att besöka Afrika´s sydligaste punkt Cape Agulhas. Lite foto och därefter grillade calamaris i hamnen med Richard´s medhavda Viognier. Vi hade tidigare på dagen fyllt bilen med helgens meny. På eftermiddagen dök Charlie, Alex Dale och Stephen Ludlam upp från olika håll. En riktig ”Boys weekend”. Alex hade som vanligt överdrivit och plockat med sig 30!! buteljer Bourgogne, då han importerar dessa till Sydafrika samt att han inte kan släppa taget från den region han spenderade många år i.

Det var mycket gott snack och rövarhistorier. Klockan blev 02:30 då vi hade avhandlat en hel del. Vattnet i Struisbaai är bättre tempererat och det blev flera dopp. Lunchen igår lördag intog vi på samma ställe i hamnen samtidigt som det kom in båtar med tonvis av nyfångad yellowtail. Kvällsmaten med oxfilé blev utbytt mot denna fisk på 3,2 kilo som kostade rensad och klar 120:- sek.

Idag söndag så körde Stephen mig till Camps Bay i Cape Town och här stannar jag i fyra dagar. Imorgon kväll har jag bokat bord på Restaurant Pier i Waterfront som ingår i La Colombe-gruppen, som rankas etta i Sydafrika. En avsmakningsmeny är konfirmerad. På tisdag skall jag och Alex Dale gå på Culture Wine Bar….. och det lär bli mer Bourgogne, även om jag absolut föredrar Sydafrikanska viner när jag är här. Men Alex är både bestämd och envis. Jag skall också ta en ny PCR-test vilket KLM kräver, då jag flyger hem efter midnatt onsdagskväll. På torsdag eftermiddag landar jag åter i Köpenhamn. Dessa dagar blir mest avkoppling och god mat.

Sydafrika är helt fantastiskt och jag har platser kvar på båda mina resor i februari om ni är sugna.
Ha en fin vecka!

One thought on “Gud så bra jag har det i Sydafrika

1. Hej Håkan,
    Fantastiskt att höra allt från din resa i det Sydafrika vi också älskar sedan första besöket 1997.

Såg att du druckit den bästa PN någonsin från Tesselarsdal. Hur står sig PN från Creation mot denna?

Ha en fortsatt fin resa!