Rapport från Champagne och Paris

Trevligt möte med min vän Jean-Marc Lallier Deutz

I veckan har jag varit i Champagne & Paris. I måndags efter landning åkte jag och min grupp direkt österut från Paris till Vallee de Marne och Champagne-distriktet för ett besök hos Philipponnat i byn Mareuil-sur-Ay. Detta hus har jag ett extra trevligt minne från då min vän Marina Olsson i Malmö för fem år sedan arrangerade en vertikalprovning av husets prestigevin Clos des Goisses i 26 årgångar. Detta var så unikt att ägaren själv, Charles Philipponnat var på plats då det presenterades fler årgångar vid provningen än var man själv har i sin egen källare. Vi provade fyra viner där mycket handlade om ”dosage” dvs restsötma i vinet. Med start en ”Non dosage” utan socker, följt av en Cuvée utan årgång på 7 gram för att avsluta med två olika ”Vintage” med 4,5 gram socker/liter. Ett vin med mer sockerhalt bidrar med en större portion fruktighet till vinet och denna typ föredrog merparten av mina gäster.

Det har länge varit en trend med knastertorr Champagne som endast innehållet något enstaka gram socker. Brut är vanligast och får innehålla maximalt 12 gram där merparten brukar ligga på 6-7 gram. Mellan 12-20 gram kallas Sec, vilket är halvtorrt och den mest kända varianten kommer från Veuve Clicquot och vinet ”gula änkan”. Det finns en del halvsöta varianter och dessa brukar ligga på i runda slängar 36 gram och över 50 kallas Doux, vilket är sött.

På kvällen var det fritt då vi dessförinnan avnjutit en god lunch i Epernay. Vi var några i gruppen som bokat bord på trestjärniga L´Assiette Champenoise där Arnaud Lallement basar i köket. Vi unnade oss lite goda viner och gick ut hårt med en vansinnigt god 2002 Cuvée William Deutz. Det blev en stor överraskningsmeny med fokus på fisk- och skaldjur samt en duva till huvudrätt innan osten och desserter. Man känner att Arnaud är en klassiskt skolad kock med mycket smör och grädde i såserna som är en huvudingrediens i varje rätt. Vi pratar här om genuin klassisk fransk kokkonst där man blygsamt tar ut svängarna. Man är alltid nöjd när man lämnar denna restaurang som också har bästa tänkbara service. Vi drack till menyn väldigt gott: 2017 Saint-Aubin 1er Cru ”En Remilly” Hubert Lamy samt 2017 Chassagne-Montrachet 1 Cru ”Les Vergers” Caroline Morey… båda från Bourgogne. Som rött vin valde jag Rhonedalen: Saint-Joseph Jean-Louis Chave samt 2015 Cote-Rotie ”Les Grandes Places” Jean-Michel Gerin.

I tisdags inledde vi med ett besök hos Ruinart som är det äldsta vinhuset i Champagne med start 1729. I denna del av Reims har man de vackraste och djupaste källarna (Les Crayéres”). Veuve Clicquot, Pommery, Charles Heidsieck och Taittinger är de övriga husen med dessa imponerande källare. Jag frågade undrande varför man inte gjorde någon Dom Ruinart av den upphaussade årgången 2008, där samtliga vinhus producerat några av sina bästa viner någonsin. Men förklaringen var att man var väldigt nöjd med pinot Noir, men inte Chardonnay som denna Blanc de blanc produceras av. För mig låter detta oerhört märkligt då b.l.a Taittinger med sin Comtes de Champagne gjort det mest storstilade vinet man skådat. Efter en fin visning provade vi deras utsökta Blanc de blancs där Dom Ruinart 2009 var väldigt god.

God lunch i Epernay igen innan vi åkte till byn Aÿ för ett besök hos Bollinger. Kul att besöka detta hus som skiljer sig så mycket. Här handlar mycket om fat vid vinifieringen samt en stor andel ”Reserve viner” i deras Special Cuvée som uppgår till 60 %. Bollinger andas klass. Här är man en nivå upp i stolthet och där är något magiskt klingande med namnet Bollinger, som agent 007 varit så förtjust i.

För mig som researrangör är det viktigt att ha variation på besöken. Jag valde Pommery denna gång som fick representera de stora husen. Deras källare är bland de mest imponerande med sina 113 steg ner till första våningen i källaren, med ett djup på 30 meter. För att locka turister har man även en väldigt läcker konstutställning med spektakulära ljuseffekter som byts ut varje år. Efter en trevlig guidning fick vi två rikligt fyllda glas med deras standard-Champagne samt Vintage 2008. Nöjda åkte vi till lunchen på Les Jardin, som tillhör tvåstjärniga Les Crayéres. Ett modernt, trevligt brasserie där man äter bäst i Reims.

På eftermiddagen åkte vi till byn Aÿ för ett besök hos Deutz. Marc som är ansvarig för Public relations är strålande som guide och lämnar inget åt slumpen. Vid provningen anslöt min gamle gode vän Jean-Marc Lallier Deutz som överraskade oss alla med att avsluta den förbokade provningen med en 2011 Amour de Deutz.

I torsdags inledde vi dagen med ett besök på Taittinger. Jean-Pierre tog emot oss och guidade oss genom deras helt fantastiska källare. Med sina 300 hektar tillhör man de tre största markägarna i Champagne. Vi provade deras standard cuvée, rosé samt 2011 Comtes de Champagne. Som vanligt var Comtes alldeles lysande med sin vinösa stil. Till hösten kommer man att lansera sin 2012:a som ligger i nästan samma nivå som 2008an. Vi knöt ihop säcken med en riktigt fin lunch på tvåstjärniga Les Crayéres. Helt fantastisk mat och service och mina gäster var liksom jag i himmelen. Vi lutade oss sedan tillbaka i bussen och åkte till Paris. Vi bodde på Royal Garden Champa Elysées under de två sista nätterna.

På kvällen i torsdags var vi sex i gruppen som bokat ett bord på trestjärniga Guy Savoy. Här fick vi en smärre chock då vi öppnade menyn och såg priserna. Aldrig tidigare i mitt liv har jag upplevt en liknande prissättning på en meny. 580 euro!! För 13 rätter. Satte man ihop en egen meny från á la carten så blev det lika dyrt. Men jag måste säga att vi blev inte besvikna denna kväll. En alldeles lysande meny med alla Guy Savoy´s signaturrätter. Enormt bra och en av de bästa treor jag varit på. Vi drack följande viner: Guy Savoy Champagne Blanc de blancs Brut, 2016 Grand Cru Hengst Riesling Josmeyer från Alsace, 2014 Chablis premier cru ”Butteaux” Francois Raveneau, 2016 Saint-Aubin premier cru ”Les Chamlots” Pierre-Yves Colin-Morey Bourgogne, 2015 Hermitage Blanc Domaine du Colombier Rhone, 2016 Cote-Rotie ”Carmina” Pierre-Jean Villa Rhone.

I fredags hade vi en tre timmars sightseeing i Paris med en strålande svensktalande guide. Det ösregnade tyvärr under vår tur, tyvärr. Vi var åtta i gruppen som bokat ett bord på La Tour d´Argent. Vi fick det bästa bordet med utsikt mot Notre Dame. På lunchen serverar man en mycket prisvärd meny för 120 euro med gäddqueneller och pärlhöna samt dessert. Måste medge att servicen är lite virrig och man är inte värd mer än sin stjärna. Vi fick maten innan man serverat vinerna? Men vi var väldigt nöjda då alltid deras vinlista höjer upplevelsen till en väldigt hög höjd. Vi drack 1996 Champagne La Tour d´Argent Grand Cru ”Cuvée Cathelin”, 2011 Chablis Grand Cru “Les Clos” Raveneau på magnum, 2009 samt 2005 Cornas från Auguste Clape I Rhone, 1994 Fonseca Vintage Port samt som avslutning en 1990 Chateau Rieussec Sauternes 1er Grand Cru classé. Klockan fem blev vi utslängda då man stängde krogen inför kvällen. På kvällen var vi några som åt middag på trendiga Avenue och jag och Jarl Söderman avslutade kvällen med en Bloody Mary där den uppkom på Harrys New York Bar nära operan.

Nu i skrivande stund sitter jag i lounchen på Charles de Gaulle flygplatsen och är på väg att flyga hem. Resan har varit helt fantastisk och jag funderar starkt på att dubblera resan till nästa år då den redan är fullbokad. I veckan som kommer är det påskvecka och det är inbokat många trevliga middagar med b.l.a våra barn då Markus & Sofia kommer ner från Stockholm.

Men innan dess kör jag en WineMakersDinner med min vän Stephen Ludlam på restaurang Nabo, då han representerar vinhuset Casa Silva i Chile.

Jag får passa på och önska er alla en fin påskvecka!