På väg hem från Paris efter vårens sista resa….

upphällning tillsammans med Jean-Pierre på Taittinger av resans godaste Champagne: 2006 Comtes de Champagne!!

Man börjar bli riktigt vass på Champagne efter tre besök på en månad. I skrivande stund är det lördag morgon här i Paris och om någon timme åker jag med min grupp ut till CDG-flygplatsen för att flyga hem.

Veckans resa var extrainsatt eftersom aprilresan snabbt blev fulltecknad. Efter San Francisco/Napa Valley med jetlag var jag lite trött och sliten den första dagen efter att inte ha sovit en blund natten till måndag. Men redan på tisdagen var jag i fin form igen.

Eftersom det var två stora helgdagar i Frankrike förra veckan. Fredsdagen i tisdags samt Kristi himmelsfärds dag i torsdags så fick jag kasta om i programmet och fixa nya besök p.g.a att några av mina klassiska vinhus höll stängt hela veckan. Men det blev hur bra som helst.

Vi var 24 personer på denna resa där vi landade tidigt på morgonen i Paris och vår eminente chaufför tog oss smidigt till Epernay för en inledande lunch. Vi hade ett besök denna första dag på Moët & Chandon med en lika proffsig visning som vanligt. Även denna gång visade sig att mina gäster föredrog den vanliga Vintage 2009 före rosé Vintage.

På kvällen gick jag och några vänner till ”vattenhålet” Le Wine Bar och inledde med en butelj L´Amour de Deutz innan vi åt en bättre kvällsmat på enstjärniga Le Millenaire. Tillbaka till vinbaren för att avsluta kvällen med en riktigt god röd. Valet föll på Chateayu Rayas utsökta vin Pignan från årgång 2006. Denna Chateauneuf-du -Pape var alldeles ljuvlig och mina vänner uttryckte sin beundran med att detta var det godaste vin de testat. Vi återvände kvällen därpå för att prova samma vin i årgång 2008 för samma pris (155 euro). Och denna kväll blev vi ytterst besvikna då vinet hade mer alkohol och en påtaglig russinsötma. En besvikelse och ännu en gång lärde man sig att årgången har en enorm betydelse.

I tisdags besökte vi Ruinart. Detta besök är alltid uppskattat. Vi trängs aldrig med andra vinturister utan känner oss lite speciella. Sen är deras viner så ljuvliga och efter besök i deras djupa kalkkällare smakade deras båda Blanc de blancs förträffligt. Lunchen med hela gruppen på Le Millenaire var väldigt god och vi inledde med en lite fylligare Champagne på 100 % Pinot Meunier innan jag bröt av med ”favoriten” Saint-Joseph blanc Ro-Rée från Louis Cheze i Rhonedalen. På eftermiddagen besökte vi Pommery. Här känns det väldigt kommersiellt, men deras källare är imponerande efter att ha traskat ner 116 trappsteg till den första våningen. Man kör remuage (flaskvridning) upp till salmanazar på 9 liter vilket är väldigt sällsynt. Vi provade två viner där speciellt deras Vitntage 2006 smakade bra. Kvällens middag på La Vigneraie var alldeles utmärkt och vi drack olika Champagne till vår fisk- och skaldjursinspirerade meny.

I onsdags åkte vi ner till byn Aÿ för att besöka vinhuset Ayala. Förväntningarna var inte speciellt höga från min grupp då väldigt få tidigare hört talas om vinhuset. Man har samma ägare som Bollinger som ligger ett stenkast bort men med en helt olik stil. Det skulle visa sig vara en av resans höjdare med fyra olika Champagne till provningen där väldigt många köpte på sig av deras Prestige Cuvée Perles de Ayala 2006. Vädret var väldigt fint och vi åt en mycket god lunch på innegården i Epernay på Grillade Gourmande. På eftermiddagen åkte vi till Chardaonnay-regionerna och Grand Cru byn Cramant. På Bonnaire fick vi en bra genomgång av fyra olika cuvéer på Chardonnay innan vi åkte hemåt mot Reims. På kvällen satt vi ute på Flo Excelsior och åt en god middag. På resan var det med mycket kör-folk och titt som tätt ställde man sig upp och sjöng en uppskattad trudelutt. Denna kväll var vi 9 i gruppen som gick till vinbaren för att dela på tre goda buteljer och jag berättade om vinernas förträfflighet.

Sista dagen är alltid lite av resans höjdpunkt. Min vän Jean-Pierre guidade oss runt på Taittinger och 2006 Comtes de Taittinger utropades till ”Resans bästa Champagne”. Vi åt en magisk lunch på tvåstjärniga Les Crayéres som samtliga sent skall glömma. Fem rätter med passande viner och en avslutande ”stänkare” i baren innan vi lutade oss tillbaka i bussen för att åka mot Paris.

Som researrangör har jag svårt att ge några rabatter på mina resor. Men jag brukar bjuda ut på någon trevlig krog när man rest många gånger med mig. Denna kväll tog jag med två par ut till Grand Colbert för att bjuda på vad de önskade. Själv åt jag sniglar och kalvnjure med Bearnaise.

I fredags inledde vi dagen med en fin sightseeing här i Paris med förträffliga Carina som väldigt bra guide. Vi avslutade vår tur vid Operan och därefter hade samtliga fri tid för egna upptåg framtill lördag förmiddag 9:30. Jag hade lyckats med konststycket att få bord på trestjärniga Astrance för fyra personer och tre goda vänner från Helsingborg flög ner för ett dygn med högklassig gastronomi. Vi åt deras meny och valde utsökta viner därtill. Krogen med kökschefen Barbot i köket inrymmer endast 25 gäster varför det är så svårt att hitta ett bord. Lunchen blev en fullträff. Vi drack 2002 Champagne från en mindre producent, 2011 Chablis 1er Cru Montmains från J-F Raveneau, 2012 Chassagne-Montrachet 1er Cru Maltroie från Bernard Moreau, 2006 Vosne-Romanée 1er Cru Suchots från Prieure-Roch samt en helt fantastisk 2005 Hermitage från J-L Chave.

På kvällen återsamlades vi fyra igen efter en god butelj på Willi´s Wine Bar. Vi avnjöt en 2001 Cornas från Clape i Rhonedalen. Epicure på flotta Hotel Bristol var nästa upplevelse. Källarmästaren kände igen mig och det skulle visa sig att vi skulle få ”en helt fantastisk resa”. Kanske snäppet bättre än Astrance. Denna trestjärniga krog är flottare, lyxigare och elegantare med guld och kristallkronor. Vi åt deras meny med passande viner därtill: 2002 Jaquesson Champagne, 2007 Chablis Grand Cru Blanchot från J-F Raveneau, 2014 vit Saint-Joseph från Gonon, 2010 röd Saint-Joseph från J-L Chave samt 2008 Domaine de Trévallon från Bouches-du-Rhone. Sen kallade sängen.

Idag flyger jag hem till min kära familj. Markus är på besök från Stockholm med sin Sofia och jag ser otroligt mycket fram emot kvällens middag. Det har varit ett extremt intensivt program och jag är lite sliten efter att ha varit på topp i över en månad med fyra resor på raken med b.l.a jetlag från Kalifornien. Man jag är så oerhört tacksam att ha fått umgås med så fantastiskt trevliga människor och få uppleva allt jag upplever på några av världens bästa vingårdar.

Nu har jag inga jobbresor före 1 september. Den närmaste tiden går att att finslipa på höstens fem resor där fyra är fulltecknade och jag har bara sex platser kvar till Ribera del Duero och Madrid. Sen har jag även inbokat ytterligare två resor där emellan för företag. 2018 ser väldigt bra ut för min del och det lutar åt All time high.

I veckan inleder jag med tema Kalifornien på vinkursen. På onsdag har jag en vinkväll på Gastro med några vänner. På torsdag gästar jag Hotellet & Co. igen i Höganäs där det blir ett spanskt tema. Vi har redan bokat in fem nya kvällar i Höganäs till hösten. Vill ni komma och lyssna på mig och prova lite goda spanjorer till en bättre middag? Då gästar jag Wannås slott fredagen den 8 juni. Nu på fredag har jag även en avslutningsmiddag på Sofiero slott med Möllans glada pensionärer. På lördag är det partaj hos Jesper och ”smulan” och på söndag Toscana tema nere i Malmö…… som ni ser är det inte helt tomt i boken!?

Nu skall jag packa ner det sista i min väska… caviar, sparris, anklever samt två ostar med hem till familjen.