Båstad för hela slanten….. med Swedish Open i tennis

Legenderna Anders Järryd, Jocke Nyström samt Mikael Pernfors i Båstad. Riktigt gott lir!

ag är någon dag sen med min uppdatering av AKTUELLT på min hemsida. Detta för att vi har haft besök.

I helgen var min vän och guide Richard Hilton här på besök från Sydafrika. Det var vid mitt första besök i Sydafrika 1999 som jag träffade Richard för första gången. Det var tre härliga killar: Alex Dale, Stephen Ludlam samt Richard Hilton som tog hand om mig under två veckor och visade mig runt. Allt från de bästa restaurangerna till vingårdar som placerat sig i toppen. Efter denna resa skulle det bli resor till denna favoritdestination vid 36 tillfällen fram till dagens datum. I december åker jag ner med familjen för att fira jul & nyår och i slutet av januari 2019 kör jag min nästa gruppresa till Sydafrika. På den resan har jag ”bara” två platser kvar.

Richard hävdar bestämt att vi träffades första gången i mitten av 1980-talet då han arbetade för vinhuset Louis Latour i byn Aloxe-Corton i Bourgogne. På mina resor till Sydafrika är Richard ovärderlig som guide. Han fick hastigt rycka in då min tidigare guide Colin Crowder hastigt gick bort i en hjärtattack i Namibia. Richard har gått från ovan guide till fullständigt briljant och samtliga gäster älskar honom. Denna gång hade Richard en önskan om att få besöka Hven. Vi tog Staffan´s båt i fredags och lade till i hamnen vid kyrkbacken. En promenad upp till kyrkan följdes av en bättre lunch hos Henrik Ljungkvist på Ella´s krog där vi fick njuta av både pilgrimsmussla som knorrhane och dessert. På kvällen dukade jag och Lis fram det bästa vi har att erbjuda i skaldjursväg som svenska signalkräftor, havskräftor från Mölle, räkor, hummer och krabbklor. Till detta både Champagne, Condrieu från Gangloff samt självklart öl och snaps.

I lördags fyllde jag år, men hade ingen regelrätt födelsedagsfest utan inbjudan gick ut till ett koppel av vänner som har en anknytning till Richard. Detta var många uppskattade återseenden och stämningen var hög. Vi slickade såren i söndags med bastubad, lunch i Viken samt Wimbledon och VM-Final på TV. Igår måndag lämnade vi av Richard vid tågstationen då han senare tog flyget via London till Jersey för att träffa familjen och svärföräldrarna.

Igår startade Båstad Swedish Open i tennis och jag kommer att vara på plats under hela veckan. Jag fick ett fantastiskt erbjudande från Helsingborgs Tennisklubb att delta i en Pro-Am mellan 9-11:00 med efterföljande lunch och tennis på stadion.

Pro-Am betyder att man för spela med några rutinerade spelare och denna gång hade man tagit fram Anders Järryd, Jocke Nyström, Anders Wahlgren samt Micke Pernfors.

Micke Pernfors träffade jag för sju år sedan då jag som present fick att spela med denna French Open-finalist i en timme och Mikael kom väl ihåg mig. Möjligtvis på grund av min aviga spelstil. Tänk er när Pernfors var som högst rankad var han åtta i världen och femma!! I Sverige. På den tiden hade vi en grym konkurrens i Sverige om Davis Cup-platserna. Wahlgren var som bäst rankad 66a i världen och idag hade detta räckt som Sverige-etta. Jocke vann sammanlagt 13 titlar i både dubbel och singel. Järryd har den kanske tyngsta meritlistan med b.l.a 6 Grand Slam titalar och vinster i samtliga Grand Slam turneringar. Anders var ranka världsetta i dubbel och femma som bäst i singel. Jag var som ett barn dessa timmar.

Det blir som sagt mycket Båstad denna veckan då jag har Fri-biljetter. Dottern Frida skall med idag och imorgon. På torsdag Uffe Wahlström & Ass. Landslagsledaren Roland Andersson och till helgen följer Lis med.

Annars är det semestertider och ingen stress. Trevliga middagar inleddes igårkväll ute i Arild hos vännerna Lennart & Lena Ståhl-Lövgren. Imorgon skall vi på Drottninggatan 35 med Janne & Kia. På torsdag blir det Sillen & Makrillen med Jarl Cederholm och gäster från Norge. På fredag har Eva Carlsson bjudit hem vänner från Australien/Nya Zeeland resan tidigare i år. Och på söndag blir det lunch hemma hos Uffe & Ann Wahlström. Alltså väldigt mycket kul på gång.

Ha det riktigt bra i sommarvärmen!