Även den andra veckan i Sydafrika var fantastisk

Hemma hos min gode vän Bruwer raats för en mycket trevlig provning med gruppen

På del två av resan här i Sydafrika har det varit fokus på vingårdsbesök, goda måltider samt avkoppling vid den fina poolen på Spier. I måndags började vi med ett besök på Rustenberg där sonen i huset Murray Barlow välkomnade oss. Först en introduktion om deras historia och hur deras egendom förändrats genom åren. Tidigare var man en viktig mjölkproducent med tusentals mjölkkor, medan man idag har allt fokus inställt på högklassiga viner. Det var stekhett. Faktiskt på gränsen vad man tål med 38 grader.

Vi provade sju viner där deras viktigaste gröna druva Chardonnay fick mycket uppmärksamhet. När vi smakade på deras Five Soldiers förstod samtliga direkt deras fina anseende. De röda vinerna var väldigt fina och deras rena Cabernet Sauvignon Peter Barlow helt magisk. Likt många andra vinmakare och ägare jag mött under denna resa så lovade Murray Barlow att komma tillbaka till Sverige så fort som möjligt på en WineMakersDinner.

Den lyxigaste lunchen är alltid på Delaire Graff. En enormt påkostad anläggning signerad juveleraren Laurance Graff. Vi satt ute i deras vackra trädgård och njöt av West Coast mussels, Karoo lamb samt en creme brulée. Till detta deras Chardonnay Reserve samt min röda favorit: Botsmanskop från 2018. Det blev även ett sent skördat, sött vin från Delaire Graff som avslutning.

På kvällen var jag hembjuden till min vän Bruwer Raats på en Braai. Det blev lammkotletter på grillen samt ett koppel av hans ljuvliga viner. Han har som bekant fokuserat på Chenin Blanc och Cabernet Franc. Vi tog en Eden Chenin Blanc som aperétif innan de röda vinerna kom in. Jasper 2019 som är en Bordeaux blend var extra god då man valt att inte lansera deras topp-vin MR de Compostela detta år och dessa druvor gick ner i Jasper med en dominans av Cabernet Franc & Malbec. Vidare hans ljuvliga Cabernet Franc, som är bäst i landet för att avsluta med 2017 & 2018 av MR de Compostela. Detta vin är ett samarbete mellan Bruwer och Sydafrikas första svarta diplomerade vinmakare Mvemve. Ett vin som fått 96 poäng av Robert Parker och med en gigantisk kultstatus i Sydafrika och resten av världen. Vi pratade mycket hockey och Bruwer, som håller på Rögle lovade att komma upp till slutspelet. När han besökte mig 2019 satt vi i boxen med Kenny Jönsson… vilket Bruwer aldrig glömmer.

I tisdag åkte vi till Franschhoek och besökte Boekenhoutskloof. Marc Kent var inte på plats denna gång då han lämnade Sydafrika samma morgon för att flyga upp till Portugal där han bosatt sig. En imponerande källare som saknar motstycke i Sydafrika följdes av en vinprovning ledd av deras vinmakare Gottfried. Sémillon, deras nya helt fantastiska Chardonnay från Hemel-En-Aarde, Chocolate Block, Syrah samt Cabernet Sauvignon var samtliga alldeles ljuvliga. Jag känner mycket väl till vinerna efter att ha följt dem i tjugo år medan deras nya Chardonnay i ”Bourgogne stil” imponerade stort på mig. Lunchen på La Petite Férme var den bästa någonsin och jag längtar redan efter deras Pork Belly igen om två veckor.

Vi besökte på kvällen GlenElly som ägs av Mme. May de Lencquesang från Chateau Pichon-Lalande i Pauillac-Bordeaux. Denna dynamiska dam gjorde denna satsning vid 77 års ålder och inom kort fyller hon 96 år. Inte dåligt. Hennes sonson Nicolas välkomnade oss och berättade om denna sagohistoria samtidigt som vi sippade på en Syrah rosé. Restaurangen Vine Bistro drivs av min franske vän Christophe och till hans välsmakande meny avnjöt vi husets Chardonnay Réserve samt en fullständigt lysande 2010 Lad y May. Den Springbock vi fick bara smälte i munnen och det röda vinet var en perfekt match.

Bruwer Raats bjöd hem hela gruppen för en provning i onsdags. Alla satt andäktigt och lyssnade på hans enorma kunskap om olika jordtyper. Där inget lämnas åt slumpen och han väljer druvsort att plantera beroende på jordtyp med fokus på Chenin Blanc och Cabernet Franc. Merparten av gruppen jublade när han klätt upp sig i en Rögle-tröja…. men göteborgarna inte var lika positiva ha-ha-ha.

I torsdags förmiddag flög hela gruppen upp till Hoedspruit från Cape Town. En flygning på knappt 2,5 timme så är man uppe i bushen. Värmen slog emot oss och temperaturen visade 35 grader. Tshukudu Game Reserve har jag använt mig av som safari lodge de senaste femton åren. Efter att familjen Sussens drivit denna reserve sedan 1962 så sålde man hela sin verksamhet i december 2021. Med en gigantisk grupp som nya ägare ( Touch Down) satsar man fullt ut med omfattande renoveringar, ny pool och man är i full fart med att bygga ett spa. Vart är man på väg? Varför jag valt Tshukudu genom åren är för att man kommer nära djuren och det känns som ett riktigt game reserve och inget hotell med lyxiga faciliteter. Med spänning skall jag följa deras riktning.

Jag måste så här på flyget tillbaka till Cape Town säga att vi var ytterst lyckosamma. Jag blev fullständigt till mig då jag upptäckte en 1,5 meter lång svart mamba. Ett bett och man har knappt tio minuter på sig för att skaffa ett serum, annars är det slut. Vi såg även en leopard, vilket är väldigt sällsynt och senast man såg skymten av denna medlem i Big Five var i december. I övrigt såg vi de övriga fyra, där elefanterna trots sin storlek var extremt svårfunna. Vi höll på i tät bush i nästan 1 ½ timme innan vi fann fyra elefanter. Maten var som vanligt vällagad och mycket stabil. I Cape Town kommer jag under den kommande veckan ha ett möte med högsta hönset för Touch Down och jag får se vad han har att komma med, då man även har fina hotell i Cape Town i sin portfölj.

Det blir en kväll denna lördag hemma hos familjen Hilton i Somerset West och imorgon strax före lunch tar jag emot mina nya gäster. Mycket tråkigt att ett par visade positivt på PCR-testet och kan inte genomföra resan utan får skjuta på sin resa till 2023. Det är skönt att man slopat PCR-testet på hemvägen, utan enbart vaccinationsintyg krävs. I övrigt blir resan i stort sett detsamma med undantag för två middagar som vi flyttar runt i programmet för att få en bättre balans på de gastronomiska upplevelserna. Fisken Yellowtail har inte setts till i vattnen utanför Cape Town de senaste veckorna, varför den byts ut mot en likvärdigt alternativ.

Det blir extra kul att min fru Lis kommer ner med gruppen imorgon. Ni skall veta att denna månad känns som rena semestern då jag får syssla med det jag älskar mest i livet. Att sedan få guida både nya och gamla bekanta tillsammans med Richard Hilton är så vansinnigt kul. Jag har varit flitig med att lägga ut bilder på Instagram och Facebook, vilket resulterat till åtta nya bokningar till nästa år och nu funderar jag återigen på att dubblera resan, då den har blivit fulltecknad 2023.

Vi hörs av om en vecka med nya rapporter