En solig och vacker dag i Saint-Emilion i torsdags

Det är tidig morgon här i Bordeaux denna lördag och vid lunchtid flyger jag hem med min grupp efter en mycket lyckad vecka. På resan har jag haft med mig nio nya och tjugotvå återkommande gäster. Att så stor andel är återkommande känner jag som ett gott betyg och att man gör något som uppskattas. Bordeaux är som jag skrev förra veckan lite av facit. Maten har varit vällagad och god enligt franskt manér utan att någon krog tar ut svängarna.

Skörden var bärgad överallt med undantag för Chateau Suduiraut i Sauternes. Man är väldigt tillfreds överallt med årets druvkvalitet och man rankar 2018 som en väldigt god årgång. Det jästes på vissa håll för fullt i tankarna medan andra var klara och påbörjat den malolaktiska jäsningen.

Under mina resor i Bordeaux handlar det mycket om att prova och bekräfta slottens förträfflighet snarare än att man storhandlar. När man fick prova 2009 Pavillon Rouge du Chateaux Margaux för 280 euro kan man konstatera att detta är väldigt gott, men priserna är skyhöga. Under veckan då vi provade från favoriterna Pichon-Baron & Leoville-Poyferré kunde man snabbt konstatera att allt vi provade kostade ett par tusen kronor. Bordeaux förblir en favorit och de gånger jag köpt in några lådor ”En Primeur” har det visat sig vara en god affär. Jag köpte en del 2009 och därefter har jag avvaktat fram till lanseringen av årgång 2016 förra våren. En årgång som är alldeles förträfflig och som jag fullständigt föll pladask för.

Vädret var inledningsvis tyvärr inte varit med oss och det regnade ganska rejält de första tre dagarna. I Sauternes på Suduiraut var man orolig efter dessa hällregn, då man fortfarande har druvklasar hängande kvar på vinrankorna. I just Sauternes överraskades många (som vanligt) över de goda vinerna och att prisbilden är mycket vettig med tanke på det minutiösa arbete man lägger ner ute på fälten och endast en produktion på någon deciliter per vinranka.

Jag tog ut svängarna under två kvällar med några av mina gäster då vi besökte Le Pressoir d´Argent – Gordon Ramsay samt Le Grande Maison – Pierre Gagnaire. Båda tvåstjärniga restauranger och oerhört välkomna på den ”gastronomiska Bordeaux himmeln” som aldrig skämt bort sina besökare med särskilt högklassig gastronomi. Gordon Ramsay var även denna gång i särklass. Menyn hade inte ändrats på ett år, vilket förvånar en del. Men jag kan stå ut med att avnjuta dessa förträffliga kreationer en gång om året. Vi valde väldigt goda viner från deras späckade vinlista. Tar man svängarna utanför Bordeaux så kan man hitta storslagna viner till vettiga priser. Vi inledde med 2008 Besserat-Bellefon ”Cuvée des Moines” Champagne följt av tre vita viner: 2015 Saint-Aubin 1er Cru från Lamy, Vit Hermitage Rémezières samt Clos des Papes Blanc från Chateauneuf-du-Pape. Till den vällagade kalven blev det 2000 Chateau de Pibarnon och den röda Hermitage från Rémezières. Vi lämnade Gordon Ramsay oerhört nöjda och blir inte förvånade om restaurangen får 3 stjärnor inom kort.

Vädret skulle vända och i torsdags fick vi fint väder i Pomerol och Saint-Emilion på den högra stranden. På Chateau Petit-Village öppnade man b.l.a upp en magnum 1996 som var underbar. Emilie på Chateau Canon-La-Gaffelière gjorde som vanligt en utsökt presentation ute bland vinrankorna och till provning fick vi smaka från tre av Neippeg´s slott. Neippeg själv som äger slotten kom och hälsade och välkomnade oss.

I Saint-Emilion ändras klassningen år från år och nytt för mig var att Chateau L´Angelus & Chateau Pavie flyttats upp i Premier Grand Cru Classé kategori A tillsammans med Chateau Cheval Blanc och Ausone. Och att det idag finns 14 slott i kategori B, där Canon-La-Gaffélière är ett av nytillskotten.
Lunchen på Le Tertre med sniglar Bordelaise samt ankbröst var glimrande. Vi fick prova en nykomling för mig som vitt vin till sniglarna. Virgine Valandraud från fantastiska Chateau Valandraud. Och nu gör man även strålande vita viner i rödvinsområdet Saint-Emilion. Man lär sig alltid något nytt även om man besökt området många gånger.

På kvällen skulle jag för andra gången besöka min gamla favorit Pierre Gagnaire. Besöket var betydligt bättre detta år på denna tvåstjärniga krog. De båda första rätterna med pilgrimsmusslor och kalvhuvud samt ostron landade helt perfekt medan Iberico-grisen till varmrätt kunde varit roligare. Efter Champagne från Ulysse-Colin, Vit Saint-Joseph ”Les Oliviers” från Pierre Gonon samt vit Domaine de Trévallon från Bouches-du-Rhone så mådde vi prima. Och bättre skulle det bli efter även det röda vinet från Domaine de Trévallon av årgång 2009. Gagnaire är på banan igen!

I fredags avslutade vi värdigt med fantastiska Chateau Mouton-Rothschild. Efter fin rundvandring i muséet och alla originaletiketter fick vi tre fatprover 2017 av d´Armailhac 5 Cru, Clerc-Milon 5 Cru och slutligen Mouton-Rothschild. Självfallet är Mouton gott med en ljus framtid, men man känner att 2017 inte är en stor årgång. Lite för mycket röd frukt och ett helt annat vin än förra årets fantastiska 2016. Jag fick min älskade kalvnjure när jag kom tillbaka till Bordeaux på Restaurant Les Noilles och det gjorde mig extra lycklig.

När jag betalade sluträkningen på Hotel Majestic igår så meddelade jag att resan vid samma tid 2019 är helt fulltecknad och jag gjorde en ny bokning för 2020 där det endast finns ett par platser kvar. Bordeaux är väldigt populärt.

I veckan som kommer håller jag i ett par utbildningar. Först på måndag med personalen på det nya hotellet The Vault. Här kommer man att ha en Italiensk/Amerikansk inriktning på vinlistan och denna späckade och intressanta lista måste gås igenom med servicen. På tisdag och onsdag kör jag dubbelutbildningar för Scandlines personal. Det gäller både det befintliga sortimentet i deras butiker samt att gå igenom deras vinlista som man har som mål att förbättra. Det blir även vinkurs på kvällen och då blir temat inte oväntat Bordeaux.

På torsdag blir det en kortresa med Gastronauterna. En resa i gastronomins tjänst där vi sparat ihop en bra slant i vår klubbkassa som tar oss till Lyon och vidare till Rhonedalen. Samtliga elva gastronauter har meddelat sin närvaro och vi inleder med en bättre provning hos Guigal i byn Ampuis. Vi bor under de två första nätterna på La Pyramide i Vienne där vi under den första kvällen på torsdag avnjuter deras stora meny i den tvåstjärniga matsalen.

På fredag blir det en heldag i Tain l´Hermitage med ett VIP-besök hos Chapoutier. Här blir det både provning och lunch. Har vi tid blir det även ett besök hos ”greken” i hans och sönernas välfyllda butik. På kvällen äter vi på hotellets bistro.

Vi åker vidare med vår buss in till Lyon på lördag för mer gastronomiska äventyr. På kvällen har vi bokat bord på en enstjärnig krog. Lyon-köket är väldigt rustikt och det blir säkert ett besök på någon av stadens Bouchon-restauranger där inälvsmaten har en stor plats i köket.

Årets resande är sedan slut och det skall bli så härligt att tillbringa mycket tid hemma med Lis, barnen och våra vänner. Men jag skall inte klaga. Året har varit så fantastiskt med otroliga upplevelser med härliga människor. Jag är väldigt bortskämd att få ha min hobby som arbete.

Ha nu en riktigt fin vecka!

One thought on “En lyckad resa till Bordeaux är avslutad och nu väntar en kortis med Gastronauterna till Rhone.

1. En resa som uppfyllde med råge de förväntningar som vi hade innan resans start ! utmärkta slott och viner som vi såg och provade !