Rapport från Sicilien och nu är jag på väg till Dourodalen & Porto

Trevlig utsikt från Villa Taormina på Sicilien

Efter en smidig flygning på tre timmar från Köpenhamn så landade jag och dottern Frida i Catania på Sicilien. Det har inte undgått någon om bränderna och de båda flygplatserna i Catania och Palermo har drabbats. Man har varit stängda till och från samt att en hel del flyg har blivit inställda, men inte SAS. Passagerarna fick ta sitt bagage från flygmaskinen och vandra in i terminalen efter en kortare busstur, då bagage-banden blivit förstörda.

En knapp timme tog det att köra raka spåret upp till Taormina. Jag blev förälskad på kuppen. Vilken trevlig by med ett myller av restauranger samt en huvudgata med väldigt många fina affärer. Här skulle jag och mitt resesällskap trivas. Jag kan avslöja att vi var inte ensamma här i Taormina, utan enormt mycket turister. Min vän Marco på Allegrini utanför Verona hade hjälpt mig med massvis med tips och nu startade rek-resan.

Redan första kvällen besöktes en väldigt trevlig krog, som verkligen stack ut. En fantastisk service, väldigt god mat samt en bibel till vinlista. En krog att rekommendera, men hit tar jag inte en hel grupp. Det klarar man nog inte av. Här provade jag druvan Nerello Mascalese som allmänt kallas för ”Siciliens Pinot Noir” även om jag kunde antyda ett visst släktskap med Nebbiolo, fast inte lika stram. Det skulle visa sig att detta är den överlägset viktigaste druvan runt Etna och inte den mer kända Nero d´Avola.

I måndags tillbringade vi hela dagen på stranden, där beach-klubben ombesörjde transport från hotellet ner till det klara blå vattnet. Annars kan man ta linbanan ner. Vi bor på väldigt trevliga och familjära Villa Taormina. Man får en ”hemma hos känsla” med den eminenta personalen som gullar med en och hjälper till. Fler upptäckter gjordes på kvällen.

I tisdags var vi riktigt flitiga. Vi körde runt i tio timmar och besökte fem vingårdar. På förmiddagen tre gårdar som låg norr om Etna. Vinerna har statusen Etna DOC och man bildar ett pärlband av 142 ”Contrada” d.v.s vingårdslägen som mest kan liknas med Premier cru´s i Bourgogne. I dessa contradas samsas ca. 200 producenter om marken. Samtliga arbetar med huvuddruvan Nerello Mascalese. Man menar likt i Bourgogne och många andra ställen runt om i världen att jordmånen skiftar beroende på växtplatsen, varför man väljer att skriva ut vilken contrada vinet kommer från.

Man hade förberett sig väl innan min ankomst och det var väldigt olika profil på ställena. Någon vingård undrade jag för mig själv om man kunde ta sig dit med buss. Men lugnande fick jag reda på att det finns en bakväg som leder till den oansenliga vingården. Tre av ställena lämpar sig perfekt för en lunch där man kan matcha gårdens viner med lokala specialiteter. Jag blev smått imponerad av gårdarnas vita viner. Cariccante är den dominerande druvan och måste ingå med minst 60 % och den samspelar med Cataratto som högst får ha en inblandning av 40 % i det klara vinet.

Mycket handlar om vulkanen Etna. Den är fortfarande aktiv och senast i maj månad fick man stänga flygplatsen i Catania p.g.a askmoln. Även andra närliggande länder i medelhavet har kunnat känna av att det pyser och ryker från Etna. Och just lava-stenen är en del i berättelserna kring vingårdarnas terroir. Efter denna fulla dag fick jag en bra bild på hur besöken skall läggas upp på den kommande resan.

På kvällen hade vi bord på den finaste krogen i Taormina: La Capineta, men en stjärna i Michelin. Krogen låg vackert alldeles nere vid havet. Vi satt på terrassen och förväntade oss en storslagen kväll. Men dessvärre kändes maten lite ”färdigtuggad” utan spänning och de lite lustiga kombinationerna förde tankarna tillbaka till 90-talet. Nej, på La Capineta hänger man inte med och stjärnan borde plockas ner. Detta är också viktigt för mig… att ibland gå på nitar. Då behöver jag inte rekommendera krogen till mina gäster. Jag tror faktiskt att enkelheten vinner bland krogarna uppe i Taormina.

Nu när jag varit hemma i ett par dygn har jag börjat att sätta ihop alla pusselbitar från resan. Men det har uppstått ett problem och det är att ta sig dit. För tillfället är de flesta flygen fullbokade med endast ett fåtal platser kvar. Och då pratar jag om flyg med mellanlandning och en prislapp på 7.500:- p.p. Gabriela på Tur & Retur som arbetar med alla mina flyg lägger ner hela sin själ på att hitta en lösning. Fortfarande väntar vi på att SAS och Norwegian släpper sin tidtabell med direktflyg till Catania. Norwegian har precis släppt sin tidtabell för oktober detta år!?

Två dagar hemma med padel, bastu, tvätta kläder och sen bär det iväg imorgon bitti till Porto. Jag skall besöka lite nya trevliga ställen i Vilanova de Gaia och Porto. Denna gång har jag och Lis bjudit med vännerna Ann & Magnus Alqvist och vi skall bo två nätter på trevliga Yeatman Hotel, som ligger alldeles bredvid Taylor´s lodge. Målet med resan är även att besöka min vän Miguel Roquette på Quinta Do Crasto uppe i Douro-dalen. När Miguel besökte mig för en WineMakersDinner senast så bjöd han ner oss för att bo på vingården under ett par nätter…. Med allt vad det innebär.

Min vän Pedro Lemos skall även besökas på hans enstjärniga krog i Foz och vi skall diskutera menyn för min kommande grupp i slutet av augusti, då vi äter middag på hans nyöppnade restaurang på Quinta do Bomfim.

Jag hoppas att ni får en fin vecka.
Själv blir det att ta med sig hög skyddsfaktor, då det skall vara 39 grader uppe i Douro-dalen